Companiile feroviare plătesc taxa de drum

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O parte din acciza pe combustibil plătită de operatorii de transport feroviar se utilizează pentru întreţinerea drumurilor naţionale Chiar dacă drumurile publice sunt utilizate numai de

O parte din acciza pe combustibil plătită de operatorii de transport feroviar se utilizează pentru întreţinerea drumurilor naţionale

Chiar dacă drumurile publice sunt utilizate numai de autovehicule, feroviarii participă prin plata accizei la motorină la dezvoltarea şi întreţinerea şoselelor.

Acesta a fost şi motivul pentru care transportatorii pe calea ferată au purtat, recent, o serie de negocieri cu actuala conducere a Ministerului Transporturilor. Ei au explicat oficialilor că această taxă, în cuantum de circa 25% din preţul de vânzare a motorinei, se încasează şi de la calea ferată cu toate că, "evident, locomotivele nu merg pe drumuri sau autostrăzi". În concluzie, "noi plătim o taxă pentru dezvoltarea concurentului nostru direct - transportul auto. De fapt, operatorii de transport plătesc, în acest fel, două taxe de acces: una firească, revenind gestionarului infrastructurii feroviare (TUI) şi alta către drumuri", au precizat feroviarii. Ei au mai remarcat că acest tratament fiscal "este unic în Europa şi - cu toate promisiunile miniştrilor de până acum - nu s-a reglementat încă nimic concret". Semnalând şi "alte discriminări la care este supus sistemul ferovioar în raport cu transportul rutier", operatorii privaţi de pe calea ferată şi-au exprimat speranţa că "domnul ministru Ludovic Orban va face, în sfârşit, dreptate aşa cum ne-a promis în întâlnirea pe care ne-a acordat-o la începutul mandatului său".

Fondul de dezvoltare, bun doar pentru drumuri

Recunoscând că o parte din acciza pe combustibili - inclusiv cea plătită de feroviari - se utilizează pentru întreţinerea drumurilor naţionale şi autostrăzilor, ministrul Ludovic Orban a arătat, în conferinţa de presă de săptămâna trecută, că fondul de dezvoltare va fi folosit în acest an în mod special pentru proiectele rutiere. "Vom finanţa doar acele proiecte care se află în stadiul de maturitate din punctul de vedere al fezabilităţii. Adică acelea pentru care parametrii tehnico-economici sunt stabiliţi prin hotărâre de guvern. Probabil că şi CFR Infrastructură are astfel de proiecte, dar cred că în acest caz finanţările vor veni începând de anul viitor", a declarat ministrul Ludovic Orban.

Reamintim că, inclusiv prin acordurile internaţionale, finanţarea infrastructurii se face după principiul "un euro pentru drumuri, un euro pentru calea ferată", practică aplicată în toate ţările membre ale Uniunii Europene. Încălcarea acestui principiu ar putea atrage nemulţumirea finanţatorilor, cu consecinţe deocamdată incalculabile.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite