Bolizii de 2,5 milioane €

0
Publicat:
Ultima actualizare:

V-aţi întrebat vreodată cât costă o maşină de Formula 1 de-a lungul unui sezon? Fiecare componentă, fiecare detaliu, dintr-un­ monopost pot contribui la câştigarea unei sutimi de secundă în plus care să-ţi aducă victoria. Iar preţul este unul pe măsură.

Se vorbeşte din ce în ce mai des de reducerea cheltuielilor din Marele Circ începând cu sezonul 2009, presiunea fiind imensă mai ales din cauza crizei financiare mondiale care a lovit din plin şi motorsportul. Echipele vor avea la dispoziţie câteva luni bune de negocieri cu autorităţile din F1 pentru a ajunge la un compromis în ceea ce priveşte modul în care se vor reduce costurile. Măsurile vor afecta în mod evident şi monoposturile. Dar cât costă ele în prezent?

Motorul – 130.000 de euro

În sezonul 2008 echipele nu puteau schimba motorul decât după două curse, având dreptul la o singură modificare de acest fel fără a primi penalizări. Asta ar însemna o medie de 10 motoare, pe sezon, pe maşină, fără a lua în calcul eventualele probleme care ar fi însemnat schimbarea mai rapidă a propulsoarelor. Fără a lua în calcul faptul că dezvoltarea unui motor performant costă o echipă de top peste 100 de milioane de euro, suma cheltuită într-un sezon pentru motoare este de aproximativ 2,6 milioane de euro.

Cutia de viteze – 80.000 de euro

O cutie de viteze trebuie să reziste, prin regulament, patru curse. Gradul de tehnologizare foarte ridicat şi componentele de software incluse permit piloţilor să schimbe vitezele în mai puţin de 0,1 secunde, adică de 50 de ori mai rapid decât clipeşte ochiul uman. Cutia de viteze este în şapte trepte, setările per­miţând fie viteze de top mai mari fie accelerări mai rapide. În total, la o medie de 5 cutii de viteze pe sezon, costurile acestor componente se ridică la aproximativ 800.000 de euro pentru o echipă.

Cockpitul – 70.000 de euro

Locul pilotului este construit sub forma unei scoici din fibră de carbon. Designul ajută la aerodinamicitatea maşinii, dar şi la siguranţa pilotului. Ca în cazul majorităţii componentelor, sumele cheltuite pentru dezvoltarea unui cockpit mulat pe nevoile pilotului costă enorm. Având în vedere eventualitatea unui accident grav pe sezon, care să distrugă cockpitul, cu o medie de 2 pentru fiecare maşină, costurile urcă la 280.000 de euro pe an.

Volanul – 25.000 de  euro

Volanul în Formula 1 este o componentă foarte complicată, conţinând peste 23 de butoane sau clapete care controlează peste 120 de funcţii diferite şi cântărind cam 1,3 kilograme. Forma actuală a volanului din F1 a fost dezvoltată în 1991 de un inginer de la McLaren, John Barnard, pentru a-i putea permite lui Nigel Mansell, pilotul echipei la acea vreme, să schimbe vitezele fără a ridica mâinile de pe volan. Pentru construcţia unei asemenea opere tehnologice este nevoie de mai mult de 100 de ore de lucru.

Eleronul faţă – 10.000 de euro

Cea mai proeminentă parte din aerodinamica unei maşini, alături de eleronul spate, poate diferi mult ca preţ. Unele maşini folosesc variante simple în timp ce echipele de top au variante mai elaborate, cu mini componente care pot fi reglate pentru a schimba setările aerodinamice ale maşinii. O echipă are nevoie în medie cam de 10 eleroane faţă pe sezon, dar în cazul unor piloţi mai năbădăioşi, numărul lor poate creşte. Costul total, aproximativ 200.000 de euro pe an.

Eleronul spate – 7000 de euro

Similar cu cel din faţă, asigură stabilitatea spatelui maşinii, iar calculat la aceeaşi rată de consum, costurile se ridică cam la 140.000 de euro pe an.

Telemetria – 65.000 de euro

Sistemul telemetric permite mecanicilor să monitorizeze sute de setări sau parametri şi poate ajuta la descoperirea cauzelor unor incidente. Cu tot cu software-ul şi senzorii necesari, poate ajunge la 65.000 de ­euro pentru o maşină, 130.000 în total.

Rezervorul – 6.500 de euro

Diferenţa dintre rezervorul unei maşini obişnuite şi cel al unui monopost este uriaşă. Bolizii din F1 au rezervoare confecţionate din Kevlar, materialul din care se construiesc şi vestele antiglonţ. Astfel, rezervorul îşi poate schimba forma dacă este supus unei presiuni exterioare şi acest lucru este vital în cazul accidentelor, împiedicând astfel orice avarie care ar putea cauza scurgeri de combustibil. Datorită rezistenţei sale, echipele nu folosesc decât un singur rezervor pe sezon.

Sistemul de evacuare – 7000 de euro

Sistemul de evacuare poate fi schimbat la fiecare a doua cursă sau de fiecare dată când este schimbat motorul. Problemele la evacuare pot cauza incidente minore, dar care te pot face să pierzi o cursă.

La costurile prezentate mai sus se adaugă şi altele “mai mici”, care includ partea inferioară a şasiului (cam 5.000 de euro), diverse elemente de aerodinamică ale corpului maşinii (cam 5000 de euro fiecare), suspensiile (suma tuturor elementelor poate ajunge la peste 50.000 de euro), roţile, cauciucurile, discurile de frână şi multe alte “consumabile”.

Un cauciuc de Formula 1 costă în medie 350-400 de ­euro însă o echipă are nevoie de 448 de cauciucuri pentru un sezon, pentru o singură maşină, ­ceea ce duce numai costurile legate de cauciucuri la aproape 180.000 de euro pe sezon.

Aşadar, dacă vă bate gândul să vă achiziţionaţi o maşină de Formula 1 şi o întreţineţi pur şi simplu din punct de vedere mecanic, fără a lua în calcul celelalte costuri logisitice care apar în F1, fiţi sigur că deţineţi în cont aproape 2,5 milioane de euro.

Costurile unui monopost într-un an*

Motorul – 1.300.000 de euro
Cutia de viteze – 400.000 de euro
Cockpitul – 140.000 de euro
Telemetria – 65.000 de euro
Volanul – 25.000 de  euro
Eleronul faţă – 100.000 de euro
Eleronul spate – 70.000 de euro
Sistemul de evacuare – 70.000 de euro
Rezervorul – 6500 de euro
Cauciucuri – 180.000 de euro
Alte elemente – 150.000 de euro

Total – 2.506.500 de euro

*Costurile sunt estimative. Cifrele reale nu sunt date publicităţii



Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite