Autostrada Bechtel cade la rang de şosea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele 2,2 miliarde de euro alocate pentru construcţia Autostrăzii Transilvania nu ajung decât pentru a construi o şosea cu patru benzi, a declarat, pentru "Adevărul", Mihai Grecu, directorul

Cele 2,2 miliarde de euro alocate pentru construcţia Autostrăzii Transilvania nu ajung decât pentru a construi o şosea cu patru benzi, a declarat, pentru "Adevărul", Mihai Grecu, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România.

Pentru ca Autostrada Transilvania să devină, într-adevăr, o autostradă, mai are nevoie de încă două miliarde de euro. Asta pentru că firmele Iptana şi Search Corporation, care au întrocmit studiul de fezabilitate, au omis să treacă în proiect viaducte şi alte construcţii. După ce calculul a fost refăcut, incluzându-se şi cei 55 de kilometri de poduri şi viaducte, s-a ajuns la concluzia că autostrada nu mai costă 2,2 miliarde de euro, ci peste patru miliarde.

Directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Mihai Grecu, a declarat, pentru "Adevărul", că la costurile calculate iniţial se mai poate construi doar o şosea cu patru benzi, pe care să se circule cu viteză redusă. "Nu pot spune că autostrada va costa cu 50%, 100% sau 200% mai mult.

Cert este că firmele care au făcut studiul de fezabilitate au omis să ia în calcul viaductele şi podurile pe mai multe tronsoane", a mai adăugat Grecu. Potrivit acestuia, unul dintre viaductele care nu au fost luate în calcul este cel de trei kilometri între Suplacu de Barcău şi Borş şi care va costa 60 milioane de euro. De asemenea, nici viaductele de pe tronsonul 3 B (Mihăieşti - Suplacu de Barcău) nu au fost luate în calcul şi urmează a fi construite.

Deocamdată, din cele opt tronsoane de autostradă, doar pentru două tronsoane s-au finalizat studiile tehnice, deci o aproximare a costurilor nu este foarte exactă, dar, pe lângă lucrările neprevăzute, reprezentanţii CNANDR susţin că există şi alte clauze ale contractului încheiat în 2003 cu Bechtel care pot afecta costurile finale.

Materiale mai ieftine în acte, mai scumpe la asfaltare Surse din CNADNR susţin că studiul de fezabilitate indică doar cantităţile aproximative de materiale şi soluţii tehnice, care sunt trecute la un preţ mai mic decât cele care au fost aplicate în practică. Oricum, toate aceste costuri sunt aproximative, pentru că proiectele tehnice nu erau încă realizate în 2003, atunci când s-a semnat contractul cu Bechtel.

Autorităţile vor fi nevoite să plătească companiei Bechtel în fiecare an sume corectate cu un coeficient anual de indexare a preţurilor unitare, ceea ce ar putea creşte considerabil costurile, potrivit surselor citate. La ora actuală se elaborează proiecte tehnice pentru tronsoanele Mihăieşti - Suplacu de Barcău şi Sighişoara - Târgu Mureş, care vor fi gata abia în 2009.

Compania americană Bechtel ar trebui să finalizeze lucrările la Autostrada Transilvania în 2012. În 2007, compania are alocat un buget în valoare de 184 milioane de euro, iar bugetul de anul viitor s-ar putea ridica la aproximativ 500 milioane de euro. Autostrada va avea 415 kilometri, din care peste 55 kilometri de poduri şi viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostradă şi 16 de noduri rutiere. Bechtel lucrează acum la două din cele opt tronsoane ale autostrăzii, Câmpia Turzii - Cluj şi Suplacu de Barcău - Borş. Lucrările la primii kilometri ai Autostrăzii Transilvania, cei 54 de kilometri între Câmpia Turzii - Gilău, se vor finaliza în octombrie 2008.

Nu pot spune că autostrada va costa cu 50%, 100% sau 200% mai mult. Cert este că firmele care au făcut studiul de fezabilitate au omis să ia în calcul viaductele şi podurile pe mai multe tronsoane Mihai Grecu

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite