Atenţie la măzăriche!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De mâine intră în vigoare legea „anvelopelor de iarnă“. Fenomenele  meteo precum zăpada, poleiul, gheţuşca şi măzărichea sunt definite într-un act normativ al Ministerului Transporturilor.

Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în orice zi a anului în care drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei.  „De la 1 noiembrie intră în vigoare legea conform căreia şoferii sunt obligaţi să folosească cauciucurile de iarnă pe drumuri cu polei, gheaţă sau zăpadă. Asta înseamnă că aceste norme sunt valabile nu numai în sezonul rece, ci pe toată perioada anului, începând cu această dată. Spre exemplu, dacă sunteţi undeva la munte, în mijlocul lui august, şi începe să ningă, trebuie să aveţi anvelope de iarnă", a declarat, pentru „Adevărul", Florian Coman, directorul Autorităţii Rutiere Române.

Fără documente de certificare

Controlul în trafic poate fi făcut de agenţii de circulaţie împreună cu inspectorii Registrului Auto Român sau doar de către poliţişti întrucât este vorba despre verificarea dotării autovehiculului şi nu de starea tehnică a acestuia. „În lege nu este prevăzut un document care să ateste certificarea unei anvelope dacă este sau nu de iarnă.

Aşadar, în timpul verificărilor în trafic, şoferii nu trebuie să prezinte un certificat care să ateste că folosesc anvelope de iarnă. Agenţii de circulaţie vor verifica dacă pe cauciucuri există inscripţionate iniţialele M+S, M.S, MS, M&S (Mud & Snow)", ne-a declarat Florin Pană, comisar-şef în cadrul Direcţiei Poliţiei Rutiere. Autoturismele şi autovehiculele până în 3,5 tone trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă la toate roţile. La vehiculele comerciale de peste 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu o capacitatea de peste 8+1 locuri, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii numai pe roţile de tracţiune.

Vreme pentru cauciucuri de vară

Anvelopele de iarnă au eficienţă maximă la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius. Pentru perioada imediat următoare prognoza meteo arată că vremea va fi frumoasă şi fără precipitaţii, aşa că mai aveţi timp pentru a schimba anvelopele de vară cu cele pentru sezonul rece. Săptămâna începe cu vreme frumoasă, cu cer variabil şi vânt slab. Prognoza meteo de la Adminsitraţia Naţională de Meteorologie arată că, mai ales dimineaţa şi noaptea, se va produce ceaţă în zonele joase. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 10 şi 16 grade Celsius, iar cele minime între -4 şi 6 grade.

În prima zi de noiembrie, vremea se va menţine la fel de frumoasă, cu temperaturi un pic mai mari. Astfel, temperaturile maxime vor fi cuprinse între 10 şi 18 grade, iar cele minime între -3 şi 7 grade. Ceaţa va persista mai ales dimineaţa în regiunile extracarpatice. La mijlocul săptămânii, vremea va rămâne la fel de frumoasă, cu cer de la variabil la senin. Miercuri temperaturile de la amiază vor fi cuprinse între 10 şi 18 grade. Cele minime vor fi între -2 şi 8 grade, mai scăzute în depresiuni şi zonele joase, unde dimineaţa şi noaptea se va produce ceaţă.

Definiţia fenomenelor meteo

O definiţie amănunţită a fenomenelor meteorologice poate fi regăsită în normativul privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor publice, document comun al ministrului Transporturilor Anca Boagiu şi al ministrului de Interne Traian Igaş. Astfel, la capitolul „fenomene speciale" regăsim, printre altele, măzărichea, bruma, chiciura, poleiul şi gheţuşca. Conform ordinului, aceste fenomene au fost definite pentru a fi stabilite cu exactitate măsurile pentru combaterea înzăpezirii. Actul normativ nu are un impact direct asupra legii „anvelopelor de iarnă".

Amenzi

În cazul în care şoferii sunt depistaţi că nu au maşinile echipate cu cauciucuri de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei amenzile sunt cuprinse între 603 și 1.340 de lei plus suspendarea certificatului de înmatriculare.

Cauciucul de iarnă

Anvelopele de iarnă au un profil special care conferă o aderenţă mai bună pe zăpadă şi gheaţă. Acest lucru este posibil şi datorită materialului mai moale din care sunt fabricate. Cauciucurile de iarnă pot fi folosite, chiar şi pe asfalt, la temperaturi sub 7 grade Celsius. Dacă sunt folosite la temperaturi de peste 10 grade, anvelopele de iarnă se tocesc rapid din cauza texturii moi. Conform legislaţiei europene, sunt inscripţionate cu iniţialele M + S (foto jos), M.S. sau M & S sau cu  „munte/fulg de zăpadă", conform legislaţiei americane.

Intemperiile, explicate prin ordin ministerial

În normativul privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor publice, document comun al ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, şi al ministrului de Interne, Traian Igaş, sunt definite fenomenele meteorologice conform dicţionarului explicativ al limbii române, „cu interpretarea şi efectele produse asupra drumurilor".În continuare vom reda câteva dintre definiţiile intemperiilor de la capitolul „fenomene speciale". Fenomenele speciale sunt acelea care au un impact deosebit asupra economiei naţionale, în transport, în agricultură sau industrie. 

- Măzăriche - precipitaţie atmosferică sub formă de bobiţe de zăpadă sau de gheaţă.
- Chiciură (promoroacă) - depunere pe obiectele terestre, ca urmare a îngheţării picăturilor de apă supraîncărcate care se lovesc de suprafeţele obiectelor, fie sub acţiunea mişcării lor dezordonate, fie sub acţiunea vântului.
- Brumă - depunere de gheaţă pe obiectele de la sol, cu aspect general cristalin, provenită direct din sublimarea vaporilor de apă conţinuţi în aerul ambient; frecvent, bruma se formează după răsăritul sau apusul soarelui, dar la fel de bine şi în cursul nopţii. 
- Polei - depunere de gheaţă, compactă şi netedă, în general transparentă care provine din îngheţarea picăturilor de ploaie sau de burniţă suprarăcite pe obiectele a căror suprafaţă au o temperatură negativă sau puţin mai mare de 0°C.
- Gheţuşcă - poleiul de pe sol nu trebuie confundat cu gheaţa la sol (gheţuşca), formată prin unul din următoarele procese: apa rezultată din precipitaţii lichide îngheţată ulterior pe suprafaţa solului; apa provenită din topirea parţială sau totală a stratului de zăpadă care a acoperit solul, îngheţată din nou; zăpada care acoperă solul devine compactă şi tare (bătătorită şi alunecoasă) din cauza circulaţiei rutiere.
- Zăpadă (omăt, nea, ninsoare) - Precipitaţie solidă sub formă de fulgi albi alcătuiţi din cristale de apă îngheţată, sau referitor la existenţa acesteia, strat provenit din aglomerarea acestor fulgi când temperatura solului este sub 0°C.

Cozi imense la service-urile de roţi

image

Şoferii au stat şi câte 3-4 ore pentru a schimba anvelopele 

Weekendul trecut a reprezentat vârful vânzărilor pentru service-urile de roţi. Foarte mulţi dintre şoferi au vrut să aibă maşinile echipate cu anvelope de iarnă de la 1 noiembrie, chiar dacă vremea este frumoasă şi încă pot fi folosite cauciucurile de vară fără a risca vreo sancţiune. Legea anvelopelor de iarnă a însemnat şi creşterea numărului de service-uri de roţi. În aceste condiţii, patronii au fost nevoiţi să găsească soluţii ingenioase pentru a creşte vânzările.

Multe vulcanizări au fost deschise şi peste noapte pentru a face faţă numărului mare de solicitări. În unele locuri au fost epuizate stocurile la cauciucurile ieftine. Foarte bine s-au vândut şi cele reşapate.  „Am vândut mult mai mult ca de obicei, dar mai mult cauciucuri ieftine. La cele premium nu sunt diferenţe semnificative.

image

Pe timpul nopţii oferim o reducere de 10% şi am avut destui clienţi care au preferat să vină după ora 22.00", ne-a declarat Daniel Banaru, directorul general al unui service de roţi din Capitală. „Toate cauciucurile pe care le vindem sunt însoţite de chitanţă sau factură fiscală şi certificat de garanţie conform legii. În aceste documente se specifică faptul că este vorba despre cauciucuri de iarnă", ne-a explicat Daniel Banaru. Au contribuit Andreea Ofiţeru şi Silviu Brumă

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite