Călin Drăgan, ales să mute afacerea Coca-Cola cu câţiva paşi înainte

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Actualul manager general în România al celebrei companii americane şi-a început cariera ca şef de depozit, acum 12 ani Drăgan a făcut primul pas în carieră în compania Coca-Cola cu

Actualul manager general în România al celebrei companii americane şi-a început cariera ca şef de depozit, acum 12 ani

Drăgan a făcut primul pas în carieră în compania Coca-Cola cu intenţia de a-şi găsi o slujbă temporară. Nu se fereşte să spună că a învăţat mult din greşeli şi recunoaşte că a beneficiat din plin de sprijinul managerilor străini veniţi să iniţieze afacerea în România.

Pornit în căutarea unui job temporar, până avea să se întoarcă la un post promis de preparator la Facultatea de Mecanică Fină din Timişoara, Călin Drăgan a încercat să se angajeze la Coca-Cola ca "numărător de stocuri". Nu a reuşit. L-au angajat, în schimb, ca şef de depozit cu 30 de angajaţi în subordine.

"A fost o surpriză uriaşă", mărturiseşte Drăgan. Nu ştia ce înseamnă respectivul post şi se simţea nepregătit. "I-am întrebat dacă ei cred că sunt în stare să fac acest tip de job", îşi aminteşte Drăgan, care a fost impresionat de atitudinea "extrem de pozitivă" a echipei manageriale de atunci. A acceptat pe loc oferta. Se întâmpla în 1993. Acum conduce activităţile Coca-Cola HBC România ca director general, fiind primul român care ocupă această poziţie de la intrarea companiei pe piaţa locală. Limba engleză a învăţat-o de nevoie - trebuia să comunice - mai întâi prin terminologia tehnică. După 12 ani a ajuns manager general.

Din greşeli se învaţă cel mai bine

Deşi a trecut şi prin traininguri, pregătirea "la locul de muncă" a fost cea mai importantă. "Învăţăm cu toţii făcând, cam acesta a fost principiul", spune directorul. A găsit însă sprijin din partea managementului. "Am avut parte la momentul respectiv şi pe tot parcursul carierei de expaţi bine intenţionaţi, bine educaţi şi extrem de profesionişti", spune Drăgan.

Atunci când înveţi prin practică poate creşte riscul de a greşi. Directorul recunoaşte că a învăţat foarte mult "făcând şi greşind", oportunitate ivită prin prisma faptului că activa într-o organizaţie mare, capabilă să "absoarbă" greşelile.

"La un moment dat, în scurta mea carieră de şef de depozit, am pierdut din registre un camion de marfă care a dispărut undeva pe traseul Timişoara-Oradea. Nu reuşeam să-l mai găsesc. Compania şi-a asumat greşeala", spune Drăgan, care realizează acum că investitorul luase de la bun început în calcul atât energia şi puterea tinerilor angajaţi de a învăţa, pe de o parte, cât şi lipsa lor de cunoştinţe, pe de altă parte.

A învăţa din greşelile tale reprezintă cea mai bună procedură de acumulare în opinia directorului Coca-Cola, acesta considerând că practica reprezintă cam 50-60% din ceea ce ştie un manager. Restul este constituit de training, cu 15%, şi coaching, cu 30%, văzut ca şi etapă în care ţi se arată cum trebuie făcut ce ai învăţat teoretic.

Experienţa managerială internaţională, hotărâtoare

Drăgan a părăsit domeniul logisticii la scurt timp de la angajare şi a trecut prin vânzări şi marketing. Aria geografică şi cea a responsabilităţilor a crescut treptat, până a ajuns director comercial. Pentru a continua ascensiunea, avea nevoie de o experienţă managerială internaţională. "Eram în situaţia de a aspira la o poziţie de director general, pentru că principala pepinieră de directori generali o reprezintă directorii comerciali. Unul dintre criterii este faptul că este de preferat să ai o experienţă internaţională", spune Drăgan. Cheia dezvoltării este să-ţi lărgeşti mereu zona de confort, să faci lucruri care nu îţi sunt facile şi familiare.

Înainte de plecarea ca director al unei regiuni la filiala din Italia a companiei, un coleg, manager care trecuse prin câteva ţări, l-a avertizat asupra şocului cultural pe care-l va avea. Şocul n-a mai venit, dar a rămas marcat de aşteptarea lui.

"Italia este o ţară cu o cultură foarte apropiată de a noastră", mărturiseşte directorul. Acest fapt l-a ajutat în dezvoltarea ulterioară. A ajuns în cele din urmă să ocupe postul de director comercial pe întreaga Italie, fapt ce i-a conferit cea mai mare satisfacţie. Chiar mai mare decât întoarcerea în ţară, pe o poziţie mai înaltă, care era de fapt o consecinţă a performanţei din Italia.

Acum se bucură de evoluţia rapidă a pieţei şi consideră că ceea ce se întâmplă la noi în câţiva ani managerii din Europa de Vest au experimentat în câteva zeci de ani. "Sunt schimbări care la noi se petrec <> . Îţi îmbogăţesc nu doar cunoştinţele, ci şi experienţa. Cele două dau valoarea unui manager", mărturiseşte Drăgan. El îşi vede cariera tot în interiorul sistemului Coca-Cola, ceea ce ar însemna să conducă o ţară mai mare, un grup de ţări ori să ajungă director regional. Evoluţia este legată de rezultatele pe care compania le obţine aici, sub conducerea sa.

Ca manager trebuie să asculţi mult şi să vorbeşti mai puţin

Deşi este director general, Drăgan nu se consideră unic în organizaţie. A fost al 40-lea român expatriat în reţeaua Coca-Cola, iar la ultimul "recensământ", numărul celor plecaţi pe poziţii de management în interiorul corporaţiei ajunsese la 50. Totuşi, ce l-a diferenţiat?

"Mi-ar plăcea să cred că motivul pentru care am fost preferat ca şi director general în România este că am energia necesară pentru a muta businessul câţiva paşi înainte", spune directorul.

Pe lista defectelor, Drăgan enumeră tendinţa sa de a vorbi în detrimentul ascultării. "Una dintre problemele pe care le am eu este că mi se întâmplă să mă las dus de val şi să vorbesc mai mult decât ascult", spune Drăgan. Motiv pentru care directoarea de resurse umane are obligaţia să-i atragă atenţia dacă se întâmplă să nu asculte activ sau să întrerupă participanţii la întâlnirile interne.

La un moment dat, în scurta mea carieră de şef de depozit, am pierdut din registre un camion de marfă care a dispărut undeva pe traseul Timişoara-Oradea. Nu reuşeam să-l mai găsesc. Compania şi-a asumat greşeala.

Mi-ar plăcea să cred că motivul pentru care am fost preferat ca director general în România este că am energia necesară pentru a muta businessul câţiva paşi înainte
Călin Drăgan
director general Coca-Cola HBC România

Mereu în centrul atenţiei

Una dintre cele mai mari încercări prin care trece ca director general este că trebuie să fie pozitiv şi să zâmbească tot timpul. "Trebuie să fii atent tot timpul, pentru că toată lumea vrea să îţi capteze atenţia. Nu poţi să laşi garda jos. Ei trebuie să fie atenţi doar o dată", remarcă directorul dezechilibrul de forţe. "Oricât de obişnuit eşti să interacţionezi cu oamenii, tot te oboseşte", adaugă el.

O vizită a directorului în fabrică sau în depozit este ceva obişnuit, afirmă Drăgan. Înainte de Crăciun a fost în fiecare regiune din ţară în care compania are operaţiuni şi a avut o cină cu toţi angajaţii. "Am încercat să fim cât se poate de vizibili, nu doar eu, ci tot managementul, tocmai pentru a fluidiza comunicarea în organizaţie. Cred că acesta este un lucru important în management", spune Drăgan. Nu o face pentru popularitate, ci pentru faptul că o discuţie coerentă şi motivantă duce la îmbunătăţirea performanţelor.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite