Blogul, ultima modă în procesul de recrutare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Informaţiile conţinute de o astfel de pagină de net sunt recomandări pe care specialiştii în resurse umane le folosesc în selecţia de potenţiali candidaţi pentru un anumit

Informaţiile conţinute de o astfel de pagină de net sunt recomandări pe care specialiştii în resurse umane le folosesc în selecţia de potenţiali candidaţi pentru un anumit job

Clasicul CV sau banala scrisoare de intenţie încep să devină instrumente învechite în procesul de recrutare. Diversificarea metodelor de comunicare şi de exprimare va duce la orientarea angajatorilor către canalele neconvenţionale, la "modă". Ultima găselniţă în materie de descriere personală, ce va contribui şi va completa munca specialiştilor în recrutare, este blogul.

Văzut ca un instrument prin intermediul căruia potenţialul angajator îşi poate completa profilul candidaţilor cu aspecte mai personale ce ţin de afinităţi culturale, politice şi nu numai, blogul are toate şansele să devină o pârghie importantă în căutarea candidatului ideal. Mai mult decât atât, specialiştii în resurse umane susţin că această formă de exprimare va fi folosită atât în recrutarea personalului de top, dar şi pentru funcţiile de execuţie. Deşi nu va fi folosit niciodată ca instrument exclusiv de recrutare, blogul va avea un cuvânt de spus în procesul de selecţie a candidaţilor.

Noua formă de exprimare aduce notorietate

"Care este diferenţa dintre blog, pe de o parte, şi forumuri, grupuri de discuţii şi chat-uri, pe de altă parte? Structura şi display-ul conţinutului. Blogul este un mediu în care conţinutul primează, unde atât <> , cât şi <> expun pe larg, de obicei, opinii şi păreri. Iată un motiv care ne încurajează să plasăm blogul mai degrabă în categoria instrumentelor adesea folosite pentru alcătuirea profilului candidatului şi deci folositor mai ales în procesul de selecţie", spune Anca Neagu, senior consultant în cadrul companiei de recrutare Professional.

Potrivit acesteia, importanţa blogului în recrutare este generată, momentan, de inovaţia pe care o reprezintă, fiind "un trend" cu potenţial. Să ai un blog poate face diferenţa atunci când vine vorba de vizibilitate în ochii angajatorului. "Blogul îl scoate din anonimat pe posesorul său, ceea ce este deja un avantaj major faţă de alţi posibili candidaţi. Blogul aduce autorului, chiar şi fără a avea această intenţie, notorietatea necesară pentru a fi reperat şi contactat de recrutori, potenţiali parteneri de afaceri", a declarat, pentru Adevărul, Gabriela Constantinescu, HR manager al companiei Piraeus Bank.

În opinia sa, blogul este un purtător de mesaje care îl definesc pe cel care le-a postat într-un mod mai fidel decât ar putea-o face un CV sau o scrisoare de intenţie. Prin urmare, cunoscând valorile exprimate de o persoană pe blog, recrutorul intuieşte că persoana este sau nu potrivită pentru o companie sau pentru o slujbă. În aceste condiţii, şansele de succes ale procesului de recrutare cresc. Informaţiile pe care le conţine un blog despre persoana care te interesează în procesul de recrutare sunt mai degrabă recomandări pe care recrutorii le folosesc.

"Ce anume îi place, cum şi cu cine interacţionează, subiecte de interes sau perspective de abordare ale unei teme. Toate acestea duc la o cunoaştere mai profundă şi mai nuanţată a unei persoane. Sunt lucruri pe care de obicei le căutăm <<în piaţă>> ", spune Gabriela Constantinescu. Prin urmare, blogul nu este un instrument vital în evaluare, ci mai degrabă un instrument-suport, însă în timp, poate fi perfecţionat ca metodă adiacentă de lucru, asemănătoare căutării de CV-uri.

"Ne raportăm la amploarea pe care o are, momentan, la noi în ţară. Deşi oferă, poate, o viziune mai complexă decât a unui CV, fiind un instrument de conţinut, el poate fi şi un suport informaţional, o cale de căutare pentru personalul care derulează recrutarea. Blogul are potenţial să devină un instrument important pentru recrutare, adresându-se, totuşi, unui public-ţintă destul de specific", spune Anca Neagu, senior consultant la Professional.

Formă de exprimare folosită de anumite sectoare de activitate

Deşi a cunoscut o dezvoltare accelerată, existenţa blogului nu este specifică tuturor sectoarelor de activitate. Câteva domenii precum media, comerţ, producţie sau consultanţă şi l-au însuşit ca metodă adiacentă de exprimare. "Orientativ, companiile care sunt preocupate de eficientizarea procesului de recrutare şi selecţie sunt conştiente de noile canale de comunicare ce apar, însă metoda trebuie să devină tentantă pentru a fi testată şi eficientă. Blogul este o abordare nouă, însă deocamdată nu este dezvoltată pe un spectru larg de domenii", zice Neagu.

Respondenţii lucrează în special în domeniul internet/new media, comerţ, producţie, consultanţă, media/cultură/publicaţii, domenii în care opiniile şi ideile originale sunt transformate cu uşurinţă în articole pe internet, care, de cele mai multe ori, suscită interes printre specialişti.

Site-urile profesionale, cele mai utile

Există şi posibilitatea ca, în urma discuţiilor iscate pe diferite teme, recrutorul să "pună ochii" nu pe cel care a iniţiat discuţia, ci pe cel care răspunde printr-un anumit comentariu pertinent. În acest context, însă, apare problema identităţii, pseudonimul folosit de cele mai multe ori de către utilizatori nefiind de folos. Blogurile sunt personale, de companie sau profesionale (de nişă). Posturile (articole pe blog) şi comentariile aferente îţi dezvoltă o anumită viziune asupra stilului persoanei.

Blogul capătă mai multă importanţă în procesul de recrutare dacă este de tip profesional. Posibilul avantaj al acestei metode este că putem urmări modul în care candidatul comunică pe diverse teme, în aria specifică de activitate, ce structură de expunere dezvoltă şi ce feedback primeşte prin comentarii.

Dacă blogul personal oferă o oarecare libertate de exprimare, cel profesional este clar ca va fi "studiat"; în consecinţă, vor exista rezerve în exprimare şi, categoric, diferenţe de formulare. Orice persoană care derulează o activitate de recrutare şi selecţie are nevoie de o cunoaştere de "substrat" a candidatului. Blogul profesional poate fi un nou reper, în care ideile sunt comentate şi discutate şi oferă o primă imagine asupra candidatului.

Blogosphera, sursă pentru segmentul de web development

Totuşi, procentul blogurilor profesionale este deocamată redus şi restrictiv din punctul de vedere al domeniilor acoperite. "Poţi, însă, să descoperi o persoană cu abilităţi şi iniţiativă, care se potriveşte stilului căutat, fiind atras de metodele lui de expunere şi comunicare. Indiferent, însă, de evoluţia surprinsă, cred că realizarea blogului implică într-adevăr un anumit nivel de pregătire, dar nu cred că va fi exclusiv dedicat structurilor de top, ci mai degrabă unor anumite domenii specifice (IT, HR, consultanţă etc.)", spune Neagu. Potrivit acesteia, segmentul de Web Development şi programare caută să angajeze prin intermediul blogosferei şi au momentan cele mai bune rezultate.

Mai mult decât atât, specialiştii în resurse umane văd evoluţia blogului ca o metodă de a cultiva simţul de vânător al recrutorului. Anca Neagu este de părere că acesta este util şi eficient dacă se ia în calcul faptul că uneori nu există oportunitatea de a invita oricând la interviu un specialist în domeniu, pentru a se "cultiva" asupra subiectului.

În România, blogul s-a dezvoltat în paralel cu evoluţia din alte state europene. Dacă, la noi, blogul este încă o metodă de completare a procesului de recrutare aflată în faza de testare, în străinătate, specialiştii în recrutări apelează mult mai adesea la blog atunci când sunt interesaţi să descopere informaţii suplimentare despre un candidat. "La fel de adevărat este şi faptul că în afară, blogul este mult mai răspândit, devenind chiar o formă de PR personal, prin care candidatul "se vinde" publicurilor-ţintă pe care şi le stabileşte", spune reprezentanta Piraeus Bank. William Arruda, unul dintre cei mai buni profesionişti în Personal Branding, consideră că, în curând, procesul de recrutare se va muta pe internet şi, implicit, pe blog.

Blogul este un mod de a câştiga notorietate, de a fi cu un pas înaintea celorlalţi, iar în afară, acest lucru este tot mai vizibil.

În domeniul căutării unui loc de muncă, poate deveni o idee interesantă de promovare a imaginii personale. Pe un site de joburi, ai anumite restricţii. Blogul îţi oferă posibilitatea să îţi faci reclamă în stilul propriu.

Instrument de selecţie pentru 12% din recrutori

În ţara noastră, procentul celor care apelează la acest instrument este redus. Potrivit unui studiu realizat de echipa HR România, în prezent, doar 12,24% din responsabilii în recrutarea şi selecţia de personal folosesc blogul ca instrument de selecţie a candidaţilor. Mai mult decât atât, ponderea importanţei datelor furnizate de blogurile profesionale reprezintă aproximativ 30% în procesul de selecţie.

Totuşi, blogul nu va putea niciodată substitui întâlnirea faţă în faţă. " Aşa cum bine ştim, 80% din decizie are la bază discuţia. Pot, într-adevăr, viziunea şi scrierea să confere o impresie favorabilă, însă nu înlocuiesc o replică "live" şi spontaneitatea reacţiilor care contează, mai ales în posturi-cheie", consideră Anca Neagu.

Potrivit acesteia, o altă metodă mai inedită practicată de companii este second life, utilizarea unui site web ce translatează în zona virtuală foarte multe aspecte ale vieţii curente care le oferă posibilitatea de real interviuri cu potenţiali candidaţi, online.

Stilul este adoptat şi la noi, prin videoconferinţă, mai ales în companiile multinaţionale. În străinătate mai este utilizată şi metoda virtual job fair. Practic, procesul permite interacţiunea online, un fel de chat, în care se poate aborda o discuţie cu candidaţii care sunt în cautarea unui loc de muncă.

Blogul aduce autorului, chiar şi fără a avea această intenţie, notorietatea necesară pentru a fi reperat şi contactat de recrutori, de potenţiali parteneri de afaceri
Gabriela Constantinescu
HR Manager, Piraeus Bank.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite