Blogosfera şi critica de film

0

„New York Times“, ziar de a cărui autoritate nimeni nu se îndoieşte, se declară preocupat de creşterea alar­mantă, din ultimul timp, a concedierii criticilor de film din presa cotidiană

„New York Times“, ziar de a cărui autoritate nimeni nu se îndoieşte, se declară preocupat de creşterea alar­mantă, din ultimul timp, a concedierii criticilor de film din presa cotidiană şi periodică americană.

Cel mai recent, a fost pus pe liber unul dintre cei doi cri­tici ai săptămânalului newyorkez “Village Voice”, lui alăturându-i-se ambii critici de la cotidianul, de asemenea newyorkez, “Newsday”, precum şi un critic de la “Newsweek”, care au preferat soluţia rezilierii de bunăvoie a contractului, în schimbul  unei sume forfetare. Şi criticii de la peste o duzină de cotidiene din alte oraşe (Denver, Tampa, Fort Lauderdale etc.) şi de la un şir întreg de periodice au fost fie concediaţi, fie s-au retras, după primirea ca despăgubire a echivalentului mai multor salarii. Motivul? Concurenţa acerbă a blogu­ri­lor, inclusiv a celor cu pro­fil cinematografic, a căror proliferare continuă e asemu­ită de “NY Times” cu nesfârşitul covor de popcorn aşternut pe pardoseala sălilor de cinema, ca şi diminuarea bugetelor de care dispune presa scrisă.

Ce-i drept, există şi opinii conform cărora deplasarea criticii de film de pe print pe bloguri şi de la profesionişti la amatori nu constituie nicio nenorocire. Opozanţii acestui punct de vedere atrag însă atenţia că diminuarea numărului criticilor de profesie poate avea efecte nefaste asupra filmelor serioase, a filmelor de artă, care, nedispunând de fonduri de marketing fabuloase, aşa cum este cazul blockbusterelor, au nevoie, pentru a fi scoase din anominat, de concursul unor condeie avizate.

Fără argumentele aduse de critici în favoarea unor pelicule valoroase, ca “Nu există ţară fără bătrâni” sau “Va curge sânge”, dar care nu au dispus de bugete consistente pentru publicitate, fără dezbaterea de presă din jurul lor, acestea nu ar fi intrat poate niciodată în atenţia juriului ultimei ediţii a Oscarurilor.

Se invocă adesea butada că meseria de critic este îmbrăţişată de aceia care nu sunt buni de nimic altceva, dar în realitate - atrage atenţia “NY Times” - criticii fac operă culturală indispensabilă luând apărarea filmelor al căror conţinut nu este neapărat pe gustul mulţimii (“crowd-pleasing”) sau care nu se bucură de susţinerea financiară necesară pentru a-şi face loc în conştiinţa publicului. Sub acest aspect, rolul criticului rămâne esenţial, blogosfera neputând fi un substitut.

“A priva filmele serioase de opinia criticilor echivalează cu înlăturarea garniturilor de cauciuc de la cârjele unui invalid. Sigur, el va continua să înainteze şchiopătând, dar va fi al naibii de greu”, citează cotidianul newyorkez opinia chiar a unui cineblogger.

Societate