Bresa Logan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Domnul Jonathan Scheele, seful delegatiei Comisiei Europene in Romania, si-a ales prost momentul, in urma cu doua zile, sa faca o declaratie care s-a vrut transanta: chiar daca "aproape" sunt

Domnul Jonathan Scheele, seful delegatiei Comisiei Europene in Romania, si-a ales prost momentul, in urma cu doua zile, sa faca o declaratie care s-a vrut transanta: chiar daca "aproape" sunt indeplinite criteriile pentru acordarea statutului de economie de piata functionala, economia Romaniei nu poate face fata presiunilor de pe piata unica. Spuneam ca si-a ales prost momentul pentru ca, in aceeasi zi, un comunicat al grupului Renault aducea o stire care a starnit senzatie: de anul viitor, Dacia Logan, produsa la Pitesti, va fi comercializata si pe pietele occidentale. Informatie care te pune putin pe ganduri. Ca se va bucura de succes pe pietele din Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa de Nord - tintele initiale ale Renault - nimeni nu se indoia. Cumparatorii din aceste tari sunt mai putin pretentiosi in ce priveste finisajele sau dotarile de lux ale unui automobil si au venituri reduse, ceea ce face ca in luarea unei decizii de achizitie sa atarne greu criteriul pretului. Dar la pretentiosii occidentali? Cei carora - ca doar am fost invatati, inclusiv de specialistii europeni care ne dau sfaturi cum sa facem sa supravietuim dupa integrarea din 2007 - nu le miros bine branza, cascavalul si salamul romanesc decat daca sunt ecologice. Iar la imbracamintea "made in Romania", materialele si conceptia trebuie sa fie musai occidentale, "de firma", numai mana de lucru sa fie romaneasca, ca-i mai ieftina. Cum sa "prinda" la vestici Loganul romanesc, care aduce mai degraba cu "bunica" Dacie decat cu "tatal" Renault? Numai pentru ca pretul este in jur de 8.000 de euro, cu vreo 2.000 mai putin decat modelele cunoscute ale unor marci consacrate? Iata insa ca studii de piata comandate de Renault arata ca publicul occidental a manifestat un "interes neasteptat", considerandu-se ca vehiculul produs in Romania raspunde standardelor acestuia. Practic, a fost identificat un segment de cumparatori vest-europeni pentru care automobilul produs in Romania are acel raport calitate/pret care il face sa iasa castigator in fata modelelor concurente produse chiar in tari occidentale. Este clar ca nu tot europeanul se va inghesui sa cumpere Dacia Logan. Potrivit statisticilor, cei care intentioneaza sa achizitioneze un Logan sunt familisti, cu varste intre 35-49 de ani, 25% dintre acestia aflandu-se la prima cumparare a unei masini noi. Acest din urma procent se pare ca este mult mai mare in sondajele de pe pietele occidentale. Cei mai multi dintre vest-europenii care se gandesc sa cumpere Loganul fabricat in Romania sunt cei care in acest moment nu isi permit sa cumpere decat un automobil la mana a doua, cu venituri mai degraba modeste - studenti, fermieri, mici negustori. Pentru care Dacia Logan inseamna o masina noua, la un pret acceptabil, mult mai incapatoare si robusta decat autoturismele care pot fi gasite la 8.000- 9.000 de euro si care a fost astfel proiectata incat sa faca fata unor conditii mai dificile de drum, asa cum se cere la o masina care ruleaza pe soselele din Romania. Mai mult, ca si pentru romani, pentru aceasta categorie de occidentali este foarte important ca, ulterior achizitionarii, costurile cu intretinerea vor fi mai reduse decat la modelele concurente (maximum 350 de euro pentru primii 100.000 de km, garantat de producatori). Iar asigurarea pieselor si a serviceului prin reprezentantele Renault este un mare atu in reusita comercializarii Logan pe pietele occidentale. De fapt, pe tot parcursul lansarii Daciei Logan, strategia grupului Renault a fost bine orientata. Premiera in ce priveste lansarea unei masini atat de ieftine de catre un producator auto de talie mondiala a focalizat atentia atat a presei internationale, cat si a competitiei si a publicului larg. Insa, declaratiile au fost de fiecare data moderate, punand in balanta in mod cinstit atat beneficiile, cat si neajunsurile ultimului venit in familia Renault. "Este o masina buna, care nu ne face de ras", a spus, simplu, presedintele Renault, Louis Schweitzer. Prin lansarea ei nu se urmareste nici castigarea competitiei cu automobilele din ce in ce mai performante lansate de marii producatori, nici cucerirea pietelor occidentale, ci pur si simplu acoperirea unei brese in piata identificata de conducerea grupului francez. Ne intrebam de ce, desi calitativ, dar si ca pret, par destul de competitive, nu vedem si automobilele Daewoo produse in Romania pe soselele din Europa de Vest? Pentru ca aceasta a fost strategia grupului Daewoo pana la preluarea de catre GM. Automobilele fabricate in Romania au fost exportate in Bulgaria, Macedonia, Cehia, China, Serbia, acolo unde exista deja piata de desfacere pentru acestea, pe pietele occidentale fiind comercializate automobile Daewoo produse in alte parti ale lumii, desi calitatea lor era asemanatoare indiferent de locul de asamblare. In cazul Logan, este vorba de un produs romanesc, pe care grupul Renault l-a pus exact acolo unde ii este locul in oferta pe piata internationala. Ceea ce arata ca, pentru a face fata presiunilor de pe piata unica, romanii nu trebuie neaparat sa se dea peste cap sa obtina produse care sa depaseasca in calitate cele mai performante produse vest-europene. Daca te pricepi sa le vinzi, exigentii occidentali vor baga mana in buzunar sa cumpere produse romanesti carora, la prima vedere, nu le-ai fi dat nici o sansa, fie ca se numesc Logan sau "Vrei sa pleci/Si nu ma, nu ma iei...".

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite