CEZ România: "Vrem încă o filială a Electrica"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania mizează pe o politică agresivă de câştigare a consumatorilor industriali din toată ţara Din octombrie 2005, de când a încăput pe mâna cehilor de la CEZ, Electrica Oltenia

Compania mizează pe o politică agresivă de câştigare a consumatorilor industriali din toată ţara

Din octombrie 2005, de când a încăput pe mâna cehilor de la CEZ, Electrica Oltenia are planuri serioase de dezvoltare. Compania vizează ca, până la sfârşitul anului, să depăşească Electrica Muntenia Sud, recent cumpărată de italienii de la Enel, şi să ocupe astfel primul loc în topul furnizorilor de electricitate, a declarat, într-un interviu acordat ziarului "Adevărul", Adrian Borotea, Corporate Affairs Manager al CEZ România.

Adevărul: După separarea, de la 1 iulie, a Electrica Oltenia în CEZ Vânzare şi CEZ Distribuţie, care sunt planurile CEZ România pentru cele două companii?
Adrian Borotea: Pe partea de furnizare, deci pentru CEZ Vânzare, urmărim să creştem cota de piaţă. Într-un clasament de anul trecut, ocupam poziţia a doua, după Electrica Muntenia Sud, dar s-ar putea ca locul întâi la sfârşitul anului să fie o surpriză...

Aveţi o nouă strategie de marketing?

Avem o politică politicoasă, dar agresivă de a câştiga consumatori industriali, eligibili, şi nu ne limităm numai la zona noastră, a Olteniei, ci am atacat şi Bucureştiul, Transilvania, Dobrogea. După cum ştiţi, am reuşit să ne includem în portofoliu compania Feral, al treilea mare consumator de energie din România. Avem o trupă de "vânători de munte" care străbat ţara şi care până acum ne-au adus rezultate frumoase.

Aţi înfiinţat o echipă specială care să se ocupe de aceste "racolări" de mari consumatori?

Da, avem o divizie de vânzări, în CEZ Vânzare, care se ocupă de consumatorii eligibili. În CEZ Vânzare sunt în total 60 de oameni, iar în vânzări lucrează 25. Nu toţi aceştia aleargă prin ţară, o parte sunt dedicaţi relaţiei cu fiecare consumator. Ţin legătura cu ei zilnic, le dau telefon, se duc, îi întreabă dacă au nevoie de ceva, deci e o relaţie personalizată. Încercăm să tratăm consumatorul puţin altfel faţă de alţi furnizori. Aici am beneficiat şi de experienţa de la Praga, dar a ţinut şi de inovaţiile noastre.

Aţi rezolvat problema accesului la energie mai ieftină?

E o problemă care a rămas, din păcate. Am încercat să negociem, dar în continuare energia de la Hidroelectrica este de neatins pentru noi. Pe partea de furnizare va fi o concurenţă din ce în ce mai mare, pe măsura accesului la surse mai ieftine - în general hidro sau din import.

De unde veţi importa energie electrică?

Din Bulgaria sau dinspre vest. Dacă preţurile sunt interesante, vom importa - vorbesc în numele grupului, acum. Bulgaria este o ţintă foarte interesantă, pentru că CEZ are şase grupuri de producţie, în total de 1.200 MW, iar din ele pentru bulgari merg de regulă unu - două grupuri. Şi preţul este foarte interesant, mult mai mic decât în România, cam la 50 - 60%.

În vara aceasta veţi derula importuri din Bulgaria?

Nu cred, din cauza companiei locale de transport al electricităţii, NEC. Am încercat să importăm de acolo, am fost solicitaţi de ANRE în ideea de a reduce preţul în ţară, pentru consumatorii reglementaţi, de a înlocui Termoelectrica cu o energie mai ieftină. Am încercat de mai multe ori, dar ne-am ciocnit de transportator. Chiar reglementatorul a făcut două întâlniri cu reglementatorul din Bulgaria, s-a încercat şi la nivel de minister, dar până la urmă nu s-a rezolvat nimic. Acolo e un alt model de "piaţă", cu un cumpărător unic. Deci NEC cumpără tot şi vinde unde vrea el.

Din Republica Moldova aţi luat în calcul să importaţi energie?

Energia care vine din Moldova nu este o sursă de încredere. Practic ei au foarte puţină producţie şi mai iau de la vecinii din est. Pentru că nu sunt buni platnici, aceştia le mai taie livrările, deci s-ar putea ca mâine să nu îţi mai poată da deloc. În al doilea rând, reţelele de interconexiune între România şi Moldova sunt foarte slabe, de 110 kV, deci la un nivel de tensiune mic şi se poate importa mai ales în zonele de graniţă.

Dacă nu reuşiţi să cumpăraţi niciun producător local de energie, ce faceţi?

O să ne facem propriile unităţi de producţie, avem mai multe proiecte greenfield - pe surse eoliene, pe gaz. Complexurile energetice sunt o ţintă interesantă pentru toată lumea, dar deocamdată participăm la unităţile 3 şi 4 la Cernavodă. Avem şi proiecte cu autorităţile locale pe care le dezvoltăm în paralel şi zicem noi că o să avem până la sfârşitul anului nişte veşti bune. Beneficiem de experienţa grupului, avem şi noi deja câţiva specialişti în producere.

În ceea ce priveşte distribuţia, care sunt planurile de dezvoltare?

Pe partea de distribuţie, vom mai cumpăra cel puţin una din cele trei filiale ale Electrica ce mai sunt de privatizat. Aceasta e intenţia, cel puţin. Dacă se poate două, e foarte bine. Odată achiziţionate, ele vor trebui integrate în conceptul grupului. Atunci când am ajuns în Oltenia, în 2005, specialişti erau, dar nu exista un management eficient. Planul de investiţii era de 2,5 ori mai mic şi nu era nicio problemă dacă nu era realizat.

Trei din cele patru distribuţii privatizate de electricitate nu şi-au îndeplinit programul de investiţii pe 2006.
Nu era vorba de CEZ. Cred că suntem singurii care au depăşit planul de investiţii, cu 10%, în 2006, iar ANRE a permis asta, pentru că era într-adevăr nevoie de investiţii.

Doar 10% din reţeaua de distribuţie pe care o operaţi are vârsta de până în 10 ani.

Una dintre priorităţi este reabilitarea, schimbarea, înnoirea reţelelor de joasă tensiune, unde sunt şi pierderile cele mai mari. Deci suntem interesaţi să definitivăm problema asta cel mai repede. Avem o strategie pe următorii 10 ani, ştim exact ce investiţii o să facem. Până în 2005, investiţiile se făceau după cum bătea vântul. Sigur că în doi ani e foarte greu să vezi că s-a întâmplat ceva grozav, dar începe să se vadă.

Vreţi să cumpăraţi Electrica Serv?

Suntem în discuţii cu ei pentru un contract pe termen lung şi, dacă Electrica Serv se divizează în opt bucăţi, suntem interesaţi să achiziţionăm filiala din Oltenia. Dacă acest lucru se va desfăşura rapid, fiindcă discuţii sunt de mult pe tema asta. Dacă nu, atunci suntem gata să ne demarăm propria afacere.

Electrica Oltenia, în cifre

De la o pierdere de 131 milioane de lei, în 2004, profitul Electrica Oltenia (acum separată în CEZ Vânzare şi CEZ Distribuţie) a urcat spectaculos, în 2006, la 95 milioane de lei. Pentru anul în curs, a fost planificat un profit net în valoare de 127,6 milioane lei pentru firmele care fac parte din grupul CEZ, deci în creştere cu 34%.
Adrian Borotea, Corporate Affairs Manager în cadrul CEZ România, unitatea de management a companiilor româneşti deţinute de grupul ceh, declară că firma va face în continuare eforturi pentru reducerea pierderilor tehnice în reţele, în special pe cele de joasă tensiune, care alimentează consumatorii casnici. Pentru a limita şi preveni pierderile comerciale (furturile), CEZ Vânzare a înfiinţat o divizie care se ocupă cu depistarea acestora. "Ele nu sunt foarte mari, fiindcă am început să îi urmărim, şi apar în proporţie de 99% la agenţii economici", a spus Borotea.

Furnizare integrată de utilităţi

Oficialul CEZ România nu a exclus posibilitatea de a intra în parteneriat cu un furnizor de gaze naturale, pentru a livra la pachet utilităţi. "Nu excludem nicio posibilitate. Dacă ne aduce într-o situaţie win-win, deci să câştige amândoi, atunci de ce nu? Deocamdată, în niciuna din ţările în care este prezent, CEZ nu îmbrăţişează această idee. Dar nu o excludem, am fi primii în grup dacă am face acest lucru", a declarat Borotea.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite