Constanţa: Maşinile scumpe au ajuns spaima românilor
0Din cauza crizei economice, Internetul s-a umplut, în ultima perioadă, de mii de anunţuri date de şoferii români, care încearcă să scape de maşina mare şi scumpă cerând la schimb un autoturism de oraş mic plus o diferenţă de bani. În aceeaşi situaţie se află şi şoferii care şi-au cumpărat limuzine în leasing şi care acum nu îşi mai pot plăti rata către bancă.
În această situaţie sunt, în primul rând, oamenii de afaceri care au rămas peste noapte fără bani din cauza crizei economice. Ei apucaseră să-şi cumpere o maşină de lux la mijlocul anului trecut când afacerile erau înfloritoare şi încasările pe măsură. Pare greu de vrezut ănsă există şi foşti angajaţi la diferite companii multinaţionale care, fie s-au ales cu salariul înjumătăţit, fie sucursalele locale au fost închise şi au rămas fără loc de muncă. „Eu lucram la o firmă de distribuţie care importa produse din Bulgaria şi care, la jumătatea anului trecut, mergea atât de bine încât, din comisionul de vânzări ajungeam să câştig şi 2.000 de euro pe lună. Aşa că m-am aruncat la un Passat nou pe care am dat 25.000 de euro. Acum l-aş da şi pe 15.000, dar nu mi-l cumpără nimeni. Sau pe un Golf 4 de prin 2002 şi să mai primesc macar 5-6.000 de euro diferenţă”. În ceeaşi situaţie este şi Andrei, un medic stomatolog, pe care sfârşitul anului trecut l-a prins cu investiţii de zeci de mii de euro. „La mine este pur şi simplu un blocaj financiar. Am încercat să-mi vând Audiu-ul A4, fabricat în 2007, pe care l-am cumpărat anul trecut cu 26.000 de euro şi am primit o ofertă de doar 13.000 pe el“, a conchis medicul.
Reprezentanţele auto sunt asaltate de românii care vor să renunţe la leasing
Criza i-a convins pe români să se gândească de două ori îninte de a achiziţiona o maşină. Dacă anul trecut eram pe primele trei poziţii în Europa la numărul de limuzine la mia de locuitori, acum românii au devenit mai calculaţi când vine vorba de cheltuieli. „La Campionatul European de anul trecut, înaintea meciului cu Olanda, parcarea stadionului a fost împărţită în două. Jumătate erau maşinile românilor, jumătate ale olandezilor. În sectorul românesc puteai vedea doar Audi Q7, Mercedes de toate tipurile, câteva BMW-uri nou nouţe. Gândiţi-vă doar că cea mai ieftină maşina din acea parcare era un Hundaz Tucson, dar şi ăla era nou nouţ. Ajunseseră olandezii, care sunt mult peste noi în ceea ce priveşte nivelul de trai, şi care veniseră cu maşini vechi de 10 chiar 15 ani să-şi facă poze cu maşinile românilor de parcă erau într-un showroom de lux“, ne-a povestit Bogdan Piţigoi, manager la o companie multinaţională. Acum însă situaţia s-a schimbat la 180 de grade.
Constănţenii caută maşini care consumă puţin
Românii au ajuns să prefere maşinile cu motor mic, care consumă puţin şi care costă direct proporţional cu veniturile lor. „Anul trecut am avut vânzări foarte mari la modelul Mazda 6, dar şi la SUV-ul Mazda CXV, deşi ambele modele costau peste 20.000 de euro în cazul unei dotări de bun simţ. Anul acesta, cele mai căuate sunt maşinile mici şi medii. Se vând bine în continuare modele de Mazda 2 şi Mazda 3, care sunt semnificativ mai ieftine decât maşinile mari. Tot de la începutul crizei ne-am confruntat cu aproape 25 de cazuri de conducători auto, care au venit la noi în speranţa că vor găsi o soluţie pentru a scăpa de maşina pe care trebuiau să o plătească în leasing. Niciunul însâ nu a găsit o altă persoană care să îi ofere un preţ suficient de bun, aşa că toţi au decis să ducă leasingul la bun sfârşit“, a afirmat Dragoş Verbanciu, consilier de vânzări în cadrul BDT Mazda Bucureşti.
Creşterea monedei europene, una dintre cauzele problemei
Proprietarii de maşini în leasing nu ar fi ajuns în această situaţie, dacă raportul dintre leu şi euro s-ar fi păstrat ca la jumătatea anului trecut. Atunci moneda eurpoeană se cumpăra cu 3,5 lei faţă de 4,3 lei. Astfel, o rată de leasing de 300 de euro ajungea doar 1.050 de lei, la care se adăugau încă 100 de euro, adica 350 de lei pentru casco. Un calcul simplu scotea în evidenţă faptul că proprietarul maşinii plătea lunar 1.400 de lei. La 4,3 lei pentru un euro, constănţeanul ajunge să plăteasca, bineînţeles cu tot cu rata de casco, nu mai puţin de 1.720 de lei, cu 320 de lei mai mul ca la început.