Constanţa: Litoral 2009 / Povestea naufragiului navei „Evanghelia“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constanţa: Litoral 2009 /  Povestea naufragiului navei „Evanghelia“
Constanţa: Litoral 2009 / Povestea naufragiului navei „Evanghelia“

Turiştii care vor să vadă epava din Staţiunea Tineretului sunt conduşi acolo de ghizi care cunosc puţine lucruri despre istoria ei. O variantă este că vasul, construit în anii ‘30 pentru Ministerul Britanic pe timp de Război, a fost eşuată chiar de căpitan.

Atunci când te pregăteşti să porneşti spre epava din Costineşti, te aştepţi ca, la întoarcere, să ştii o mulţime de amănunte despre istoria ei. În urma unei plimbări la epava din Staţiunea Tineretului, turiştii sunt curioşi să afle cum a aceasta ajuns acolo, de unde a venit, ce mări şi ţări a străbătut, sau măcar frânturi din legendele şoptite de localnici despre cum a fost descărcată de portocale şi ulei de măsline, cu zeci de ani în urmă. În realitate însă, după ce te întorci la mal, ştii cam tot atât cât ştiai şi înainte.

Portavocea de pe faleză te invită la un tur de trei kilometri pentru numai 10 lei, iar copiii plătesc jumătate de preţ. În câteva minute, bărcile cu motor ce aşteaptă la mal sunt umplute de turişti curioşi, cu zâmbet entuziast imortalizat de blitzul aparatelor de fotografiat. Ghidul, un bărbat trecut de 40 de ani, scump la vorbă, este preocupat mai mult de ce a dres şi nu a dres guvernul actual, decât de informaţiile legate de epavă, un simbol al Costineştiului.

Cultură urbană pe pereţii vasului

Drumul cu barca către epavă durează circa zece minute. Pe măsură ce te apropii de ea, în faţă îţi răsare un munte de fier ruginit, ce poartă şi acum urmele apelor brăzdate în furtună zeci de ani.

Primul lucru care te frapează, după imensitatea blocului ruginit, sunt petele de culoare ajunse din civilizaţie în mijlocul apei. Câteva desene graffiti sunt completate cu litere de-o şchioapă, creionate probabil de doi îndrăgostiţi ce şi-au scris numele cu vopsea albastră. Cultura urbană a ajuns pe pereţii vechi de cinci decenii, însă privitorii sunt încântaţi de această idee. „Ar fi frumos dacă s-ar umple toată de graffiti”, spune o tânără ce stă zgribulită în dreapta ghidului. În partea din faţă a ambarcaţiunii, încă se mai poate vedea inscripţionată denumiea navei: „Evanghelia“. Aceste amănunte le poţi afla de la ghid, care mai spune că ambarcaţiunea a naufragiat în 1968.

Trambulină de zece metri

Cu un ton cunoscător, nea Marian, cum se prezintă ulterior ghidul, indică turiştilor un hău chiar în pântecele epavei. Huruitul de fier ruginit îţi dă fiori pe şira spinării şi tot ce vrei este să treci repede de acea parte. Tocmai pe aici, însă, se poate urca la bordul navei. Tinerii urcă adesea şi se aruncă în mare de la zece metri înălţime, cât este înălţimea navei. Sportul este însă unul extrem, din cauza adâncimii mici a apei. În jurul ei, nu depăşeşte doi-trei metri, iar nea Marin avertizează că nu e de glumit cu săritul în mare de la înălţimea asta.

Legendele naufragiului

„Evanghelia“ a fost o navă comercială grecească, construită în anii ’30, care a aparţinut vestitului om de afaceri Aristotel Onassis.
De-a lungul timpului, a avut patru denumiri, „Empire Strengh“, „Saxon Star“, „Redbrook“ şi, în final, a primit numele „Evanghelia“. În jurul naufragiului din 15 octombrie 1968 au fost ţesute mai multe legende. Unii spun că ar fi fost eşuată intenţionat.

Astfel, armatorul grec Aristotel Onassis s-ar fi înţeles cu căpitanul vasului să eşueze sau să scufunde vasul, cu intenţia de a încasa banii de asigurare, pentru că nava mai avea drept de navigaţie doar doi ani. Se mai spune despre căpitan că ar fi fost beat criţă în noaptea naufragiului, şi că ar fi transportat portocale şi ulei de măsline. Pe atunci, Costineştiul era un sat de pescari.

O altă poveste spune că, în noaptea naufragiului, spre dimineaţă, vasul s-a apropiat foarte mult de mal, şi carena vasului a atins solul stâncos din Goful Francezului, în apropierea Costineştiului. În acea noapte ceţoasă, brusc liniştea aşezării ar fi fost spartă de un trosnet asurzitor, de fier frecat pe piatră. Speriaţi, locanicii au luat-o la goană care încotro, strigând „Vin ruşii!“.

Asta deoarece naufragiul a avut loc la puţin timp după invadarea Cehiei de către ruşi, şi se zvonea că vin ruşii şi la noi în ţară. Dincolo de toate aceste legende, epava din Costineşti rămâne un simbol al staţiunii, şi dacă nu va fi dezmembrată în curând de hoţii de fier vechi, „Evanghelia“ va rămâne la dispoziţia turiştilor.
 
Epava din Costineşti, soră cu Titanicul

„Evanghelia“ a fost construită pe şantierele navale Harland&Wolff din Belfast (Irlanda de Nord), unde a fost construit şi vestitul vas  „Titanic“.

Nava a fost lansată la apa pe data de 28 mai 1942 sub numele de „Empire Strength“, fiind construită pentru Ministerul britanic al Transportului pet imp de război. Cea mai mare parte a navelor din această serie au fost construite special pentru Ministerul de Război. Nava care a eşuat în Costineşti are 131 de metri lungime, 17 metri lăţime şi 10 metri înălţime. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite