Blocaj la Ateneu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Blocaj la Ateneu
Blocaj la Ateneu

Conflictul dintre instrumentiştii Filarmonicii „George Enescu“ şi concertmaistrul Anda Petrovici a atins apogeul săptămâna trecută. Zeci de muzicieni îmbrăcaţi de gală au urcat pe scena Ateneului Român, acordându-şi instrumentele, în faţa unei săli goale. După 15 minute de zgomot, au pus punct final aşa-zisului concert.

Joi şi vineri, spectatorii care înfruntaseră frigul şi veniseră la Ateneu, cu biletele sau abonamentele în mână, au găsit uşile închise şi au fost trimişi înapoi acasă de două afişe lipite pe uşa instituţiei bucureştene.

„Stimaţi spectatori, cu părere de rău, Filarmonica «George Enescu» vă informează că nu vor avea loc concertele din 15 şi 16 octombrie 2009, datorită refuzului mai multor membri ai orchestrei de a cânta împreună cu concertmaistrul filarmonicii“. Aceste rânduri, semnate „Direcţiunea“, au fost scrise pe un bilet postat la avizierul din faţa Ateneului Român.

Sub acest bilet era lipit un altul, din partea membrilor orchestrei, care îşi cereau scuze pentru conflictul dintre ei şi concertmaistrul Anda Petrovici. Mai mulţi abonaţi au fost anunţaţi telefonic de anularea concertelor din noua stagiune, însă au fost destui oameni care au stat pe lângă uşi, trăgând de ele în zadar.

Ion Bogdan Ştefănescu, prim-flautist al Filarmonicii „George Enescu“, a declarat pentru „Adevărul“ că niciun membru al orchestrei nu va mai cânta alături de concertmaistrul Anda Petrovici. Instrumentiştii i-au trimis directorului filarmonicii, Cristian Mandeal, un memoriu prin care au cerut încetarea colaborării dintre orchestră şi Anda Petrovici, în calitate de concertmaistru.

Aceştia îi impută Andei Petrovici, printre altele, atitudinea necorespunzătoare în timpul repetiţiei (injurii, dispreţ, ameninţări, atac la persoană), abuzul de funcţie prin intervenţii ireverenţioase, abuzul de funcţie prin decizii personale ce vizează anumiţi colegi, atitudinea total dispreţuitoare afişată în mod ostentativ prin faptul că mestecă gumă în timpul repetiţiilor şi concertelor, evaluarea profesională a colegilor după simpatie, şi nu după criterii profesionale. Situaţia s-a agravat în momentul în care Anda Petrovici a ofensat un dirijor, într-una dintre repetiţiile pentru un concert cu Angela Gheorghiu.

„I-a spus că probabil aşa se dirijează la Târgovişte. Nu stă în atribuţiile unui concertmaistru să facă asemenea aprecieri. Oamenii au refuzat, de atunci, să mai cânte alături de ea“, a afirmat Ion Bogdan Ştefănescu. Instrumentiştii din filarmonică s-au simţit jigniţi şi de faptul că directorul artistic, Nicolae Licareţ, nu a dorit să vină pe scenă şi să medieze acest conflict, preferând să trimită un avocat la întâlnirea cu protestatarii.

„Nicolae Licareţ a spus că dacă noi nu dorim să cântăm cu Anda Petrovici, care reprezintă, prin persoana ei, Filarmonica «George Enescu», atunci retrage de pe afiş numele filarmonicii. Acest fapt a jignit tot colectivul, pentru că el reprezintă filarmonica, nu un singur om“. Ion Bogdan Ştefănescu a mai spus că atitudinea directorului Cristian Mandeal, de a decide ca Anda Petrovici să rămână în continuare în funcţia de concertmaistru, prelungeşte comportamentul dictatorial al direcţiunii.

Post ocupat fără concurs

Instrumentiştii mai consideră că Anda Petrovici nu a fost pusă în funcţia de concertmaistru în urma unui concurs corect şi au solicitat directorilor să afişeze la avizier procesul-verbal, cu note şi semnături, care să ateste existenţa concursului. „În orchestră sunt şi oameni mult mai în vârstă care au asistat la tot parcursul ei ascensional.

Ei ştiu în mod sigur că dânsa nu a dat niciun fel de concurs pentru acest post şi pur şi simplu a fost numită la vremea aceea prin semnăturile colegilor, pentru că trebuia să plece într-un turneu şi nu aveau un concertmaistru numit. Deci, neavând un concurs oficial, nu putem vorbi în clipa de faţă despre un concertmaistru.

În contractul ei de muncă scrie instrumentist, nu concertmaistru“, a punctat prim-flautistul Ion Bogdan Ştefănescu, reprezentantul protestatarilor din filarmonică. „Concursuri pentru acest post s-au tot organizat, dar n-a fost nimeni preferat. Toţi cei care au participat au ajuns să fie concertmaiştri în mari orchestre ale lumii, la Basel, Zürich sau la Amsterdam.

Au trecut pe aici, au încercat, nu au reuşit, dar marile orchestre i-au acceptat“, a precizat Ştefănescu. El a mai arătat că există şi alte abuzuri ale direcţiunii. „Am înţeles că au fost modificate în mod abuziv şi anumite contracte de muncă pe o perioadă determinată. Iniţial, erau aprobate până la finalul stagiunii şi apoi printr-o singură tăietură de pix li s-a modificat durata, până la sfârşitul lunii decembrie“.

Spectatori dezamăgiţi şi debusolaţi

Cu biletul în mână, mulţi dintre spectatorii sosiţi la Ateneu, la 15 şi 16 octombrie, pentru a se bucura de muzica clasică, nu înţelegeau ce se întâmplă, joi, în seara în care fusese programat un concert.

image

Săptămâna trecută, în zilele de joi şi vineri, Orchestra Filarmonicii  „George Enescu“ din Bucureşti a urcat pe scenă dar nu a cântat deloc Foto: Nicoleta Zaharia

„Ne-am dorit să venim la Ateneu. Nu ştiam de scandalul de la filarmonică. Acum, mergem să ne recuperăm banii pe bilet“, ne-a declarat un spectator, care urma să se întoarcă în Canada. O melomană, care a plecat din România în urmă cu 40 de ani, pentru a se stabili în Germania, ne-a declarat: „Am venit aici cu multă bucurie, fiind încântată de program: Haydn, Schumann, Bartholdy. Sunt într-un concediu scurt în România şi mi-am cumpărat bilete pentru teatru şi filarmonică. Îmi pare rău că nu s-a ţinut concertul“. Şi Valeria Sava din Bucureşti era mâhnită: „Noi avem abonament şi, prin urmare, nişte drepturi. Nu se poate să venim până aici şi să vedem pe uşi un mic afiş, care nici măcar nu este edificator. Conflictul este între doamna Anda Petrovici şi orchestră. Între orchestră şi domnul Mandeal. Sunt nişte nimicuri, care, la înălţimea unor oameni de artă, n-ar trebui să conteze. Aici e vorba de artă. Muzica ar trebui să-i înalţe spiritual, nu să-i coboare la nivelul vulgar“.

Dezamăgiţi, cu feţele plecate şi frecându-şi mâinile, oamenii ieşeau pe porţile Ateneului. Din când în când, se uitau în urmă gândindu-se că poate cineva o să iasă să le deschidă.

„Nu ştiam că a fost anulat concertul. Bineînţeles că mă deranjează conflictul. La nivelul acesta, conflictele chiar că deranjează. Dacă pe plan politic le mai accepţi, în lumea muzicală ar trebui să dăinuie numai frumuseţea şi armonia. Săptămâna trecută am semnat o petiţie în care îl rugam pe domnul Cristian Mandeal să abandoneze războiul acesta. Nu ştiu exact despre ce este vorba, dar am auzit că între dirijor, concertmaistru şi orchestră sunt tensiuni“, ne-a declarat o spectatoare.

Fără bis şi fără aplauze

De cealaltă parte a uşilor, membrii orchestrei îşi făceau încălzirea pentru concertul care urma să aibă loc cu sala goală. Domnii şi-au îmbrăcat fracurile negre şi şi-au pus pantofii de lac, iar doamnele, rochiile lungi, elegante.

Pe holuri se auzeau acorduri de viori. Din camera în care instrumentiştii îşi trăgeau sufletul în momentele de pauză se auzeau sunete de trombon. N-ai fi zis că toate aceste pregătiri aveau loc pentru un concert fără public. La ora 19.00 fără două minute a fost apăsat butonul care îi chema în sală. Alarma a sunat ca şi cum ar fi luat foc întreaga clădire a Ateneului.

Fiecare s-a aşezat la locul lui în orchestră, în faţa unei săli goale. N-a lipsit în seara falsului spectacol concertmaistrul Anda Petrovici, care a dat tonul. Niciun membru al orchestrei nu i-a răspuns. Lipsa de comunicare între instrumente a generat un amalgam de sunete nearmonioase. După un sfert de oră, artiştii au părăsit scena. De data aceasta, fără bis şi fără aplauze.

„Era timpul să se întâmple aşa ceva“

„Nu din cauza noastră publicul nu este lăsat să intre în seara aceasta la concert (n.r.  -joia trecută). Legătura dintre director, concertmaistru şi orchestră este scurtcircuitată de mai multă vreme. Managementul orchestrei ar fi trebuit să vină şi să stea de vorbă cu noi, să se uite în ochii noştri şi să dispună nişte măsuri pentru ca acest concert să aibă loc“, ne-a declarat violista Cornelia Petroiu.

Artista a spus că este mândră de reacţia orchestrei. Nu şi-a imaginat niciodată că vor fi atât de uniţi. Cornelia Petroiu a adăugat: „Era timpul să se întâmple aşa ceva. Este foarte trist, dar de foarte multă vreme aştept acest lucru. De 23 de ani sunt în orchestră şi am fost nefericită în fiecare zi, la repetiţiile cu Anda Petrovici şi cu maestrul Mandeal. Nu am luat în discuţie calităţile dumnealui ca dirijor, noi i-am contestat managementul“.

Directorii filarmonicii răspund acuzaţiilor

Contactaţi de „Adevărul“, Cristian Mandeal, directorul Filarmonicii „George Enescu“, şi Nicolae Licareţ, director adjunct artistic, au prezentat şi perspectiva lor asupra conflictului.

image

Cristian Mandeal

Cristian Mandeal speră ca situaţia să fie remediată printr-o anchetă a Ministerului Culturii, aflată în plină derulare. Directorul filarmonicii crede că nici orchestra, nici direcţiunea nu sunt în măsură să se exprime asupra capacităţii sau incapacităţii Andei Petrovici, pentru că aceasta are contract luat prin concurs, pe o perioadă nedeterminată. „Direcţiunea nu poate să procedeze unilateral la schimbarea contractului de muncă al doamnei Petrovici. Doar prin tribunal se poate rezolva asta“.

Mandeal mai spune că este falsă afirmaţia membrilor orchestrei, conform căreia Anda Petrovici nu a ocupat acest post printr-un concurs cinstit. „La filarmonică, timp de 20 de ani au fost controale de toate felurile şi nu s-a sesizat nicio neregulă“, subliniază Mandeal.

Instrumentiştii au încălcat contractul

Nicolae Licareţ, directorul general adjunct artistic al Filarmonicii „George Enescu“, a declarat pentru „Adevărul“ că situaţia din filarmonică a devenit explozivă. „Eu sunt membru al acestei instituţii de 40 de ani şi directorul ei artistic din 1990, dar nu-mi amintesc să se fi întâmplat o asemenea situaţie, ca orchestra să refuze să cânte cu concertmaistrul ei.

Instrumentiştii au contract cu instituţia pentru a cânta şi nu numai pentru a sta pe scenă, pentru a repeta, pentru a pregăti programele concertelor. În aceste zile, contractul a fost evident încălcat“. Nicolae Licareţ îi ia apărarea Andei Petrovici, care „a venit la scenă să muncească, dar nu a fost lăsată să-şi exercite profesiunea“.

image

Nicolae Licareţ

Directorul artistic cataloghează afirmaţiile instrumentiştilor drept „neadevărate“. În ceea ce priveşte afişarea documentelor care să ateste faptul că Anda Petrovici a susţinut în mod real un concurs pentru postul de concertmaistru, Nicolae Licareţ a precizat că afişarea se poate face doar cu acordul titularului, deoarece contractul are un caracter confidenţial. „Noi suntem puşi aici să apărăm legalitatea. Şi nu poate avea loc niciun fel de retrogradare a niciunuia dintre artiştii filarmonicii, fără o bază legală. Până la soluţionarea acestor probleme, nu exista niciun motiv legal pentru refuzul instrumentiştilor de a participa activ la repetiţii“, a punctat Licareţ.

Cine are de pierdut din acest conflict?

„Au ajuns la o răscruce“

„Ce se întâmplă la filarmonică este un lucru regretabil. Este prima orchestră a ţării, crescută după

image

Revoluţie cu noi forţe proaspete. Am foarte mulţi prieteni în filarmonică. Consider că au ajuns la o răscruce şi trebuie să ştie să meargă mai departe. În ultimii 20 de ani, filarmonica a ajuns cea mai importantă orchestră a ţării. E foarte uşor să cazi, mai ales când ai avut şi ai un mentor de un calibru internaţional indiscutabil, în persoana lui Cristian Mandeal. Imaginea filarmonicii este afectată, în măsura în care apar în presă şi reacţii ale melomanilor. Îmi pare rău că o muncă investită în atâţia ani scapă de sub control. Muzica este un domeniu al comunicării nemijlocite, iar dacă ea este scurtcircuitată, atunci rămâne pe drumuri“. (Dan Dediu, compozitor şi rector al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti)

Disensiuni cu motivaţii multiple

image

„Finalizarea acestui conflict într-o manieră acceptată de ambele părţi este esenţială pentru normalizarea vieţii muzicale româneşti şi aşa destul de firave. Frustrările individuale ale celor care compun colectivele profesioniste de muzicieni din România sunt fireşti şi ele vin, în primul rând, din veniturile salariale relativ modeste, atât în raport cu clasa medie românească, cât şi în raport cu artişti care deţin poziţii similare în Europa. Totuşi, conflictele de acest gen au motivaţii multiple şi nu se pot rezolva fără multă flexibilitate de ambele părţi. În astfel de cazuri, pe de o parte, publicul are de pierdut, iar, pe de altă parte, muzicienii îşi îndepărtează spectatorii, care rareori sunt dispuşi să accepte că şi artiştii au probleme.“ (Oltea Şerban-Pârâu, critic muzical, director al postului Radio România Cultural)

„Au mai fost cutremure“

image

„Am  aflat destul de târziu despre tulburările ivite în viaţa artiştilor filarmonicii bucureştene. Mulţi eram prea preocupaţi de festivalul din septembrie şi nu aveam urechi de auzit altceva. La drept vorbind, nici nu este uşor de crezut că nume importante – Cristian Mandeal, Nicolae Licareţ, Anda Petrovici – au devenit deodată nedorite de orchestră. Stagiuni de-a rândul – multe ! – s-au construit cu aceşti artişti răspunzători de imaginea ansamblului. Nu am auzit, în ultimele două decenii, despre motive de nemulţumire, antipatie, dispreţ şi lipsă de preţuire sau... necinste. Aşa am şi receptat succesele de necontestat ale primei orchestre româneşti. Desigur, prăbuşirea aceasta, într-un moment care rezonează cu ideea generală de «criză», va afecta relaţiile cu publicul, poate şi relaţiile dintre muzicienii orchestrei şi, neîndoios,  imaginea lor. După domnia maestrului George Georgescu şi până la cea a lui Cristian Mandeal, au mai fost cutremure şi  schimbările de conducere le-au reflectat, fie că amintim de Mircea Basarab sau Ion Voicu... M-am întrebat care este «faţa ascunsă» a acestui conflict şi mi se pare greu de dat un răspuns. Poate noua conducere o va face, dacă vor veni cei care doreau această poziţie de conducere“. (Grigore Constantinescu, preşedintele Uniunii criticilor, redactorilor şi realizatorilor muzicali „Mihail Jora“)

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite