Cauzele profunde ale tragediei - managementul si birocratia de la NASA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei sapte astronauti ar fi putut fi salvati daca NASA ar fi inteles gravitatea avariei produse la decolare

NASA a fost criticata dur de comisia de ancheta a accidentului navetei spatiale Columbia, care s-a dezintegrat in aer, la intrarea in atmosfera Pamantului, in februarie anul acesta, provocand moartea celor sapte astronauti. Raportul final de 248 de pagini, intocmit de comisia CAIB si publicat marti, releva ca, in vreme ce cauza "fizica" a catastrofei a constituit-o defectiunea aparuta la decolare, cand o bucata de material izolant s-a desprins, provocand o spartura in aripa stanga a navetei, cauzele profunde ale tragediei tin de natura organizatorica a NASA, de practicile manageriale, de birocratia si de comunicarea defectuoasa, precum si de greutatile financiare si presiunile cu care s-a confruntat programul spatial. Din raport reiese ca sefii de la NASA au ignorat cererile unor angajati ai agentiei, care depistasera defectiunea de la aripa stanga a navetei si solicitasera fotografierea acesteia in spatiu, de catre sateliti, pentru a stabili gravitatea situatiei. Managerii nu au luat in seama aceste cereri, pe de o parte pentru ca ele nu au fost formulate in termeni imperiosi si nici nu au respectat procedurile standard, dar mai ales din cauza presiunilor de timp la care fusesera supusi. Sefii NASA se temeau ca fotografierea si analizarea datelor privind defectiunea navetei ar fi putut intarzia aterizarea acesteia, ducand la amanarea altor lansari, si dand astfel peste cap intregul program spatial. Ancheta a descoperit ca angajatii agentiei au fost supusi unor presiuni uriase sa termine constructia Statiei Spatiale Internationale pana la data de 19 februarie 2004, iar pentru realizarea acestui obiectiv NASA trebuia sa execute zece lansari in 16 luni. Printre metodele utilizate pentru a le reaminti angajatilor cat de important este sa se tina de orarul stabilit figura si introducerea pe computerele acestora a imaginii de intampinare care efectua o numaratoare inversa pana la data de 19 februarie 2004. Potrivit raportului, cei sapte astronauti ar fi putut fi salvati daca NASA ar fi inteles gravitatea avariei care a avut loc in momentul decolarii. Naveta Atlantis, una dintre cele trei navete ramase in functiune, era pregatita deja pentru lansare la 1 martie si ar fi putut fi utilizata pentru evacuarea astronautilor de pe Columbia. Dupa salvarea acestora, Columbia ar fi putut fi redirectionata, astfel incat sa se prabuseasca in ocean, sau ar fi putut fi incercata repararea ei pe orbita. Anchetatorii au produs si o lista cu 29 de recomandari pentru imbunatatirea programului spatial al NASA, pe care agentia sustine ca doreste sa le puna in practica, insa anchetatorii sunt sceptici in aceasta privinta. "Comisia este ingrijorata ca peste un an sau doi, NASA va deveni mai putin riguroasa. Istoria agentiei ne arata ca a mai facut asta si inainte", apreciaza presedintele comisiei de ancheta, Harold Gehman Jr., facand referire la tragedia navetei Challenger din 1986. El a avertizat ca NASA risca sa se confrunte cu o noua catastrofa daca nu va urma recomandarile.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite