"Benzinariile plutitoare" de pe Dunare au fost arestate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Intr-o singura luna barjele ucrainenilor au alimentat peste 70 de nave cu combustibil fara taxe vamale

Dupa ce ziarul Adevarul a prezentat cazul contrabandei fluviale din zona Drobeta-Turnu Severin, Autoritatea Navala Romana (ANR) a declansat o ampla ancheta privind barjele sub pavilion ucrainean care, de cateva luni, vand pe mijlocul Dunarii combustibil fara taxe vamale. In urma cercetarilor facute, ieri, ANR a luat decizia de a aresta navele contrabandistilor. In paralel, Politia de Frontiera a montat in zona celor doua "benzinarii plutitoare" inca o nava de supraveghere pentru a-i descuraja pe contrabandisti. Actiunile de contrabanda pe Dunare au inceput inca din februarie, cand doua barje incarcate cu motorina au fost ancorate la Mila 61, in apropiere de Isaccea. Fara a avea vreun pavilion si fara sa fie supravegheate de un impingator (care sa le scoata din senalul navigabil in caz de furtuna sau accident), barjele si-au inceput vanzarile ilegale de combustibil. Chiar daca cele doua barje reprezinta un pericol pentru Delta Dunarii - o deversare a celor 2.000 de tone de combustibil ar transforma rezervatia naturala intr-un lac de motorina -, contrabandistii si-au continuat vanzarile fara factura, fiind chiar autorizati de catre autoritatile din portul ucrainean Izmail. Tot in Ucraina functioneaza si agentia care detine barjele - biroul apartinand unui concern-fantoma cu sediul in Panama. Din aprilie, insa, contrabandistii au trecut si in apele Romaniei. Profitand de mai multe lacune din legislatia tranzitului pe Dunare, ucrainenii au inceput sa vanda combustibil fara taxe vamale in zona kilometrului fluvial 842 - la intersectia frontierei dintre Romania, Bulgaria si Iugoslavia. Contrabandistii si-au montat doua barje (cu o capacitate de 1.000 de tone fiecare), iar pretul tonei de motorina a fost fixat la 355 de dolari. Pentru a scapa de controale, cele doua barje au fost mutate din cand in cand in apele bulgarilor sau au fugit la sarbi, unde combustibilul (M 0.2 - interzis a fi folosit pe Dunare) a fost livrat direct in autocisterne venite pe mal. Autoritatile romane au reusit in urma cu cateva zile sa confiste documentele unei "benzinarii plutitoare". Barja BTM-02 avea la bord doar jurnalul de bord si nici o factura de livrare. Cei doi "benzinari" de pe BTM-02 le-au declarat celor de la Autoritatea Navala Teritoriala Drobeta-Turnu Severin ca actele de transport si incarcatura (fara de care nici o ambarcatiune nu poate naviga pe Dunare) se afla la Odessa! Cealalta barja - IT-1 - a reusit sa scape fiindca autoritatile romane au venit in control cand aceasta se afla in Bulgaria, la incarcat. Conform celor de la ANR, jurnalul de bord al navei contrabandistilor detine date uluitoare: in doua luni - mai si iunie - barja a livrat combustibil fara taxe vamale pentru 73 de nave. Conform aceluiasi jurnal, barja a folosit mai multe locuri de ancorare internationale: la kilometrul 503 (zona Ruse-Giurgiu), kilometrul 611 (Sumovit-Bulgaria), kilometrul 790 (Vidin-Bulgaria) si kilometrul 842 (zona in competenta romaneasca). In aceste locuri, nava contrabandistilor a vandut motorina si ulei pentru vase sub pavilion ucrainean (printre care si doua nave de croaziera), bulgar si sarbesc. Pe lista livrarilor exista, insa, si o nava romaneasca - Isaccea 10, care a facut plinul cu bani cash pe 22 mai, la ora 02.05. Directorul general al Autoritatii Navale Romane, Marin Chintoan, ne-a declarat ca, in baza probelor adunate, s-a luat decizia arestarii barjei. "Am constatat ca aceasta nava se afla in apele romanesti fara sa ne fi informat cineva. Fara a avea vreo autorizatie, aceasta barja a avut operatiuni de transport si operatiuni comerciale de transbordare a combustibilului. In baza probelor, le-am dat amenda maxima, de 100 de milioane de lei, si am luat decizia de a aresta nava. Barja va fi luata de un remorcher de la kilometrul fluvial 842 in portul Calafat pentru o ancheta mai detaliata", ne-a declarat Marin Chintoan, directorul general al Autoritatii Navale Romane.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite