Cătălin Profir:„Politica noastră înseamnă prudenţă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cătălin Profir:„Politica noastră înseamnă prudenţă“
Cătălin Profir:„Politica noastră înseamnă prudenţă“

Cătălin Profir vorbeşte din fotoliul de director de vânzări al Oscar Downstream, distribuitor local de carburanţi.Întrucât criza i-a lovit din plin pe clienţii săi din sectorul construcţiilor, Profir şi-a adaptat strategia pentru a face faţă scăderii semnificative a cererii de carburanţi.

Cătălin Profir s-a alăturat echipei Oscar Downstream în 2007 şi are o carieră de aproape opt ani în afacerile petroliere. Povesteşte că a ajuns în acest domeniu în calitate de jurist, după care a trecut în zona de vânzări.

Acum, el trebuie să facă faţă scăderilor semnificative de pe piaţă. Dacă în sectorul vânzărilor de carburanţi cu amănuntul, cererea a înregistrat un recul de până la 10% în primele şase luni, scăderile s-au simţit mult mai acut în segmentul consumatorilor corporate. Iar acest lucru a afectat afacerile distribuitorilor angro „În prima parte a anului, vânzările au scăzut cu 35-40%, iar, în această perioadă, regresul este undeva la 25-30%“, explică Cătălin Profir.

Clienţii lui provin din segmente variate, precum transporturi, construcţii, industrie sau agricultură. Cei mai afectaţi sunt, cum era de aşteptat, consumatorii de carburanţi cu afaceri în construcţii-cei mai numeroşi din portofoliu. Directorul crede că, în condiţiile actuale ale economiei româneşti, o revenire a pieţei nu este posibilă până în 2010. „Dacă adăugăm şi situaţia financiară globală, atunci mai devreme de primăvara anului viitor nu văd o îmbunătăţire semnificativă“, consideră reprezentantul Oscar Downstream.

Fără reduceri mari de costuri

Astfel că, raportat la întregul an, vânzările vor scădea cu circa 25-30%, după ce, anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de aproximativ 300 de milioane de euro. În plus, directorul de vânzări trebuie să-şi adapteze strategia şi la evoluţiile din mediul extern, întrucât întreaga cantitate de carburanţi distribuită de Oscar Downstream provine din import.

Compania a fost promotorul pe piaţa din România a serviciilor de staţii poziţionate în curtea clienţilor. Ideea a pornit în 2003, iar în 2004 a prins rădăcini. Afacerea s-a dezvoltat mai întâi în jurul Bucureştiului, iar, din 2007, în toată ţara. Numărul clienţilor a crescut rapid şi s-a dublat de la un an la altul. „În 2009, am câştigat 25% din câţi aveam la finele lui 2008. Este clar că anul acesta nu va mai fi o dublare a numărului lor. Politica acestui an înseamnă prudenţă“, arată Cătălin Profir.

Strategia lui este în concordanţă cu cea a companiei. Aceasta a decis să nu facă un pas înapoi şi să nu opereze reduceri semnificative de costuri. „Chiar dacă s-au redus în unele părţi, au crescut în altele. A fost o echilibrare, o altă repartizare a costurilor între departamente“, explică  directorul. Mai mult, Oscar Downstream vrea să majoreze numărul autocisternelor pe care le deţine de la 17, în prezent, la 21, până la finele anului.

Flexibilitate şi internalizare

Întrebat cum a reuşit să se dezvolte o companie independentă pe o piaţă dominată de mari grupuri petroliere internaţionale, Profir a arătat că succesul vine din caracteristicile serviciilor. Practic, o companie mai mică se bucură de o flexibilitate mai ridicată, dacă ne raportăm la un producător sau la un jucător mare care are şi o reţea de benzinării şi un brand puternic.

Ca strategie, Profir consideră că internalizarea activităţilor poate fi avantajoasă. „Dacă marile companii încearcă să externalizeze servicii, noi am făcut exact opusul. Chiar dacă este mai greu, avem propria flotă de transport şi propriul service. Sunt angajaţii tăi, şi îi controlezi direct“, a completat el.

Pentru a minimiza riscurile, Profir împreună cu colegii săi au pus bazele unui departament de risc care a protejat compania de problemele legate de încasări. Această divizie analizează şi selectează clienţii în funcţie de indicatorii financiari şi de posibilităţile de plată.

Optimizare

Cătălin Profir consideră că, o companie mai mică se bucură de o flexibilitate mai ridicată, spre deosebire de un producător sau un jucător mare.

image

Dacă marile companii încearcă să externalizeze servicii, noi am făcut exact opusul.

image


Cătălin Profir
director de vânzări în cadrul Oscar Downstream

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite