Compania Genpact şi-a transformat angajaţii în "vânători de capete"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recompensa pentru o recrutare de succes ajunge la câteva sute de euro

Companiile de IT şi Business Process Outsourcing (BPO) mizează pe angajările făcute la recomandarea salariaţilor existenţi. Dacă recrutarea se încheie cu succes, cel care a făcut propunerea primeşte o sumă cuprinsă între 200 şi 600 de euro. Pentru a-şi putea îndeplini planul de dezvoltare, compania Genpact ţinteşte ca 40% din angajările pe care le face să fie pe baza recomandărilor făcute de propriii angajaţi.

În 2005, Genpact a făcut primele angajări. Acum are 550 de salariaţi şi trebuie să mai atragă câteva sute de oameni în următoarele şase luni. În ultimele şase-nouă luni, ponderea acestei metode de recrutare a crescut de la 19% la 30%. "Creştem într-un ritm foarte rapid în România şi, pentru a putea să recrutăm talentele potrivite, una dintre metodele pe care o utilizăm este să atragem noi angajaţi prin intermediul celor existenţi", spune Ahmed Mazhari, senior vicepresident, şeful operaţiunilor Genpact din România.

Managerii sunt foarte încântaţi de rezultatele recrutării prin networking şi consideră că există încă potenţial de o promovare internă a ei. Pentru fiecare om care ajunge să fie angajat şi să rămână în companie cel puţin trei luni, salariatul care a făcut recomandarea primeşte o sumă de bani, similară cu cea pe care ar plăti-o unei firme de recrutare. Ea creşte odată cu nivelul în ierarhia organizaţiei a postului ori cu dificultatea atragerii persoanei potrivite. În situaţii deosebite apar proiecte speciale în care sumele chiar se dublează. Cei care fac multe recrutări au o miză în plus. Ei pot primi ca bonus suplimentar şi o bicicletă ori un laptop. Acest program poartă denumirea englezească de Pride, ceea ce în română se traduce prin "Mândrie".

O metodă de recrutare mai rapidă şi mai ieftină

Angajarea pe baza recomandărilor reduce cheltuielile, fiind mai ieftină, dar şi mai rapidă decât cea prin canalele tradiţionale. Dar cel mai mare avantaj este cel calitativ. Astfel, chiar dacă ar costa la fel sau mai mult, Mazhari tot ar marja pe această metodă. El a observat că aşteptările celor astfel angajaţi sunt mai apropiate de realitate. "Oamenii părăsesc uneori compania la scurt timp pentru că au anumite aşteptări care nu se confirmă. Acest risc se minimizează", spune Mazhari. "Având prieteni în companie, noii angajaţi se integrează mult mai rapid", adaugă Flavia Tioc, manager de resurse umane al Genpact, ajunsă şi ea în companie tot în urma unei recomandări.

Firmele din IT şi cele de outsourcing sunt principalii adepţi ai acestei metode de recrutare. Mazhari explică fenomenul prin faptul că dezvoltarea acestor afaceri se face într-un ritm rapid. Datorită numărului mare de angajări care se fac, salariaţii sunt interesaţi să facă recomandări. El crede că, dacă numărul de angajări ar fi unul redus, sistemul n-ar mai avea acelaşi succes.

Delia Blăjan, reprezentantul HR al Adobe Systems Romania, consideră că un astfel de sistem poate să fie aplicat indiferent de industrie, avantajele fiind aceleaşi. "Această sursă este cea mai de succes în Adobe Romania", spune Blăjan. Din studiile făcute de companie a reieşit că angajaţii recrutaţi dintre cunoscuţi sunt cei mai performanţi. "Cred că cei mai buni recrutori sunt colegii. Aceştia cunosc caracterul, personalitatea candidatului, şi o să evalueze potrivirea la cultura organizaţională mult mai bine decât echipa de interviu în cadrul procesului de recrutare", spune Blăjan. Ea are în vedere creşterea bonusului dacă la un moment dat angajaţii se vor dovedi insuficient motivaţi. La UBI Soft, bonusul de angajare este de 300 de euro şi se acordă pentru posturile de producţie. Aproximativ 20% dintre acestea se ocupă în mod curent pe baza recomandărilor. Compania are acum 450 de angajaţi, iar la sfârşitul anului se preconizează că va ajunge la 500.

Record: 12 persoane propuse şi angajate

În Genpact, recordul de angajări generate este deţinut de Gina Pavel, analist servicii clienţi. Angajată în urmă cu un an, ea a făcut peste 20 de recomandări care s-au finalizat cu 12 angajări, colegi cu care mai lucrase în alte companii. Pentru că ei i-a plăcut mult mediul în care lucrează şi activitatea pe care o desfăşoară, după două-trei luni de la propria angajare a început să-şi recomande cunoştinţele. În plus, este mult mai uşor să lucrezi cu prieteni. "Mie îmi este foarte comod să lucrez cu oamenii pe care îi cunosc", explică ea. Dar ca operaţiunea să fie una de succes, este să te asiguri că te poţi baza pe oamenii pe care îi recomanzi.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite