Ardaf, societatea controlata de Ovidiu Tender, a oferit facilitati aberante de 1.000 la suta din valoarea contractului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acapararea a cat mai mult din piata asigurarilor de raspundere obligatorie civila auto (RCA), estimata la circa 200 milioane de euro anual, determina multe dintre societatile de asigurari sa recurga

Acapararea a cat mai mult din piata asigurarilor de raspundere obligatorie civila auto (RCA), estimata la circa 200 milioane de euro anual, determina multe dintre societatile de asigurari sa recurga la metode mai putin ortodoxe de atragere a clientilor. Unul dintre clientii "grasi", pentru care in fiecare an companiile de asigurari se bat in oferte care de care mai tentante este parcul auto al Ministerului Apararii Nationale. Pentru a-si asigura parcul auto, Ministerul Apararii Nationale a organizat, in 20 decembrie 2004, o licitatie la care au participat sapte dintre cele mai mari firme de asigurari de pe piata romaneasca. Licitatia a iscat insa numeroase controverse. Initial, castigator al licitatiei a fost desemnata Astra Asigurari. Ulterior, comisia de licitatie a suspendat atribuirea contractului, fiind desemnata drept castigatoare compania Ardaf, detinuta de controversatul om de afaceri Ovidiu Tender. La contestatia depusa, Astra a primit o adresa de la Ministerul Apararii Nationale in care se preciza ca raspunsul urma sa fie trimis in 10 zile, adica dupa termenul-limita (1 ianuarie a.c.) pana la care ar fi trebuit sa fie incheiate asigurarile RCA. Care a fost motivul pentru care Ardaf a fost desemnata "peste noapte" castigatoare? Conform unor surse din Ministerul Apararii Nationale, Ardaf a castigat licitatia pe baza unei oferte practic imposibil de refuzat, dar si de realizat, sustin surse din piata asigurarilor. Astfel, pentru a pune mana pe contractul RCA cu Ministerul Apararii Nationale, in cadrul licitatiei deschise, Ardaf a plusat cu o oferta fara precedent pe piata asigurarilor, oferind facilitati aberante, fara precedent, de genul 1.000 la suta (!), in timp ce, de obicei, o astfel de facilitate este de maximum 300-400 la suta. Astfel, Ministerul Apararii ar urma sa primeasca, in schimbul unei sume de circa 67,7 miliarde de lei, cat a fost valoarea contractului, servicii (asigurari facultative de bunuri si persoane) in valoare de 670 miliarde de lei, adica de 10 ori mai mult! Reprezentantii pietei asigurarilor sustin ca o asemenea suma este fantastica, fiind chiar practic imposibil de cheltuit. Reprezentantii Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) avertizeaza ca o asemenea facilitate implica riscuri majore pentru compania de asigurari care o ofera. "Nu este exclus ca, la o eventuala reziliere a contractului pentru asigurari facultative (de bunuri si persoane - n.n.), sa se solicite restituirea, de catre compania de asigurari, a primelor care apar ca fiind platite de beneficiarul asigurarii (Ministerul Apararii - n.n.), asa cum au fost inscrise in contabilitatea societatii. Iar daca acestea au fost inregistrate in contabilitate cu o anumita suma, desi ministerul nu a platit acesti bani, aceste asigurari fiind acordate in plus, drept facilitati, s-ar putea ajunge la returnarea unor sume imense de catre societatea de asigurari catre beneficiarul asigurarii (Ministerul Apararii - n.n.). De asemenea, in cazul (pur ipotetic!) al falimentului societatii de asigurari, cele care vor fi nevoite sa plateasca oalele sparte vor fi celelalte societati de asigurari de pe piata, care contribuie anual la un fond de garantare pentru compensarea asiguratilor, ne-a declarat Gheorghe Cismaru, vicepresedintele CSA. Contactati telefonic, reprezentantii Ardaf nu au dorit sa comenteze aceste acuzatii. Pe de alta parte, reprezentantii CSA sustin ca si organizatorul licitatiei - Ministerul Apararii Nationale - are partea sa de vina. Vicepresedintele CSA, Gheorghe Cismaru, este de parere ca Ministerul Apararii Nationale a solicitat incheierea unor asigurari facultative - de bunuri si persoane - corespunzatoare unei parti din primele incasate pentru RCA, ceea ce duce la diminuarea tarifelor orientative stabilite de CSA si a tarifelor societatii de asigurari, incalcand normele CSA. In plus, Ministerul Apararii Nationale a solicitat incheierea de asigurari pentru riscuri de razboi, pentru practicarea caruia CSA nu a autorizat pana in prezent nici o societate de asigurari, dupa cum ne-a declarat Cismaru. "Vom aduce la cunostinta Ministerului Apararii aceste aspecte referitoare la cum sunt folositi banii publici pentru a incheia asigurari, cu rugamintea de a se face verificari", a mai spus reprezentantul CSA.
Armata zice ca facilitatile de 1.000 la suta au fost decisive pentru alegerea ARDAF
Reprezentantii Ministerului Apararii Nationale resping acuzatiile lansate referitoare la nelegalitatea licitatiei pentru asigurarea RCA pe anul 2005. Gen. mr. Marin Maciuca, seful Comandamentului logistic intrunit al MApN, ne-a precizat ca Armata organizeaza licitatii pentru asigurarile RCA dupa sistemul actual inca din anul 2003. "In 2003, licitatia au castigat-o firmele OMNIASIG si ASIROM, in 2004 - ASTRA, in 2005 - ARDAF. Acum, daca nu castiga ARDAF, castiga ASTRA. In fiecare an, firmele care au pierdut licitatia au facut contestatii". Reprezentantii MApN sustin ca la ultima licitatie ei insisi au respins o oferta in care firma de asigurari promitea facilitati nelimitate si au cerut respectivei firme sa emita o oferta in termeni formulati precis. In cazul firmei ARDAF, care a castigat licitatia pe baza unei oferte cu doua variante, comisia militara care a analizat oferta a studiat justificarea formulata de ARDAF si a decis ca acest tip de oferta nu reprezinta o "oferta alternativa" (care ar fi fost nelegala). Reprezentantii MApN sustin ca nici Ministerul Finantelor Publice nu a avut obiectii referitoare la oferta firmei ARDAF. Pe de alta parte, reprezentantii MApN ne-au declarat ca Legea 15/1998, referitoare la asigurarile facultative de bunuri ale MApN, nu interzice asigurarea autovehiculelor trimise in teatrele de operatii externe. Pentru anul 2005, valoarea contractului de asigurare RCA a fost de 67,7 miliarde lei, bani inclusi in bugetul MApN pe anul 2004. Contractul 235/29 decembrie 2004, semnat cu firma ARDAF, prevede ca firma de asigurari va oferi MApN facilitati de pana la 1000% (adica pentru care ar fi fost necesara plata unei prime de asigurari de zece ori mai mare, adica de 677 miliarde lei). Reprezentantii MApN ne-au precizat ca aceasta facilitate, mergand pana la 1000% din valoarea contractului, a fost decisiva in alegerea firmei care a castigat licitatia.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite