Coşul cu mâncare, sub lupa Concurenţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Coşul cu mâncare,  sub lupa Concurenţei
Coşul cu mâncare, sub lupa Concurenţei

Autoritatea antitrust analizează înţelegerile oneroase dintre producătorii de alimente şi lanţurile de hipermarketuri. Marii distribuitori de pâine, lapte, carne, ouă, ulei, mezeluri şi vin sunt bănuiţi că încheie cu furnizorii contracte care dezavantajează micii comercianţi.

Consiliul Concurenţei a finalizat o investigaţie vizând cunoaşterea sectorului comercializării cu amănuntul a produselor alimentare, declanşată în luna martie 2008. S-a recomandat eliminarea clauzei clientului cel mai favorizat, care conduce la creşterea preţurilor de la furnizori către micii comercianţi şi mai departe către consumatorul final, pe fondul existenţei unei taxe de raft, a declarat marţi preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu.

Posibile carteluri pe piaţa pâinii

„Din studiu a reieşit că furnizorii includ valoarea preconizată a acestor taxe în costul complet al unui produs“, a declarat Chiriţoiu, fără a specifica însă ponderea acetor taxe în preţul pe care-l achită consumatorul final. Clauza clientului cel mai favorizat obligă furnizorul să ofere retailerului cel mai mic preţ practicat de acesta pe piaţă.

În plus, Concurenţa a cerut eliminarea taxelor pentru care nu există o legătură directă şi imediată cu actul comercial, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor pentru extinderea sau modernizarea reţelei de magazine, sau taxele percepute pentru a acoperi riscul nevânzării produselor. Pe durata investigaţiei, care a fost demarată în primăvara anului trecut, au fost aplicate amenzi în valoare de 850.000 de euro lanţurilor Billa, Spar şi Pic pentru furnizarea de informaţii incorecte.

În afara celor patru investigaţii privind potenţiala încălcare a Legii Concurenţei şi a Tratatului CE de către comercianţi cash&carry, comercianţi cu amănuntul şi furnizori de produse alimentare, preşedintele CC a precizat că instituţia mai are în derulare o anchetă pe piaţa produselor de panificaţie, care se va finaliza luna viitoare, precum şi una pe piaţa laptului. „Pe piaţa produselor de panificaţie suspectăm organizarea unor carteluri între producători, mai ales în zonele Maramureş şi Vrancea“, a explicat Chiriţoiu.

Micile magazine au 60% din piaţă

Balanţa comerţului cu produse alimentare s-a înclinat anul trecut în favoarea formelor tradiţionale de vânzare, prin magazine mici, de proximitate, de cartier, a declarat ieri Bogdan Chiriţoiu. Formele moderne de retail (super şi hipermarketuri, discounteri) au deţinut doar 40% din piaţă. Din totalul de 54 de miliarde de lei, reprezentând valoarea în 2008 a comerţului cu produse alimentare, prin formele de comerţ modern au fost realizate vânzări în sumă de aproximativ 22 miliarde de lei.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite