Carnetul de conducere – examenul de maturitate pentru adolescenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cifrele recente arată că şoferii începători din România sunt un real pericol pe şosele. Mulţi dintre aceştia sunt tineri. Psihologii au întocmit un portret al tinerilor şoferi şi dau

Cifrele recente arată că şoferii începători din România sunt un real pericol pe şosele. Mulţi dintre aceştia sunt tineri. Psihologii au întocmit un portret al tinerilor şoferi şi dau câteva sfaturi adulţilor, pentru ca şcoala maturităţii la volan să poată fi promovată cu brio.

Ultimele statistici arată că în România, anul trecut, şoferii începători au provocat nu mai puţin de 499 de accidente grave în care şi-au pierdut viaţa 189 de persoane. Anul acesta, şoferii începători au comis deja 425 de accidente în care au murit 137 de oameni.

În mare parte, şoferii începători sunt tineri adolescenţi care abia aşteaptă să împlinească vârsta majoratului pentru a se putea urca la volanul unor maşini mai mult sau mai puţin luxoase, mai mult sau mai puţin puternice.

De ce este atât de important pentru un adolescent să obţină un permis de conducere? Deoarece, explică psihologii, de cele mai multe ori, permisiunea legală de a conduce o maşină nu este percepută de tineri ca o facilitate de transport sau ca o responsabilitate în plus, ci este pentru mulţi în primul rând o nouă metodă de distracţie.

În plus, carnetul de conducere este o poartă către integrarea socială şi profesională. De multe ori chiar, permisul de conducere poate fi mai important pentru tineri şi decât bacalaureatul. Însă, spre deosebire de adevăratul examen de maturitate, examenul de şofer oferă mult mai multe satisfacţii.

"Pentru că în prezent etapele de trecere de la vârsta adolescenţei la cea adultă s-au desincronizat sau au dispărut în întregime - mariaj, serviciul militar obligatoriu, încadrarea în muncă etc. - obţinerea unui permis de conducere a rămas un ritual important pentru a marca această schimbare", susţine Olivier Masclet, sociolog şi autorul unui studiu intitulat "Obţinerea permisului: sfârşitul adolescenţei".

Permis pentru intrarea în ringul jocurilor amoroase

Fără permis, nu intri nici în ringul jocurilor sexuale. Cele mai multe fete preferă băieţii care au deja o maşină, gândesc majoritatea băieţilor care aspiră să poată conduce un bolid cu care să impresioneze sexul frumos. Carnetul de şofer este un permis de intrare în casta celor puternici, explică sociologul; este o carte de vizită a statutului social.

Daniel Marcelli, pedopsihiatru, susţine că nu neapărat tehnica de conducere a maşinii este importantă pentru cel care obţine dreptul de a conduce, ci faptul că odată aflat la volan, obţine şi un "permis de a se conduce pe sine în societate".

"Adolescenţii ar trebui să fie conştienţi de faptul că, odată ce au trecut această probă, trebuie să conştientizeze faptul că trebuie să devină adulţi responsabili, pentru ei, pentru cei de pe stradă şi pentru cei pe care îi au alături în maşină. Orice autonomie este potenţial periculoasă", explică Marcelli.

Chiar şi cheltuielile pentru şcolarizare reprezintă pentru părinţi un fel de cadou "dedicat majoratului". Cel mai bine ar fi însă ca viitorul elev al şcolii de şoferi să participe şi el la cheltuieli, deoarece, susţin psihologii, în acest fel va conştientiza valoarea lucrurilor.

Regulile rutiere ar trebui incluse în bacalaureat

Cifrele îngrijorătoare prezentate la începutul articolului arată însă că, din păcate, examenul de obţinere a permisului este construit într-un mod simplist, făcut mai mult să-i excludă pe cei care nu şi-au însuşit legislaţia. Nu este însă şi un examen de conduită rutieră, explică Genevieve Jurgensen, fondatoarea Ligii împotriva violenţei în trafic, din Franţa.

În opinia acesteia, normele de conduită şi comportament rutier ar trebui să fie incluse în probele de bacalaureat, deoarece, pentru că o mare parte din viaţă ne-o petrecem şi în spaţiul rutier - pe stradă sau pe şosea - este nevoie să ne însuşim şi să respectăm anumite coduri general valabile.

Există propuneri pentru aplicarea unor formule de formare a şoferilor tineri, încă de la 16 ani, însoţiţi de adulţi. S-a constatat că cei care au urmat o astfel de metodă au avut o rată de reuşită, din prima încercare, de aproximativ trei din patru candidaţi, spre deosebire de unul din doi candidaţi, cât este în prezent.

G. Jurgensen susţine că un parcurs de 3.000 - 4.000 km alături de un adult cu experienţă la volan este o şcoală mult mai bună pentru tineri decât cele aproximativ 30 de ore de şcoală care se fac în prezent alături de un instructor.

Părinţii, primii profesori de educaţie rutieră

Perioada formării tinerilor şoferi este foarte mult influenţată şi de părinţi, explică Daniel Marcelli. Dacă aceştia au prostul obicei să nu-şi pună centura, să nu oprească la stop, să depăşească limitele de viteză, într-un cuvânt, să ignore anumite reguli, nu-şi vor ajuta copiii să conducă şi să se conducă.

Tocmai de aceea există încă o reţinere privind implementarea metodei de conducător începător cu însoţitor adult. De multe ori - spun psihologii - părinţii le transmit copiilor ideea că pericolul vine de la ceilalţi participanţi la trafic, în vreme ce instructorii îi învaţă mai degrabă să se autocontroleze.

Pe de altă parte, metoda de învăţare cu adulţi însoţitori este o lecţie foarte bună de dialog, de schimb de activităţi, o metodă de (re)apropiere dintre părinţi şi adolescenţi, obligaţi astfel să petreacă mai mult timp împreună.

"Ar fi şi o metodă de a învăţa să dialoghezi la volan, concentrându-te în acelaşi timp la şofat, aşa cum se întâmplă, de altfel, şi în viaţa reală", recomandă Daniel Marcelli. Pentru părinţi ar fi un prilej de a se lăsa în mâinile copiilor lor - o dovadă de încredere pe care le-ar acorda-o (cu condiţia să nu-i corecteze şi să-i certe prea des), în vreme ce pentru tineri ar fi o metodă de autocontrol şi de responsabilizare - de maturitate în cele din urmă, susţine psihologul.

Fete şi băieţi la volan

O altă faţetă a momentului psihologic ce marchează obţinerea permisului este felul în care este privit de cele două sexe. "Băieţii în general sunt cei mai nerăbdători să-l obţină; ei se antrenează ani de-a rândul, fie în spaţiul virtual (cu ajutorul jocurilor pe calculator), fie conducând pe furiş o maşină, pe un drum pierdut de ţară sau pe diferite circuite private.

Este normal că băieţii să se simtă de cele mai multe ori mult mai confortabil la volan decât o fată, deoarece a conduce, spun psihologii, este maniera de afirmare a virilităţii. Fetele sunt mai puţin atrase, dar şi mai puţin "invitate" să conducă înainte de a obţine permisul. Pe de altă parte, spre deosebire de băieţi, fetele sunt mult mai conştiincioase şi stăpânesc mult mai bine regulile de circulaţie. Este un fapt dovedit că fetele - şi femeile în general - tocmai din cauză că se simt mult mai vulnerabile la volan şi au mai puţină încredere în propriile forţe, sunt mai prudente şi fac mai puţine accidente.

Calea spre libertate

Odată obţinut, carnetul de conducere reprezintă cheia libertăţii, mijlocul de evadare al tânărului adolescent modern. În general, dacă părinţii nu îi cumpără o maşină nouă drept recompensă pentru reuşita la Bacalaureat, fie va conduce cea de-a doua maşină a familiei (atunci când aceasta există), fie unica maşină din familie.

Decizia de a împrumuta copiilor unica maşină este o excepţie la ceea ce psihologii numesc "democraţia din familia modernă", susţine Olivier Masquet. În acest fel, tot părinţii sunt cei care hotărăsc momentul în care copiii au dreptul să evadeze, controlându-le astfel în continuare autonomia.

Riscul acestor ieşiri permise este că, pe măsură ce sunt mai rare, escapadele să fie "savurate" de adolescenţi - mai ales de băieţi - cu mai multă intensitate. Cu cât aşteptarea este mai mare, cu atât şi tentaţia spre bravadă creşte, odată cu riscul producerii unor accidente.

De aceea, psihologii le recomandă părinţilor ca, de câte ori au ocazia, să încerce să facă drumuri cu maşina împreună cu copiii, pe care să îi lase să conducă, de cât mai multe ori posibil, tocmai pentru a le arăta tinerilor că au încredere în puterea lor de discernământ şi în capacităţile lor de "maeştri ai volanului".

Pentru că în prezent etapele de trecere de la vârsta adolescenţei la cea adultă s-au desincronizat sau au dispărut în întregime, obţinerea unui permis de conducere a devenit un ritual important pentru a marca această schimbare
Olivier Masclet, sociolog

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite