Baza aeriana Kogalniceanu - o unitate militara pentru un singur avion

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Baza aeriana Mihail Kogalniceanu este locul in care moare flota de avioane Mig 29 a Romaniei - cele mai noi aparate din dotarea Fortelor Aeriene. Toate 18 au intrat in exploatare dupa anul 1980.

Baza aeriana Mihail Kogalniceanu este locul in care moare flota de avioane Mig 29 a Romaniei - cele mai noi aparate din dotarea Fortelor Aeriene. Toate 18 au intrat in exploatare dupa anul 1980. Dintre aceste avioane, doar unul singur (cel mai nou - vechi de zece ani), cu simpla comanda, mai poate zbura; restul si-au epuizat resursa de functionare si, ca urmare, zac in hangare. Potrivit unor surse militare, acum cateva zile s-a pus in aplicare un nou plan de repartizare a orelor de zbor pe unicul avion Mig 29 ramas valid. Astfel, dintre cele sub 300 de ore de viata care i-au ramas acestuia, si care se vor epuiza, potrivit planificarii, in octombrie 2003, cate 25 de ore au fost repartizate fiecaruia dintre cei sase piloti care se mai pregatesc, inca, pentru misiuni de lupta reale. Restul de sub 150 de ore s-au repartizat celorlalti piloti ai bazei, astfel ca ei sa-si mentina macar deprinderea de a pilota. Chiar si pentru cei sase privilegiati, aceasta planificare ofera foarte putin. De cinci ani de zile, de cand si-a epuizat resursa de zbor ultimul Mig 29 cu dubla comanda, la Kogalniceanu nu se mai pot desfasura asemenea zboruri de instructie, strict necesare pentru insusirea unor proceduri mai dificile. Din acest motiv, nici unul dintre pilotii romani de Mig 29 nu este in masura sa execute misiuni pe timp de noapte. Tot din lipsa orelor de zbor, la Kogalniceanu nu s-a putut forma o noua generatie de piloti, astfel incat, in prezent, cei mai tineri zburatori pe Mig 29 sunt niste... batrani capitani - ne declara un ofiter de aviatie. Potrivit unor surse neoficiale, la trei ani dupa ce Mig-ul 29 va ramane definitiv la sol, in octombrie 2003, se va termina si resursa de viata a avioanelor Mig 21 Lancer, abia modernizate de Romania. Din acest motiv, in circa patru ani de acum inainte, Romania nu-si va mai putea ridica in aer nici un avion de lupta. Spre deosebire de alte cazuri, situatia Bazei de la Kogalniceanu si a Mig-ului 29 e cunoscuta de factorii de decizie. Un grup de specialisti din Fortele Aeriene a elaborat un program de reabilitare a avionanelor Mig 29, care ar realiza, in prima faza, prelungirea duratei de viata pentru patru aparate (doua cu simpla comanda si doua cu dubla comanda). Aceasta prima faza ar costa, in total, circa zece milioane de dolari. Intr-o a doua faza, toate avioanele Mig 29 ar trebui modernizate pe rand, in ritmul permis de fondurile disponibile. Pornit pe cale ierarhica, programul de reabilitare a primit deja toate aprobarile necesare din punct de vedere militar, inclusiv pe aceea a sefului Statului Major General, gen. Mihai Popescu. Mai sus de acesta, au parut sa agreeze programul de salvare a Mig-ului 29 secretarul de stat Sorin Encutescu si chiar ministrul Apararii, Ioan Mircea Pascu. Deasupra lor insa, premierul Adrian Nastase ar fi declarat, se pare, ca, intrucat Armata n-a utilizat judicios banii alocati in ultimii ani, de acum inainte nu va mai primi bani pentru reabilitarea si modernizarea de avioane de lupta, ci se va prefera aducerea lor din import. Si aceasta varianta e teoretic posibila, numai ca prelungirea resursei la un Mig 29 costa 2,5 milioane de dolari, in timp ce un avion nou, de aceeasi clasa, costa 35 de milioane de dolari. Pana la urma, si varianta importului a ramas in suspensie. In acest moment, se asteapta o reactie pe acest subiect din partea Comisiilor de Aparare din Senat si Camera Deputatilor, care ar putea, eventual, sprijini cauza Mig-ului 29. In caz contrar, problema e ca si "rezolvata": in patru ani, Armata Romana nu va mai putea ridica in aer nici un avion de lupta.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite