Contractul de formă, considerat inutil de bănci

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Propunerea Protecţiei Consumatorului va îngreuna procesul de acordare a împrumuturilor Obligativitatea de a analiza clauzele unui contract de credit ipotecar cu zece zile înainte de semnare

Propunerea Protecţiei Consumatorului va îngreuna procesul de acordare a împrumuturilor

Obligativitatea de a analiza clauzele unui contract de credit ipotecar cu zece zile înainte de semnare i-ar putea nemulţumi pe cei care se grăbesc să obţină finanţarea.

Clienţii băncilor care doresc să ia un credit ipotecar ar putea fi obligaţi să consulte o formă a contractului cu zece zile înainte de încheierea acestuia. Măsura, propusă parlamentului de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), este luată pentru ca potenţialii clienţi să se poată consulta, în acest interval, cu specialiştii în domeniu.

"Contractul cu toate datele trebuie să stea la client timp de zece zile, după care acesta să ia o decizie de acceptare a condiţiilor. În acest timp, consumatorul poate consulta o persoană de specialitate sau un avocat, fără să rămână la mâna băncii pe orice clauză contractuală şi pe seama acelui contract să îi fie prejudiciate drepturile şi mai ales interesul economic", a declarat Gheorghe Ciubotaru, vicepreşedintele ANPC, citat de Rompres.

De ce să studiezi zece zile un contract?

Deşi impunerea unui precontract de zece zile la împrumuturile ipotecare ar putea constrânge clientul să se informeze mai bine asupra clauzelor contractuale, măsura este văzută ca fiind una birocratică şi inutilă.

"Această măsură va duce la o birocraţie inutilă, dar dacă se consideră că aceasta va determina o informare mai bună a clientului, este foarte bine", ne-a declarat consultantul financiar Bogdan Baltazar.

În plus, impunerea unei forme a contractului ar putea îngreuna procesul de acordare a creditelor. Foarte mulţi dintre românii grăbiţi să contracteze un împrumut ipotecar vor fi nemulţumiţi de faptul că trebuie să aştepte încă zece zile în plus. "Ideea de a oferi clientului timp pentru a studia contractul nu ne deranjează, noi o aplicăm deja. Ne preocupă însă formularea acestei propuneri.

Nu văd de ce să obligi clientul să studieze clauzele un anumit interval de timp minim. Dacă acesta are capacitatea de a studia contractul mult mai repede, de ce să îl obligi să aştepte zece zile?", ne-a spus Mihai Bogza, preşedintele Bancpost.

De aceeaşi părere este şi Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB). "Cred că această măsură a ANPC va mulţumi pe puţini, dar va nemulţumi pe foarte mulţi. În general, clientul doreşte să obţină un împrumut cât mai repede. Nu cred că aceasta este soluţia potrivită", a spus Gheţea.

Măsura nu va rezolva situaţia actuală

În plus, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor a subliniat că instituţiile de credit din România nu au nimic de ascuns, iar clauzele cuprinse în contractele de credit sunt foarte clare.

"E bine că ANPC se preocupă, dar, personal, consider că această măsură nu rezolvă situaţia actuală. Clientul nu este obligat să semneze contractul odată cu emiterea lui. El se poate consulta cu
oricine înaintea semnării. Îl ia, îl citeşte şi dacă vrea, după câteva zile, îl semnează sau nu", a mai spus Gheţea.

Ca o concluzie la toate propunerile făcute de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Bogdan Baltazar cataloghează măsurile instituţiei ca fiind de natură birocratică. "ANPC tot încearcă să intervină, deşi nu cunoaşte foarte bine reglementărle sistemului bancar", atrage atenţia Baltazar.

Negocierea, greu de realizat

Totodată, reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor au subliniat că, potrivit legislaţiei în vigoare, clauzele contractuale trebuie negociate între client şi bancă. Instituţiile de credit din România oferă însă populaţiei împrumuturi standardizate. Acestea nu le permit să-şi adapteze condiţiile în funcţie de specificul fiecărui client.

"Cel puţin pentru creditele de valori mici, băncile au contracte cu clauze standard care se aplică la mii de clienţi.

Dacă ar fi negociat fiecare contract, ar creşte şi costul de monitorizare al acestora", a arătat preşedintele Bancpost. În plus, acesta a spus că, în afară de câteva clauze care sunt negociabile, cum ar fi, de exemplu, termenul de rambursare, negocierea contractului este greu de realizat.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite