Contract guvernamental de 700 milioane de euro cu compania franceza Vinci - cu sau fara licitatie?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In timp ce reprezentantii Transporturilor sustin ca este parteneriat public-privat, Mircea Geoana zice ca a fost licitatie Compania Vinci insista pentru semnarea contractului astazi, in prezenta premierului francez aflat in Romania

Dupa scandalul declansat de atribuirea fara licitatie a construirii autostrazii Brasov-Bors firmei americane Bechtel, un posibil alt contract atribuit fara licitatie face valuri. Potrivit AFP si Reuters, astazi, in prezenta premierului francez, Jean-Pierre Raffarin, ar putea fi semnat un contract in valoare de 700 de milioane de euro intre autoritatile romane si firma franceza de constructii Vinci pentru realizarea unui tronson din autostrada Bucuresti-Brasov. Este vorba de segmentul Comarnic-Predeal, in lungime de 37 de kilometri, pentru care Vinci Construction a incheiat, in luna mai 2003, cu fostul Minister al Lucrarilor Publice un acord de parteneriat public-privat. La acea vreme, reprezentantii ministerului de resort estimau ca proiectul are o valoare de 330 milioane de euro, adica aproape jumatate din cat se vehiculeaza acum. Desi oficialii atat din Ministerul Transporturilor, cat si din Guvern nu ne-au confirmat, dar nici infirmat informatia cu privire la data semnarii documentului, acestia au recunoscut ca "negocierile cu Vinci sunt foarte avansate" si ca firma franceza doreste ca semnarea contractului sa aiba loc cu ocazia vizitei premierului Jean-Pierre Raffarin in Romania, care incepe astazi. De asemenea, oficialii Ministerului Transporturilor nu au putut oferi, pana la inchiderea editiei nici un fel de informatie referitoare la cine va asigura finantarea proiectului. De ce s-a optat de aceasta data pentru un parteneriat public-privat, care nu presupune organizarea unei licitatii? "In acest caz s-a ales metoda parteneriatului public-privat, in care statul pune la dispozitie terenul, iar partenerul, care este desemnat in urma negocierilor, nu prin licitatie, vine cu finantare de la o banca. Ministerul Transporturilor a lansat acest proiect, impreuna cu altele, de 2-3 ani. Pentru acest proiect s-a optat pentru metoda parteneriat public-privat pentru ca Guvernul nu are suficienti bani pentru construirea de drumuri", ne-a declarat Manuela Dumitru, sefa Biroului de presa al Ministerului Transporturilor. Se pare insa ca nu toti reprezentantii institutiilor guvernamentale detin aceleasi informatii despre acest proiect, care aduce aminte de cazul Bechtel. Intr-o conferinta de presa, la intrebarea daca s-au organizat licitatii pentru atribuirea contractelor la cele trei tronsoane din autostrada Bucuresti-Brasov, ministrul de Externe, Mircea Geoana, a raspuns: "Absolut". Geoana a precizat ca "maniera in care aceste contracte au fost evaluate si castigate de firmele respective este in deplina concordanta cu regula europeana de aquis comunitar in domeniul achizitiilor publice". In plus, intrebat daca aceste contracte au fost castigate la licitatii, Geoana a raspuns: "Da".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite