Calcularea ratei rentabilităţii investiţiilor în training, posibilă şi în România
0United Business Development, prin divizia 4HR, va aduce în România, de la începutul celui de-al doilea trimestru al acestui an, serviciile ROI Institute, de cuantificare financiară a
United Business Development, prin divizia 4HR, va aduce în România, de la începutul celui de-al doilea trimestru al acestui an, serviciile ROI Institute, de cuantificare financiară a rezultatelor proceselor de training. Investiţia pentru a aduce această metodologie este, într-o primă fază, de peste 50.000 de euro, arată Dan Berteanu, general manager al United Business Development care precizează că în prezent în România nu exsită servicii similare şi nici companiile de training nu calculează acest indicator pentru serviciile oferite. Metodologia va fi transferată companiile româneşti prin două metode. Pe de o parte, compania va calcula rata de câştig a investiţiei efectuate (în engleză ROI - Return On Investment) în proiecte de consultanţă, iar, pe de altă parte, UBD va face un transfer de "know-how" firmelor ce vor să o aplice pe cont propriu pentru programele de training pe care le utilizează. "Încă nu am decis dacă vom face disponibilă metodologia pentru a fi preluată şi de alte companii de training sau consultanţi independenţi", spune Berteanu.
Nu toate programele merită evaluate
Metodologia poate să o aplice şi o multinaţională care are procesele şi sistemele implementate în cadrul organizaţiei, dar şi de o companie românească mică, arată reprezentanţii furnizorului de servicii. Deşi se poate măsura cam orice, important este să vezi dacă merită. Astfel, există un set de condiţii pe care un proiect trebuie să le îndeplinească pentru a fi măsurat. "Există o unealtă pe care o aplicăm pentru filtrare pentru a vedea ceea ce este realist şi merită să măsurăm", spune Berteanu.
De exemplu, pentru un proiect aplicat punctual şi redus ca amploare s-ar putea să nu fie eficient să-i calculezi ROI. Costul evaluării se situează în intervalul 10%-20% din valoarea programului de training. Cu cât programul costă mai mult, cu atât evaluarea trebuie să coste mai puţin. "Dacă ai un program care implică o sumă mare de bani, costul ajunge la 10-15%", mai spune Betreanu. Fondatorii ROI Institute desfăşoară această activitate de aproape 35 de ani şi au strâns până în prezent peste 3.000 de studii de caz de implementare a metodologiei de calcul a ratei de câştig a investiţiei efectuate.
Departamentul de resurse umane, partener strategic
Există un trend internaţional de a considera activitatea şi departamentul de resurse umane ca partenerul strategic al organizaţiei. Specialiştii de resurse umane au o unealtă pentru a putea vorbi limbajul de business cu managementul superior al companiei şi nu limbajul de resurse umane. "Numai în felul acesta, arătând către executiv care este valoarea muncii lor în termeni monetari, vor putea deveni partenerul strategic de care societatea are nevoie", arată Berteanu. De altfel, implementarea acestor servicii survine în urma unei cercetări făcute de Achieve Global, compania de training din cadrul UBD, care arăta că specialiştii în resurse umane se plâng că pentru ei nu există programe de pregătire, unelte sau metodologii special proiectate pentru ei.