Asigurătorii din România sunt nevoiţi să îşi reducă costurile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rata daunelor şi cheltuielile operaţionale sunt, în ţara noastră, de câteva ori mai mari faţă de alte state europene Asigurările de viaţă vor înregistra un avans rapid, în

Rata daunelor şi cheltuielile operaţionale sunt, în ţara noastră, de câteva ori mai mari faţă de alte state europene

Asigurările de viaţă vor înregistra un avans rapid, în următorii zece ani, ajungând să reprezinte 40% din piaţă, în detrimentul asigurărilor generale, a căror pondere va scădea spre 60%. De asemenea, pe măsură ce piaţa se va maturiza, companiile mari vor da mai multă importanţă profitabilităţii.

Următorii zece ani pot aduce o creştere de peste şapte ori a pieţei asigurărilor. Dacă până la nivelul anului 2006, asigurările de viaţă reprezentau sub 0,5% din Produsul Intern Brut şi cele non-viaţă 1,1% din PIB, piaţa asigurărilor generale şi de viaţă din România va atinge, în 2017, nivelul de 11,51 miliarde de euro, comparativ cu 1,62 miliarde de euro în 2006, conform studiului realizat de compania de consultanţă Roland Berger Strategy Consultants.

Iar ritmul mediu anual de creştere a primelor brute subscrise de pe piaţa locală (mai ales pe segmentul asigurărilor de viaţă) îl va depăşi, până în 2017, pe cel din ţări precum Ungaria, Polonia sau Cehia. "Evaluarea a luat în calcul un scenariu moderat-optimist", a declarat Codruţ Pascu, directorul general al filialei locale a Roland Berger Strategy Consultants.

Defalcat, asigurările generale vor creşte de la 1,3 miliarde euro în 2006, nivel anunţat de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), la 6,29 miliarde euro peste zece ani.

"Rata de creştere a veniturilor pe segmentul asigurărilor generale va fi mai redusă, de 16% pe an, comparativ cu 33% în perioada 2001-2006. În schimb, veniturile din poliţe de viaţă vor atinge 3,73 miliarde euro în 2017, avansul mediu anual fiind de 25%, mai scăzut cu şase puncte procentuale faţă de media anilor 2001-2006", a mai spus Pascu.

Până la maturitatea pieţei, e loc de noi jucători şi noi produse

Estimările Roland Berger arată că piaţa de asigurări, susţinută de dezvoltarea economică şi de creşterea puterii de cumpărare, mai are mult până la maturitate. Gradul de penetrare a pieţei este unul din cele mai scăzute din Europa (cu o densitate de 76 euro prime de asigurare pe cap de locuitor). Adică, potenţialii clienţi sunt numeroşi.

Asigurătorii ştiu însă că, pe măsură ce piaţa se va stabiliza, clienţii vor fi mai greu de găsit. Va fi importantă fidelizarea lor printr-un portofoliu variat de produse şi prin servicii de calitate, precum şi dezvoltarea activităţii de vânzare încrucişată (cross-selling, activitate practicată cu precădere de bănci) pentru clienţii existenţi, explică Codruţ Pascu.

Lupta pentru cota de piaţă este acerbă, iar importanţa pe care aceştia o dau acesteia se va reflecta în strategia de costuri şi de tarifare. În acest sens, studiul arată cum companii precum ING ori Allianz-Ţiriac au pierdut în timp din cota de piaţă, punând accent pe profitabilitatea activităţii lor. Există însă şi companii precum Asirom şi Astra-Uniqa ce au pierdut din cota de piaţă fără a-şi eficientiza însă costurile.

Pe de altă parte, în top zece companii de asigurări se pare că nu mai este loc de noi societăţi, decât cel mult de preluări, deşi majoritatea sunt deja cu acţionariat străin.

Costurile de achiziţii sunt mari în ţara noastră

Trecerea de la o strategie orientată pe câştigarea unei cote de piaţă cât mai mari la cea de obţinere a unor profituri mai ridicate se va realiza prin aliniere la structura de cheltuieli a societăţilor din economiile europene dezvoltate. Astfel, în bătălia pentru clienţi, companiile româneşti îşi permit încă rate de cost peste nivelul celor din alte ţări central şi est-europene, precum Cehia, Slovacia, Ungaria sau Polonia.

Costurile de achiziţie (ca pondere din totalul primelor brute subscrise) au înregistrat anual, în România, creşteri atât pe segmentul asigurărilor de viaţă, cât şi al asigurărilor generale.

Rata daunei a fost pe un trend continuu ascendent. Cheltuielile operaţionale pentru produsele de viaţă au ajuns, în ţara noastră, la 30,5% din produs, comparativ cu 5,9% în Italia sau 18,3% în Polonia. La cele non-viaţă, cheltuielile operaţionale ale companiilor din România, cu tot cu daune, ajung la peste 36% din produs, cu mult peste media europeană.

Asigurătorii au de luptat şi cu rate ale daunelor tot mai mari - determinate în special de segmentul auto, care domină portofoliile de asigurări generale ale majorităţii companiilor (segment pe care frecvenţa şi valoarea daunelor medii au început deja să pună probleme).

Deşi neglijate până în prezent, costurile vor juca un rol mai important, când piaţa se va maturiza. Creşterea costurilor va fi alimentată de investiţiile necesare pentru sistemul IT şi extinderea reţelei de unităţi, de majorarea cheltuielilor salariale, precum şi de importanţa tot mai mare a brokerilor în rândul canalelor de distribuţie.

Creditele ipotecare au propulsat şi asigurările de viaţă

Scăderea primei medii de asigurare de viaţă (de la 173 euro, în 2004, la 88 euro, în 2006) a fost generată de dezvoltarea pieţei creditelor ipotecare (băncile solicită clienţilor semnarea unei poliţe de asigurare de viaţă, ceea ce a dus la o creştere rapidă a numărului de contracte) şi de transformare a poliţei de viaţă într-un produs de masă.

În termeni relativi, prima medie de asigurare de viaţă din România reprezintă două treimi din valorile occidentale (2% din PIB/locuitor în ţara noastră, faţă de 2,9% în Germania).

Piaţa asigurărilor, în cifre:

La totalul industriei asigurărilor se adaugă şi veniturile din poliţe de sănătate, estimate de Roland Berger în 2017 la 1,49 miliarde de euro.

Potenţialul de creştere este ridicat şi veniturile ar putea avansa cu 58% în fiecare an

La finele anului 2006, piaţa asigurărilor de sănătate se situa la zece milioane de euro.

Densitatea asigurărilor generale este mai mică de 1,5% din PIB; densitatea asigurărilor de viaţă este sub de 0,5%.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite