Armata dă bătălia pentru achiziţia de avioane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Ideea este să avem o fază de tranziţie între MiG 21 şi avionul viitorului cu un avion care să ne coste foarte puţin, dar să ofere capabilităţi în niciun caz mai scăzute decât cele

"Ideea este să avem o fază de tranziţie între MiG 21 şi avionul viitorului cu un avion care să ne coste foarte puţin, dar să ofere capabilităţi în niciun caz mai scăzute decât cele actuale. Repet, va fi un avion care să coste puţin la achiziţie - noi tindem chiar spre zero -, dar utilizarea lui pe o perioadă de 10-12 ani, nu mai mult de 15 ani, să permită atingerea anilor 2018-2020, când România poate să aibă acces, şi din punct de vedere bugetar, dar şi al programului respectiv, la avionul viitorului", susţine generalul Catrina în interviul din "Viaţa militară".
Acestei descrieri îi corespunde un singur tip de avion, acesta fiind F-16. În momentul de faţă, mai multe forţe armate din cadrul NATO ar vrea să scape de acest model, pentru că participă la costisitorul program american "Joint Strike Fighter", considerat avionul viitorului. Aceasta este, de altfel, şi singura posibilitate de a primi avioane gratis, cu obligaţia modernizării şi întreţinerii ulterioare în România.
În acelaşi interviu, generalul Catrina vorbeşte codificat şi despre varianta suedeză Gripen, spunând că "a investi într-un avion nou, dar care face parte dintr-o generaţie care a trecut de faza de maturitate înseamnă a investi pentru maxim 15 ani". De altfel, 15-20 de ani este perioada estimată de americani, după care avioanele F-16 vor fi scoase din uz.

Cehia şi Ungaria au Gripen
Ultima generaţie JAS 39 Gripen este, în realitate, o soluţie pe cel puţin 30-40 de ani. Cehia şi Ungaria, ţări cu o economie mai puternică decât a României, au deja în dotare astfel de avioane.
Ambele ţări au încheiat contracte de închiriere pe 10 ani, Ungaria având şi opţiunea de cumpărare. Pachetele oferite de Gripen conţin inclusiv pregătirea piloţilor şi tot ce ţine de mentenanţa avioanelor. În plus, au fost oferite contracte de compensare de 110 la sută din valoarea contractului pentru Ungaria şi 130 la sută pentru Cehia.
În Polonia, deşi Gripen a pierdut, pe o decizie politică, în favoarea avioanelor F-16 achiziţionate din SUA, a fost recunoscut oficial că, atunci când s-au pus cap la cap preţul de cumpărare şi finanţarea, avioanele Gripen sunt cu 600 milioane USD mai ieftine decât oferta americanilor. Acest lucru a fost posibil pentru că preţul pentru F-16 nu a inclus costurile de modernizare, suportul logistic, armamentele sau antrenamentul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite