Banii pentru rablele auto se duc pe rablele industriale
0Anul trecut s-au vândut maşini în valoare de 438 miliarde de lei prin programul "Bani pentru rable". Anul acesta, programul de înnoire a parcului auto stă sub semnul întrebării, pentru că
Anul trecut s-au vândut maşini în valoare de 438 miliarde de lei prin programul "Bani pentru rable". Anul acesta, programul de înnoire a parcului auto stă sub semnul întrebării, pentru că banii ar putea fi alocaţi pentru alte proiecte, considerate necesare integrării în Uniunea Europeană.
Deşi o evaluare finală nu este gata, rezultatele parţiale arată că prin scoaterea din circulaţie a maşinilor mai vechi de 12 ani a scăzut poluarea aerului. O decizie privind continuarea programului se va lua în luna martie. Cele mai căutate mărci de maşini au fost şi cele care pot fi cumpărate la preţuri mai mici. Automobile Dacia a vândut 8.563 de maşini, Renault - 3.473, iar Porsche România - 725. În total, din cele 15.000 de maşini disponibile, au mai rămas nevândute doar 393. Pentru finanţarea programului, guvernul a alocat de la Administraţia Fondului de Mediu 450 miliarde de lei. Pentru 2006, suma pe care o vehiculează autorităţile este aceeaşi, dar avertizările din raportul de ţară privind fabricile mari poluatoare şi apropierea integrării în Uninunea Europeană a schimbat priorităţile. Vor fi finanţate cu prioritate acele proiecte pentru integrare. "Decizia trebuie să o ia guvernul, iar asta este posibil să se întâmple în februarie-martie", ne-a declarat Mihai Toti, directorul general al AFM.
Programul a curăţat aerul de 200 tone monoxid de carbon
Unul dintre scopurile programului "Bani pentru rable" a fost acela de a scoate din circulaţie maşinile vechi, care eliberau în atmosferă substanţe periculoase, cum ar fi monoxidul de carbon, oxizii de azot, pulberile cu conţinut de plumb şi hidrocarburi. S-a încercat stimularea introducerii pe piaţă a automobilelor dotate cu catalizator. Din datele Ministerului Mediului, se estimează că doar în cazul maşinilor Dacia scoase din circulaţie prin acest program s-a evitat poluarea cu peste 200.000 kilograme de monoxid de carbon, iar pentru tot programul estimarea este de 325.000 de kilograme. Se adaugă, în cantităţi semnificative, oxizi de azot, plumb, dioxid de sulf şi pulberi în suspensie, adică praf, care n-au mai fost inhalate de români.