Avocatul care îi scapă pe şoferi de amenzile de circulaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O asociaţie a conducătorilor auto recuperează în instanţă amenzile rutiere date ilegal, taxa de poluare auto şi cea de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar contra unei cotizaţii  anuale între 100 şi 400 de lei. De la 1 august, şoferii hăituiţi de Poliţia din Bulgaria se pot „abona“ la un serviciu de asistenţă juridică.

În urmă cu un an, Marian Moroşanu, un tânăr de 27 de ani din Buzău, citea pe forumurile şoferilor despre abuzurile hingherilor care ridică maşinile de pe trotuare şi cer taxe imense pentru recuperarea lor. „O doamnă din Bucureşti se plângea că taxa e foarte mare, egală cu salariul ei pe o lună, cam vreo opt milioane şi ceva. M-am enervat şi am zis că trebuie să facem ceva". Şi Marian a făcut Asociaţia Şoferilor şi a Drepturilor acestora din România (ASDR). La început, asociaţia s-a ocupat de ridicări de maşini, reţineri de permise şi alte chestiuni care ţin de Codul Rutier. Pentru o cotizaţie de 100 de lei pe an, ASDR s-a angajat să îi reprezinte în instanţă pe membrii săi pentru toate aceste speţe şi şi-a luat avocaţi.

Un avocat furios pe „hingheri"

Unul dintre avocaţi este Radu Brăileanu, care a ajuns să lupte cu „hingherii de maşini" după ce a luat bătaie în curtea unei astfel de firme. „De Sfântu Gheorghe, un prieten m-a rugat să-l însoţesc la depozitul unei firme din sectorul 6 al Capitalei, unde îi fusese dusă maşina după ce i-o ridicaseră. A fost un abuz: cei 25 de metri până la trecerea de pietoni nu ieşeau la măsurătoare, iar strada pe care parcase prietenul meu era pe domeniul public al Capitalei, nu al sectorului 6, unde activa firma respectivă.

Acolo miliţianul mi-a zis că eu nu am voie să aştept întocmirea actelor, doar şoferul are voie. Am insistat să rămân, tocmai pentru a-l sfătui pe prietenul meu să nu semneze orice, şi am fost scos cu forţa afară". Momentul acela de nervi şi de umilinţă l-a făcut pe avocatul Brăileanu să-şi promită că îi va ajuta pe toţi şoferii care cad victime „hingherilor de maşini". Aşa a ajuns să fie unul dintre apărătorii care lucrează pentru ASDR.

„Toate ridicările de maşini sunt ilegale"

În încercările sale de a demonstra că prietenului său i s-a făcut o nedreptate, Radu Brăileanu a descoperit că ridicările de maşini sunt construite toate pe o structură de legi foarte fragilă care poate fi atacată uşor. Legea de bază este Codul Rutier, prin care Poliţia Rutieră poate dispune ridicarea, transportul şi depozitarea maşinilor staţionate neregulamentar, lucru pe care au voie să-l facă administraţiile publice locale.

Codul mai spune că doar printr-un regulament se stabileşte procedura de ridicare a maşinilor. Acest regulament există, el este de fapt o hotărâre de guvern care completează Codul Rutier, dar care are o lipsă: nu conţine şi precizări privind ridicarea maşinilor. În lipsa lor, consiliile locale şi-au stabilit ele, prin hotărâri proprii, nişte proceduri.

„Însă nu poţi reglementa prin hotărâri de consilii locale un domeniu care are reguli stabilite de legi, ordonanţe şi hotărâri de guvern. Prin urmare, toate acele hotărâri locale, care au adoptat procedurile de ridicare a maşinilor, sunt ilegale", ne explică Radu Brăileanu pe ce se bazează atacul său. El este convins că, dacă va câştiga, „atunci pică toată şandramaua ridicărilor de maşini şi toţi şoferii au dreptul să-şi ceară banii care le-au fost încasaţi". Avocatul Brăileanu are acum 10 procese de contestare a ridicărilor de maşini.

130 de procese contra taxei auto

Următorul pas în evoluţia ASDR a apărut imediat ce Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa auto este ilegală în cazurile Tatu şi Nisipeanu. Marian Moroşanu a adăugat şi acest serviciu în asociaţie. Procesele au început să curgă de peste tot, de la Buzău la Timiş şi Botoşani, şi au ajuns la peste 130. ASDR îşi asumă rolul de reclamant în procese, contra unei cotizaţii de 400 de lei pe an. ASDR se ocupă de tot ce ţine de proces, de la întocmirea dosarului şi redactarea documentelor până la reprezentarea în instanţă.

Până acum, asociaţia a câştigat într-o primă instanţă trei procese şi n-a pierdut niciunul, însă consilierul juridic al asociaţiei, Adina Scripcaru, se aşteaptă la recursuri. „Ne folosim ca argument de un articol din Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, potrivit căruia nu e voie să se pună piedici comerţului intercomunitar, iar această taxă de poluare asta face, restricţionează libera circulaţie a mărfurilor", spune consilierul juridic.

"O doamnă se plângea că taxa de ridicare a maşinii e foarte mare, egală cu salariul ei pe o lună. M-am enervat şi am zis că trebuie să facem ceva.''
Marian Moroşanu preşedintele ASDR

Cine te ajută:
- telefoane ASDR: 0728.502.426  şi 0755.885.554
- email: office@asdr-romania.ro
- site-ul ASDR: www.asdr-romania.ro
- bloguri: http://ridicarimasini.wordpress.com, http://www.ridicariauto.ro, http://antibpr.wordpress.com

Antidot pentru poliţia din Bulgaria

Ultimul „serviciu" al ASDR este pentru conducătorii auto care trec prin Bulgaria, care intră tot în costul cotizaţiei-pachet de 100 de lei şi care abia a fost lansat la începutul acestei luni. Conducerea organizaţiei spune că asigură „asistenţă juridică pentru şoferii care au o întâlnire mai puţin plăcută cu Poliţia Rutieră din Bulgaria".

Este vorba de contestări de procese-verbale de contravenţie, ale ridicării permisului sau reţinerii certificatului de înmatriculare ori alte probleme care ţin de Codul rutier bulgăresc. Mai precis, un cabinet de avocatură din Bulgaria, partener al ASDR, preia cazul celui care reclamă un abuz, îi întocmeşte dosarul şi face demersurile pentru recuperarea prejudiciului. Unul dintre avocaţii bulgari este vorbitor de limba română.

Despre abuzurile poliţiştilor bulgari, Marian Moroşanu a citit tot pe internet: „Am văzut povestea cuiva care a rămas fără permis în ţara vecină pentru că n-a vrut să dea şpagă. S-a întors în România şi a apelat la poliţia de aici care i-a zis că n-are cum să-l ajute, Ambasada Bulgariei i-a dat acelaşi răspuns şi mi-am dat seama că nimeni nu-l va sprijini pe cei ca el. Altul povestea că a fost oprit de cinci-şase ori şi că de fiecare dată trebuia să le dea câte ceva poliţiştilor, iar unul zicea chiar că a fost oprit de 18 ori".

De ce ţi se ridică maşina:

- staţionarea la mai puţin de 25 de metri înainte şi după trecerea de pietoni;
- staţionarea în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 de metri înainte şi după acestea ;
- staţionarea pe trotuar, în cazul în care nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 metru pentru circulaţia pietonilor;
- parcarea pe spaţiul destinat persoanelor cu handicap;
- parcarea pe spaţiul verde.

Acte de recuperare a taxei auto:

- Copie după cartea de identitate a titularului maşinii
- Contractul de vânzare-cumpărare a autoturismului
- Factura fiscală (dacă este cazul)
- Actele maşinii din ţara de origine, traduse şi legalizate
- Certificatul de maşină înmatriculată
- Decizia de calcul a taxei de poluare emisă de ANAF
- Chitanţa care atestă plata taxei

Cât te costă şi de unde îţi recuperezi maşina dacă ţi-o ridică. Vezi cat este taxa de eliberare în diferite oraşe din ţară

Cum recuperezi banii de la hingherii de maşini

Primul lucru: contestaţi procesul-verbal pentru a obţine anularea lui. Verificaţi cu atenţie corectitudinea informaţiilor completate de agentul constatator. Dacă cel puţin una dintre aceste informaţii este completată greşit (spre exemplu, numărul maşinii), puteţi să faceţi o contestaţie şi să cereţi anularea procesului-verbal. Iată şi alte motive de anulare a procesului-verbal:

- nu sunt completate corect data săvârşirii contravenţiei şi/sau numărul de înmatriculare al maşinii;
- nu sunt completate corect informaţiile despre locul de unde s-a ridicat maşina (distanţa de la indicatorul care interzice oprirea/staţionarea, numărul casei în faţa căreia era oprită maşina);
- în procesul-verbal nu se menţionează dacă maşina
se afla pe partea carosabilă sau pe trotuar;
- nu sunt menţionate obiecţiile contravenientului. Fie că semnaţi procesul-verbal când recuperaţi maşina, fie că îl luaţi a doua zi de la Poliţia Rutieră, verificaţi şi precizaţi în scris tot ce consideraţi că a fost
în neregulă;
- lipsa semnăturii poliţistului;
- lipsa menţiunilor cu privire la numele şi funcţia poliţistului.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite