Automobile Craiova, mai scumpă pentru Ford

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ancheta declanşată de Comisia Europeană în cazul privatizării fostei uzine Daewoo determină o rezoluţie negativă în privinţa acordării de ajutoare de stat. Scandalul Nokia a determinat

Ancheta declanşată de Comisia Europeană în cazul privatizării fostei uzine Daewoo determină o rezoluţie negativă în privinţa acordării de ajutoare de stat.

Scandalul Nokia a determinat Comisia Europeană să declanşeze o analiză strictă a facilităţilor acordate de statul român investitorilor străini. Prima consecinţă: respingerea ajutoarelor de stat acordate companiei Ford la Craiova. Mai mult, alte investiţii străine sunt sub lupa Comisiei Europene. Astfel, România riscă să piardă posibilitatea de a crea mii de locuri de muncă.

După ce ancheta privind investiţia Ford în România, declanşată de Comisia Europeană (CE) la sfârşitul anului trecut, era aşteptată cu o rezoluţie favorabilă în privinţa ajutoarelor de stat acordate concernului american, ultimele veşti de la Bruxelles aruncă în aer planurile de producţie de la Craiova.


Şi asta pentru că, deşi finalizarea verificărilor făcute de comisia de anchetă era aşteptată până la sfârşitul lunii viitoare, Comisia Europeană avea deja pregătit răspunsul pentru autorităţile de la Bucureşti încă de ieri.
Surse avizate din CE susţin că decizia în acest caz este una negativă şi că au fost încălcate prevederile europene privind acordarea de ajutoare de stat, principiile pieţei concurenţiale nefiind astfel respectate. Motiv pentru care autorităţile de la Bucuresti trebuie sa "recupereze" suma de 27 milioane de euro, cât reprezintă ajutoarele acordate companiei Ford în momentul privatizării.

Potrivit hotărării comisiei de anchetă, termenul până la care Ford trebuie să ramburseze suma în cauză este de patru luni de la anunţarea deciziei Comisiei, după primele două luni România trebuind să comunice la Bruxelles stadiul recuperării sumei menţionate.


Comisia de privatizare este rezervată


În timp ce toate canalele media anunţau decizia negativă luată de CE în cazul Ford, la Bucureşti autorităţile direct implicate în procesul de privatizare a uzinelor auto nu s-au grăbit să reacţioneze. Singurele declaraţii pe care atât AVAS, cât şi reprezentanţii legali ai companiei americane s-au mulţumit să le ofere publicităţii denotă o atitudine rezervată până la prezentarea deciziei pe cale oficială de la Bruxelles.

"Comisia de privatizare a S.C. Automobile S.A. Craiova aşteaptă comunicarea deciziei Comisiei Europene în cursul zilei de mâine, 27 februarie 2008. Comisia de privatizare îşi exprimă convingerea că decizia CE va permite, în cel mai scurt timp posibil, începerea activităţii Ford la Craiova. Reprezentanţii Comisiei de privatizare şi ai Ford vor face declaraţii pe acest subiect în cursul zilei de mâine (n.r. - azi), după comunicarea oficială a Comisiei Europene", se preciza în comunicatul ofocial al AVAS.

De asemenea, reprezentanţii Ford Europe nu au înaintat nici o poziţie oficială ieri, aşteptând anunţarea rezoluţiei de la Bruxelles. "Reprezentanţii Ford speră să primească decizia CE în cursul zilei de mâine (n.r. - azi). Aceştia se declară optimişti că decizia executivului european va permite începerea operaţiunii Ford la Craiova cât mai curând", arată comunicatul oficial transmis ziarului "Adevărul".


Evaluarea Comisiei Europene privind posibila acordare de ajutoare de stat la privatizarea Automobile Craiova s-a realizat din două perspective - ajutor de restructurare şi ajutor regional. Explicaţia analizei Comisiei este că, în momentul privatizării uzinei de la Craiova, autorităţile române nu au notificat oficialii europeni în legătură cu ajutoarele ce urmau să fie acordate companiei Ford, aşa cum prevăd procedurile comunitare. În schimb, au fost notificate, în decembrie 2007, ajotoarele regionale, pentru care Comisia ar putea lua o decizie favorabilă cel târziu în luna martie, susţin sursele menţionate.


Condiţiile impuse în contract, penalizate


Potrivit legislaţiei Uniunii Europene, ajutorul regional de investiţii este acceptat ca excepţie la ajutoarele de stat considerate ilegale în spaţiul comunitar. În cazul României, toate cele opt regiuni pot beneficia de ajutoare regionale de investiţii de până la 50% - mai puţin Bucureştiul, unde limita este de 40%.


Contractul de privatizare a uzinei Automobile Craiova cu grupul american Ford a fost semnat în luna septembrie şi, în lipsa notificării prevazute, Comisia a deschis o investigaţie privind posibile ajutoare acordate în acest context. Executivul european este nemulţumit de condiţiile impuse la privatizare: producerea a minimum 200.000 de maşini în cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activităţii curente timp de patru ani şi păstrarea tuturor foştilor angajaţi ai Automobile Craiova şi Daewoo România.

În plus, afirmă sursele noastre, CE este nemulţumită că România pare să fi schimbat condiţiile privatizării într-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor. Ford a agreat să plătească guvernului României 57 milioane de euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova şi s-a angajat totodată la investiţii directe de 675 milioane de euro pentru modernizarea fabricii şi pentru creşterea producţiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar şi pentru suplimentarea numărului de angajaţi.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite