Comisia Europeana investigheaza afacerea autostrazii de 2,5 miliarde $ Brasov-Bors

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Europenilor nu le miroase bine castigarea de catre firma americana Bechtel a unui contract de 2,5 miliarde dolari fara licitatie * Ministerul Transporturilor recunoaste ca Bechtel a primit lucrarea prin derogare de la lege * Purtatorul de cuvant al Comisiei: "Nu vom avea vesti prea bune, daca se va dovedi ca legea nu a fost respectata sau nu este conforma cu angajamentele Romaniei fata de UE"

La cateva zile dupa ce oficiali ai Comisiei Europene au amenintat intreruperea negocierilor cu Romania din cauza incalcarii moratoriului privind adoptiile internationale, un nou scandal zguduie Cabinetul Adrian Nastase. Guvernul de la Bucuresti va trebui sa le explice oficialilor europeni de ce a atribuit firmei americane Bechtel un contract de 2,5 miliarde dolari, fara licitatie, pentru constructia autostrazii Brasov-Bors. Cotidianul Financial Times (FT) anunta ieri ca, in opinia unor oficiali europeni, "afacerea pute", avand in vedere ca nu a existat un proces de achizitie publica. "Acordul cu Bechtel reflecta faptul ca in Romania astfel de contracte sunt mai degraba atribuite pe criterii politice decat comerciale", scrie FT. Contactat telefonic, purtatorul de cuvant al Comisiei Europene, Diego de Ojedo, ne-a declarat: "Sunt suficiente elemente ce ne-au facut sa fim ingrijorati si sa dorim sa investigam acest caz, pentru a vedea daca acordarea acestui contract fara licitatie se justifica. Daca se va dovedi ca legea nu a fost respectata sau ca aceasta nu este conforma cu angajamentele asumate de Romania in procesul de aderare la UE, nu cred ca vom avea vesti prea bune". Intrebat cum a ajuns afacerea Bechtel in atentia Comisiei si ce anume ingrijoreaza, Diego de Ordeja a explicat ca desele schimbari din legislatie fac dificila evaluarea compatibilitatii legii privind achizitiile publice cu normele europene pe care Romania a promis ca le va respecta. "Exista mai multe intrebari legate de achizitiile publice, dat fiind ca legislatia in domeniu a suferit mai multe schimbari si ca exista si unele exceptii (n.r. - de la lege). Vrem sa ne asiguram ca in Romania se respecta legile si ca autoritatile isi respecta propriile angajamente asumate in procesul de aderare", a mai spus purtatorul de cuvant al Comisiei.
Guvernul spune ca totul e legal
De cealalta parte, guvernul sustine, prin vocea purtatorului de cuvant Despina Neagoe, ca "alocarea contractului firmei Bechtel s-a facut in baza acordului existent intre Guvernul Romaniei si Guvernul SUA privind dezvoltarea infrastructurii si este in perfecta legalitate". Acuzele oficialilor europeni cu privire la lipsa de transparenta in atribuirea unui contract de o asemenea importanta fara licitatie sunt alimentate si de faptul ca proiectul Brasov-Bors a "eliminat din cursa" constructia autostrazii Bucuresti-Budapesta, ce ar fi trebuit realizata in colaborare cu UE. Preferinta guvernului pentru contractul cu firma americana este explicata de purtatorul de cuvant al guvernului astfel: "In baza suveranitatii nationale, Guvernul Romaniei considera ca acest traseu este esential pentru comunicarea Romaniei cu Uniunea Europeana". Cum s-a ajuns, totusi, la contractul cu firma americana? "Firma Bechtel a venit cu un proiect de autostrada". Pe baza acordului cu Guvernul SUA, a fost emisa o ordonanta de urgenta care a exceptat proiectul autostrazii de la prevederile ordonantei privind achizitiile publice. Intreaga procedura a fost extrem de transparenta, ne informeaza biroul de presa al Ministerului Transporturilor. De la aceeasi sursa mai aflam ca, potrivit contractului, Bechtel s-a angajat ca toate lucrarile aferente constructiei autostrazii Brasov-Bors sa se faca cu subcontractori romani. "Intreaga suma (2,5 miliarde dolari) va fi acoperita de la bugetul de stat", a mai precizat sursa citata. Schema de finantare a contractului cu Bechtel implica insa si un credit de 800 milioane de dolari ce va fi acordat de Eximbank SUA, banca de export-import finantata de guvernul american. Lucrarile pentru constructia autostrazii vor incepe exact pe 4 iulie, de Ziua Nationala a SUA, dupa cum explica zambind ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, la semnarea contractului cu firma Bechtel.
Firma Bechtel nu comenteaza
Singura care nu a comentat in nici un fel informatiile publicate de Financial Times a fost compania Bechtel. Potrivit Los Angeles Times, purtatorul de cuvant al Bechtel sustine ca negocierile cu autoritatile romane au fost corecte, dar spune ca nu poate comenta mai mult pana cand "nu vom afla care sunt acuzatiile exacte". Conform informatiilor de pe site-ul companiei americane, firma Bechtel nu se afla la prima acuzatie de acest fel. Intr-o scrisoare trimisa Biroului American de Management si Buget, congresmanul american Henry Waxman acuza compania Bechtel ca a fost favorizata in obtinerea unor contracte in Irak si ca a supraincarcat nota de plata aferenta acestora. In privinta contractului cu guvernul roman, nu exista nici o estimare cu privire la data la care ancheta Comisiei Europene ar urma sa fie finalizata. "In functie de rezultate, vom vedea ce masuri vom adopta", a precizat purtatorul de cuvant al Comisiei.
Basescu si Stolojan demonstreaza inutilitatea autostrazii Brasov-Bors
Fostul ministru al Transporturilor Traian Basescu a declarat, ieri, ca autostrada Brasov-Tg.Mures-Bors nu se justifica din punct de vedere economic, intrucat traficul pe aceasta ruta este infinit mai mic decat cel de pe relatia Nadlac-Arad-Sibiu-Valea Oltului. "Nu vor fi justificate taxele uriase necesare pentru a returna banii cheltuiti pentru construirea acestei autostrazi", a sustinut Basescu. El a aratat ca institutii financiare europene precum BERD si BEI nu au dorit sa finanteze acest proiect, intrucat nu face parte din coridoarele paneuropene. Si presedintele PNL, Theodor Stolojan, a criticat construirea autostrazii Brasov-Bors, aratand ca BERD si BEI n-au dorit sa crediteze o lucrare care a fost incredintata direct catre firma Bechtel, fara sa se organizeze o licitatie.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite