La Bucuresti, negociatorul-sef Vasile Puscas habar n-are ce prevede Legea Concurentei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru Puscas incompatibilitatea vicepresedintelui Consiliului Concurentei, George Musliu, se rezolva prin neparticiparea acestuia la votarea ajutoarelor de stat

Recent intors de la Bruxelles, unde a negociat unul dintre cele mai dificile capitole privind integrarea - cel privind Concurenta - Vasile Puscas, negociatorul-sef al Romaniei in relatia cu UE, a inceput sa bata campii vorbind cat de pregatiti suntem sa inchidem acest capitol atat de delicat. Cu atat mai mult cu cat Puscas a facut referire la schimbarile petrecute in structura Consiliului Concurentei, schimbari realizate, daca nu ilegal, cel putin la limita legalitatii. "M-am uitat pe CV-urile noilor membri ai Consiliului Concurentei si este in regula. Am solicitat premierului Adrian Nastase sa-mi gaseasca cat mai repede noii membri. Nu avem experti pe concurenta, de aceea l-am ales pe dl. Berinde pentru ca stie foarte bine piata, iar pe dl. Musliu, pentru ca stie foarte bine firmele", a declarat Vasile Puscas. Preocupat probabil doar de lecturarea CV-urilor noilor membri ai plenului Consiliului Concurentei, se pare ca Puscas a omis sa se uite si peste ceea ce spune legea in privinta modului in care se fac modificari in aceasta institutie. Potrivit Ordonantei de Urgenta 121/2003, schimbarea din functie a vechilor membri, unii dintre ei avand mandat pana in 2006, poate fi considerata ilegala. Legislatia prevede ca mandatul de membru al plenului Consiliului Concurentei inceteaza: la expirarea duratei, prin demisie, prin deces, prin imposibilitate definitiva de exercitare (indisponibilitate mai lunga de 60 de zile consecutiv), la survenirea unei incompatibilitati sau a unui impediment (exercitarea unei alte activitati profesionale, participarea directa la conducerea sau administrarea unei entitati publice sau DETINEREA DE FUNCTII ORI DE DEMNITaTI PUBLICE), lipsa de independenta sau apartenenta la un partid politic. De asemenea, membrii plenului Consiliului Concurentei pot fi revocati din functie de catre autoritatea care i-a numit daca incalca Legea Concurentei sau sunt condamnati penal definitiv si irevocabil. Pana acum nu am auzit vreun demnitar, inclusiv pe Vasile Puscas, sa declare ca am avea probleme cu negocierile deoarece vreunul dintre cei schimbati din functie s-ar fi incadrat intr-una din situatiile mentionate. De altfel, nimeni dintre oficialii guvernului Nastase nu a catadicsit sa ofere publicului vreo informatie legata de schimbarile din Consiliul Concurentei. Culmea este ca Legea Concurentei, modificata chiar de Guvernul Nastase, a fost incalcata de catre presedintele Iliescu, cel care a emis decretul de stabilire a noii componente a Consiliului. Dupa cum se stie, presedinte a fost numit Mihai Berinde, secretar de stat in Ministerul Economiei. Prin aceasta numire se incalca cel putin doua prevederi legale: este demnitar (care, potrivit purtatorului de cuvant al MEC, Carmen Seuleanu, nu a demisionat inca din functie) si, in acelasi timp, membru PSD. Aceleasi prevederi sunt incalcate si in cazul numirii lui George Musliu in functia de vicepresedinte. In plus, legea spune ca vicepresedintii si cei patru consilieri de concurenta trebuie selectati dintre fosti judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, (...) consilieri la Curtea de Conturi, profesori universitari in stiinte economice sau juridice, reputati manageri in domeniul afacerilor si inalti functionari publici. "In ce priveste pozitia domnului Musliu in cadrul APAPS, pot sa spun doar ca in momentul in care se va supune votului avizarea ajutoarelor de stat acordate de APAPS in care si dl. Musliu a fost implicat, atunci, fostul vicepresedinte al APAPS nu trebuie sa participe la vot", a incercat Puscas sa expedieze din cateva vorbe pozitia de incompatibilitate a fostului vicepresedinte al APAPS. Pentru acest lucru, George Musliu ar trebui sa depuna o solicitare prin care sa anunte ca nu va vota pentru ajutoarele de stat, cum ar fi cele acordate SNTR, Rodipet, UCM Resita etc. Insa nicaieri in lege nu am gasit vreo prevedere care sa-l impiedice pe Musliu sa voteze si in astfel de situatii. Daca, insa, va proceda asa cum i-a sugerat ministrul Puscas, Musliu ar trebui sa se abtina de la vot pentru majoritatea ajutoarelor de stat acordate la solicitarea APAPS, avand in vedere ca, in calitatea sa de vicepresedinte pe probleme de privatizare, cererile pentru stergeri si esalonari de datorii in baza Legii 137/2000 poarta semnatura lui. De altfel, si in cazul presedintelui Berinde, situatia este oarecum asemanatoare: el este inca secretar de stat intr-un minister care are in subordine sectoare intregi care au beneficiat numai anul trecut de ajutoare importante de stat pentru energie si minerit. "Am discutat cu expertii din Consiliul Concurentei, chiar despre cazul SNTR si mi-au explicat ca deoarece nu exista avizul Consiliului in acele cazuri, practic nu au fost considerate ajutoare de stat", a mai declarat Puscas. Domnul ministru nu a explicat insa cum SNTR-ului i-au fost sterse in trecut datorii de mii de miliarde printr-o lege speciala si a primit in doua randuri esalonari, facilitati care s-au aplicat efectiv. Sa intelegem din spusele domnului Puscas ca stergerile de datorii din trecut s-au facut fara avizul Consiliului Concurentei si, in consecinta, au fost ilegale? Sau domnul ministru habar nu are despre ce vorbeste, fiind dezinformat de catre expertii din Consiliul Concurentei, cu care se mandreste la Bruxelles?

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite