Comisia Europeană face zob taxa "Vlădescu"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scrisoarea de somaţie trimisă autorităţilor române demontează punct cu punct argumentele Guvernului Tăriceanu Scrisoarea de somaţie transmisă de Comisia Europeană autorităţilor de

Scrisoarea de somaţie trimisă autorităţilor române demontează punct cu punct argumentele Guvernului Tăriceanu

Scrisoarea de somaţie transmisă de Comisia Europeană autorităţilor de la Bucureşti contrazice toate declaraţiile făcute în ultimele zile de membrii Guvernului Tăriceanu pe tema taxei de primă înmatriculare.

În document se specifică faptul că legislaţia românească nu ţine seama de deprecierea reală a maşinilor second-hand provenite din alte state UE, nu acordă contribuabilului dreptul de a contesta aplicarea grilei fixe, iar impozitarea discriminatorie nu poate fi justificată de considerente ecologice.

"Nu se ţine seama de deprecierea reală"

Referitor la modul de calcul al taxei, Comisia Europeană a atras atenţia că tabelul cu indicii privind vechimea autoturismelor nu este corespunzător. Coloana 3 din anexa 5 din Codul Fiscal cuprinde procentele utilizate pentru a reduce valoarea taxei în funcţie de nivelul de uzură al autovehiculelor second-hand. Astfel, sunt stabilite cinci categorii, pornind de la şase luni, inclusiv, şi ajungând la peste şase ani, reducerea variind de la 15%, în prima situaţie, la 47% în ultimul caz. "Cu toate acestea, tabelul se dovedeşte a fi necorespunzător, deoarece se consideră că toate vehiculele mai vechi de şase ani pierd numai 47% din valoarea lor iniţială, deşi, după un timp, deprecierea unui autovehicul poate trece de 90%. Întrucât nu ţin seama în mod adecvat de deprecierea reală a autoturismelor, normele româneşti privind aplicarea taxei de primă înmatriculare conduc negreşit la o situaţie în care, în multe cazuri, taxa aplicată unui vehicul second-hand importat este mai mare decât taxa reziduală inclusă în valoarea unui autoturism uzat naţional similar", se spune în scrisoarea Comisiei, obţinută de Mediafax.

Criteriul de vechime este arbitrar

Comisia Europeană consideră că, pe baza unui criteriu arbitrar de vechime, coeficientul de corelare creşte valoarea taxei aplicate autovehiculelor uzate provenite din alte state membre UE în comparaţie cu cea aplicată autovehiculelor naţionale similare. CE sugerează că valoarea taxei ar trebui să se reducă proporţional cu deprecierea autovehiculului, şi nu invers cum se întâmplă în legislaţia românească. "Este unanim acceptat faptul că un autovehicul începe să se deprecieze de îndată ce este vândut sau pus în circulaţie, şi nu începând cu data fabricaţiei sale. Data fabricaţiei nu face posibilă distincţia între autovehiculele noi şi cele uzate, şi, drept urmare, în temeiul sistemului românesc, autovehiculele uzate sfârşesc prin a fi supuse unei presiuni fiscale egale cu cea a noilor autovehicule", se arată în scrisoarea CE.

Impozitarea nu poate fi justificată "ecologic"

În principiu, statele membre pot impune, pe baza unor criterii obiective, impozite diferenţiate asupra unor categorii de produse similare, în scopul îndeplinirii unor obiective compatibile cu legislaţia comunitară. Cu toate acestea, sistemele de impozitare care permit protecţia produselor naţionale prin aplicarea unor impozite mai mari asupra produselor similare importate sunt incompatibile cu Articolul 90 din Tratatul CE.

Contribuabilul român nu poate modifica taxa

Legislaţia din România nu le permite contribuabililor să conteste rezultatele stabilite conform grilei menţionate şi să solicite o evaluare mai exactă a valorii autovehiculelor lor uzate, notează CE. Cu alte cuvinte, România nu asigură niciun mijloc de corectare în cazurile în care un contribuabil consideră că aplicarea grilei nu reflectă cu exactitate valoarea reală a autovehiculului său, conducând astfel la o aplicare excesivă a taxelor.

Vosganian: Guvernul va găsi o soluţie privind taxa auto

Guvernul va menţine taxa auto pentru că va contribui la dezvoltarea industriei auto din România şi la înnoirea parcului de maşini, a declarat ieri ministrul economiei, Varujan Vosganian. Potrivit acestuia, trebuie găsită însă o soluţie pentru a evita un proces la Curtea Europeană de Justiţie. "În cele două luni, ministerele Economiei, Finanţelor şi Mediului vor colabora pentru găsirea unei soluţii astfel încât România să îmbine interesul naţional cu statutul de stat membru al UE", a afirmat Vosganian. El nu a dorit să precizeze dacă soluţia este aplicarea taxei şi maşinilor autohtone.

Ministrul a mai argumentat că România este pe penultimul loc din Europa în privinţa vârstei parcului auto. "Din cele 3,8 milioane de autovehicule folosite pentru transportul de persoane, circa 2,5 milioane sunt mai vechi de 10 ani", a afirmat Vosganian.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite