Bataie cu afise

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cine vrea sa afle mai multe despre Mircea Geoana se poate duce pe site-ul PSD Bucuresti si gaseste acolo biografia romantata a candidatului, de la momentul venirii lui pe lume pana cand s-a hotarat sa

Cine vrea sa afle mai multe despre Mircea Geoana se poate duce pe site-ul PSD Bucuresti si gaseste acolo biografia romantata a candidatului, de la momentul venirii lui pe lume pana cand s-a hotarat sa lase lumea larga ca sa castige primaria orasului natal. Autorii ne sugereaza ca locul nasterii sale - Maternitatea Coltea - nu este intamplator, ci, prin vecinatatea imediata cu buricul Bucurestilor, asa-numitul "kilometru zero", este punctul sacru de pornire pe o traiectorie predestinata, care avea sa-l aduca tot mai aproape de inima Capitalei. Asa se face ca "a copilarit langa Parcul Cismigiu", situat peste drum de monumentala cladire a Primariei Generale, si a invatat la Colegiul "Sfantul Sava", lipit de acelasi parc. Incercarile grele ale vietii au avut menirea de a-l cali si a-l pregati pe candidatul Geoana, incepand cu "trecerea brusca de la un text clar si simplu (balada "Toma Alimos") la ceva nou si destul de complicat ("Joc secund" de Ion Barbu) si culminand cu "decizia dificila pentru un barbat" de a renunta la un salariu de adjunct de sef de brigada pe santier pentru a da concurs la Ministerul Afacerilor Externe. De aici incolo, destinul a fost numai lapte si miere cu acest baiat conformist, aducandu-l pe bidiviul PSD - dupa ce a ars etapele diplomatice - pana la portile Primariei Bucurestilor. Ce vrea el sa faca inauntru nu se spune nicaieri. De la candidatul partidului de guvernamant la primaria capitalei tarii era de asteptat nu o biografie siropoasa, ci o prezentare sobra, insotita de un plan consistent de masuri care sa faca din Bucuresti "orasul european", de care vorbeste in reclame. In aceeasi masura, de la candidatul Aliantei PNL-PD, Traian Basescu, era de asteptat sa-i contrapuna o oferta electorala solida, bazata pe experienta sa de edil-sef si pe vointa de a conduce in echipa. In loc de acestea, Basescu, extrem de relaxat, nici nu se oboseste sa apara in public, iar, cand o face, schimba amabilitati cu cainii de rasa. Este trecut de jumatatea campaniei, dar locuitorii celui mai mare si mai important oras al tarii nu au avut posibilitatea sa cunoasca oferta electorala a primilor doi competitori. O situatie fara precedent, frustranta pentru alegatorii care vor sa voteze in cunostinta de cauza, de care sunt responsabile atat PSD si PD, cat si candidatii lor. Ei par sa fi decis ca, date fiind notorietatea protagonistilor si distanta confortabila care ii desparte de restul plutonului, consumarea munitiei grele chiar de la inceputul campaniei nu le-ar intari pozitiile, ci, dimpotriva, le-ar subrezi, dand si altora ideea de a trage cu acelasi tip de proiectile. De aceea, programele electorale concrete au fost lasate pentru ultima parte a campaniei, cand votul se va fi sedimentat politic, iar candidatii ar putea sa culeaga individual puncte, pe baza de argumente. Asadar, in primele trei saptamani se poarta o campanie de imagine - poze cu echipele de la sectoare, raiduri electorale, afise, bannere etc. -, urmand ca in ultima saptamana sa se duca una de substanta, cu oferte pentru Bucuresti si confruntari directe intre cei doi candidati. Altfel sta situatia la Cluj, unde Ioan Rus si Emil Boc si-au luat de la inceput rolul in serios si nu pierd nici un prilej de a spune public ce au de gand sa faca pentru oras. Si-au tiparit ofertele si le-au difuzat, pentru ca cetatenii sa stie pe cine si de ce voteaza. Confruntarea argumentata dintre ei l-a scos, dupa ultimele sondaje, pe Gheorghe Funar in afara cursei, primarul peremist cu doua mandate limitandu-se la a-si proclama realizarile si intentia de a-si depasi planul la ridicarea de statui. Voturile minoritatii maghiare, directionate de Marko Bela spre Rus si de Laszlo Tokes impotriva lui, i-au obligat pe candidati sa coboare din afis si sa inlocuiasca sloganurile nationaliste cu idei de convietuire interetnica. Dupa cum se vede, faptul ca nu s-a jucat doar la nivelul imaginii a facut campania mai interesanta si mai importanta pentru comunitate. La Bucuresti, ea nu are centru de greutate. Totul arata ca, spre deosebire de anul 2000, atat PSD, cat si Alianta DA merg, aici, mai ales pe votul politic, acela care aduce un partid in fruntea administratiei locale, nu un primar. Basescu si Geoana sunt mai curand doi candidati-afis, decat eroii autentici ai luptei electorale, iar scrutinul din 6 iunie, iesit din tiparul localelor, graitor pentru cel general. Strategiile dambovitene risca insa sa-i arunce pe bucuresteni in apatie. Nu confruntarea dintre partide ii va mobiliza, ci aceea dintre principalii candidati, sarea si piperul oricarei campanii. In timpul scurt pana la alegeri, ofertele electorale s-ar putea sa ajunga la prea putini alegatori ori sa nu fie intelese, nemaifiind vreme pentru dezbateri pe tema lor. Sufocati de postere cu virtuali primari radiosi, bucurestenii vor fi nevoiti sa decida in functie de impresia artistica, sa voteze fara de convingere pentru Putere sau Opozitie si multi sa nu mai mearga la vot.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite