Compania Airbus vrea să renunţe la cutiile negre

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Compania Airbus vrea să renunţe la cutiile negre
Compania Airbus vrea să renunţe la cutiile negre

Preşedintele Airbus a relansat o dezbatere veche din lumea aviaţiei civile. El a declarat că va lua în considerare renunţarea la cutiile negre în favoarea transmiterii prin satelit a datelor de zbor.

Într-un interviu acordat săptămâna trecută ziarului francez „Le Parisien”, ­boss-ul companiei Airbus, germanul Thomas Enders, a spus că îşi doreşte ca pe viitor datele vitale ale zborurilor să fie transmise prin satelit în loc să fie stocate în cutii negre uneori de negăsit sau care devin inutile în caz de accident.

Declaraţia survine în contextul în care cutiile negre ale avionului Air France 447 Rio-Paris, care a fost distrus în Atlantic în urmă cu mai bine de trei luni, nu au fost încă găsite. Datele pe care le conţin acestea sunt esenţiale pentru înţelegerea motivelor accidentului.

„Pentru a ameliora pe viitor siguranţa transportului aerian, trebuie să fim siguri, în caz de accident, că putem recupera toate datele zborului”, îşi justifică poziţia patronul producătorului european de avioane. „Examinăm deci posibilităţile de a ameliora sistemul actual printr-o altă metodă de extragere a datelor.

Datele cele mai importante ale zborurilor ar putea, de exemplu, să fie transmise în timp real prin sateliţi, cum este deja cazul informaţiilor legate de mentenanţa avionului (viteză, poziţie, altitudine – n.r.)”, explică el. Enders a adăugat că Airbus „lucrează” pe acest subiect cu partenerii şi furnizorii săi.

50.000 de dolari pe avion

Purtătoarea de cuvânt a secretarului de stat francez pentru transporturi, Dominique Bussereau, a spus că acesta ar avea intenţia de a deschide subiectul la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI). „Cercetările actuale arată că cutiile negre ar trebuie modernizate masiv. Este un imperativ pentru siguranţa aeriană şi trebuie să găsim un sistem de înregistrare imediată a datelor în timpul zborului”, a subliniat reprezentata secretariatului de stat.

Unul dintre inventatorii cutiilor negre, Pierre Jeanniot, este de acord cu Thomas Enders şi reaminteşte că avioanele pot transmite „până la 1.000 de parametri” prin satelit, printre care şi imagini din cockpit. Punerea în funcţiune a unui asemenea sistem de transmitere ar costa aproximativ 50.000 de dolari pentru fiecare aeronavă, a declarat acesta pentru „Le Parisien”. O investiţie care ar merita, potrivit lui Jeanniot: „Aceste sisteme permit ameliorarea întreţinerii avioanelor şi, în consecinţă, a punctualităţii zborurilor.”

Cutii plutitoare

La rândul lui, directorul Biroului de Anchete şi Analize (BEA), agenţia franceză care investighează prăbuşirea zborului Air France 447, Paul-Louis Arslanian, reaminteşte că este vorba de o dezbatere mai veche. Sistemul are limitele sale, a explicat el pentru „Le Parisien”, cea mai importantă fiind costul. Rămâne de văzut şi „ce date pot fi transmise, prin ce metode, cum pot fi ele protejate împotriva folosirii abuzive şi cum pot fi folosite”.

În afara posibilităţii unei transmisii prin satelit, există şi o altă soluţie. Aceasta este transformarea cutiilor negre actuale astfel încât să poate pluti. Inconvenientul este că o cutie neagră care pluteşte pe apă nu va mai permite localizarea exactă a epavei aparatului de zbor, deoarece se poate îndepărta de aceasta. În plus, şi în acest caz costul poate fi considerat o piedică.

Anchetă de un an şi jumătate

Directorul BEA a declarat, săptămâna trecută, că anchetatorii ar putea avea nevoie de peste un an şi jumătate pentru a ajunge la o concluzie în ceea ce priveşte zborul AF 447, informează Associated Press. Paul-Louis Arslanian a spus că nu se ştie încă exact unde a căzut aeronava sau care a fost cauza accidentului în care şi-au pierdut viaţa 228 de persoane.

Un raport preliminar despre accident arată că avionul a ajuns intact la nivelul oceanului, la o viteză mare. Nu au fost găsite semne de explozie sau atac terorist. O a treia fază de căutări va avea loc în toamnă şi va acoperi o zonă mai largă. Operaţiunea ar putea costa zeci de milioane de euro, iar compania Airbus s-a oferit să o cofinanţeze.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite