Canalul Bastroe - asigurarea lui Kucima pentru o batranete linistita

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Compania care se ocupa de acest lucru are ca actionari importanti oficiali ucraineni * Canalul colmateaza foarte repede si necesita operatiuni costisitoare de curatare

Ucraina se afla in plina campanie electorala. Renuntand sa mai candideze pentru a treia oara la cea mai inalta functie in stat, actualul presedinte, Leonid Kucima, isi sustine "discipolul", premierul Viktor Ianukovici, pentru ca acesta sa continue aceeasi linie politica, dar si pentru a se asigura ca, dupa parasirea puterii, ii vor fi protejate interesele personale, iar imensele scandaluri de coruptie din timpul presedintiei sale nu vor fi scoase la lumina. In plan electoral, asadar, un proiect care pretinde (in mod fals, in realitate) ca va spori puterea economica a Ucrainei, aducand profit din traficul fluvial si va consolida pozitia sa geostrategica, mai ales daca aceasta se face in detrimentul Romaniei, cu care Ucraina are numeroase litigii, "da bine" la alegatori. Cu atat mai mult atunci cand, deocamdata neoficial, autoritatile lanseaza zvonul ca pe Bastroe ar urma sa fie transportat petrolul pe care Ucraina spera sa-l extraga de pe platoul continental al Insulei Serpilor! In fapt, canalul va aduce mult mai putini bani decat va consuma, intrucat, dintre toate ramificatiile Dunarii din zona ucraineana, Bastroe se colmateaza cel mai repede si necesita lucrari permanente si costisitoare de intretinere. Paradoxal insa, tocmai acest motiv i-a determinat pe oficialii ucraineni sa tina cu dintii de acest proiect si sa aleaga tocmai Bastroe dintre toate optiunile care le-au fost prezentate (caci au fost analizate mai multe variante). Explicatia este simpla: potrivit unor dezvaluiri ale Uniunii Socio-Ecologice din Ucraina, citati de ziarele ucrainene si rusesti, oficiali din Ministerul ucrainean al Transportului sunt principalii actionari ai companiei Delta Lotsman, care coordoneaza lucrarile la canal. Necesitatea de a executa mereu lucrari de dragare a senalului si de consolidare a malurilor va asigura prin urmare o sursa permanenta de venit pentru actionarii-guvernanti si chiar de la bugetul de stat, de unde se vor aloca in permanenta fonduri! De altfel, surse neoficiale sustin ca o parte din banii pentru campania lui Ianukovici provin chiar de la lucrarile care se efectueaza chiar in clipa de fata la Bastroe. Slabe sanse de a opri constructia canalului Cele mai prestigioase institutii internationale au condamnat deja ferm actiunile Ucrainei, de la Comisia Europeana (la summitul UE-Ucraina din iulie, prin vocea presedintelui de atunci al Comisiei, Romano Prodi, si a comisarului pentru afaceri externe, Chris Patten, la Bucuresti, in 14 iulie, prin vocea comisarului pentru mediu, Margot Wallstrom) la Departamentul de Stat al SUA, Consiliul Europei si organizatii ecologice internationale. Cancelarul german Gerhard Schroeder, in vizita in tara noastra, a exprimat acelasi punct de vedere, precum si regretul ca o firma germana, Mobius Bau AG, este implicata in executarea lucrarilor, lucru pe care guvernul nu are insa instrumentele de a-l impiedica. La aceste critici, s-a asociat, recent, si Departamentul de Stat al SUA, care a cerut Kievului sa opreasca constructia canalului. Din pacate insa, Kievul a sfidat toate protestele internationale si pe cele ale organizatiilor ecologice ucrainene. Intr-o lume in care cea mai mare putere mondiala, Statele Unite, refuza sa ratifice protocolul de la Kyoto pentru limitarea poluarii, nu este de mirare ca dreptul international in materie de mediu este conceput mai degraba preventiv si nu are instrumente efective de sanctionare a celui care incalca tratatele internationale. In plus, pentru a solicita arbitraj, de pilda, la Curtea Internationala de Justitie de la Haga, este necesar acordul ambelor parti, au precizat oficiali ai MAE roman. Singurul organism ale carui decizii devin obligatorii pentru Ucraina este o comisie de ancheta internationala, a carei infiintare Romania a solicitat-o Conventiei Espoo (un organism care functioneaza in subordinea ONU si gestioneaza impactul asupra mediului al proiectelor transfrontaliere). Constituirea comisiei poate dura insa cateva luni, timp in care se pot produce deja consecinte ecologice ireparabile. In acelasi timp, in luna septembrie, experti ai Comisiei de la Berna vor face publice concluziile studiului lor de mediu, iar Comisia Dunarii de la Viena va dedica o sesiune canalului Bastroe. In 1-2 octombrie va fi examinata si motiunea in acest sens introdusa de delegatia romana la Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei. In ultima instanta, MAE are in vedere actionarea in justitie, in Germania, a firmei Mobius Bau AG care executa lucrarile, pasibila de sanctiuni dupa dreptul german. Problema canalului Bastroe este extrem de dificil de rezolvat tocmai pentru ca Ucraina nu face parte si nici nu aspira sa faca parte din nici o institutie occidentala, care ar putea-o aduce la ordine. Dupa ce ani la rand UE a cerut sacrificii (inclusiv economice) uriase Ucrainei pentru alinierea la legislatia europeana, fara sa-i ofere insa perspectiva, fie ea si indepartata, a aderarii, iar NATO a avut o atitudine similara, desi Kievul participa mai mult la operatiunile Aliantei decat unele dintre tarile membre (Ucraina este a treia tara din Irak ca numar de trupe, dupa SUA si Marea Britanie), fosta tara sovietica a decis sa elimine dintre obiectivele sale strategice integrarea in aceste structuri si sa se apropie mai mult de Rusia. In atare conditii, este limpede ca atata timp cat Ucraina, un colos cu comportament belicos si irational in relatiile internationale, va ramane in afara sistemului european, Romania va avea in permanenta un ghimpe in coasta.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite