Omul de la linia a doua

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un profesor universitar din Arad a pierdut trenul pentru că personalul gării a omis să anunţe că s-a schimbat linia. Ceea ce a urmat zugrăveşte perfect condiţia ingrată a celui care respectă regulile.

Că şmecheria şi descurcăreala guvernează România nu mai este un secret pentru nimeni. Principiul „merge şi aşa" pare să fie singura lege pe care românii o respectă cu sfinţenie. Atunci când cineva decide să iasă din acest tipar strâmb, toată lumea râde de el şi-l priveşte ca pe un ciumat.

Asta a păţit un profesor universitar din Arad care a respectat nişte reguli simple. A mers la gară, şi-a cumpărat bilet spre Deva, a citit pe panoul electronic că trenul va pleca de la linia a doua şi s-a dus, cuminte, pe peronul respectiv. A ascultat anunţul din megafoane care anunţa sosirea trenului tot la linia a doua şi a aşteptat. Doar că trenul său a plecat de la linia 1!

Şi-a căutat dreptatea făcând o plângere la un ghişeu, însă angajaţii gării l-au luat peste picior: „Hai, domnule, nu te uiţi şi dumneata prin gară? Te iei după ce scrie pe panou?" El a fost astfel tras pe linia a doua a realităţii româneşti, linia la care aşteaptă puţinii cetăţeni care mai cred în bun-simţ. Care cred că respectul, şi nu şmecheria, înseamnă normalitate. Iar la linia întâi jubilează, călcându-se în picioare, cei care râd zeflemitor atunci când le ceri socoteală pentru dispariţia oricărei urme de normalitate.

O ştire cât un roman

Ziua de marţi a început obişnuit pentru Cristian Măduţa, un profesor universitar în vârstă de 28 de ani, din Arad. Omul se pregătea să meargă la Deva, aşa că a ajuns în gară cu o jumătate de oră înaintea plecării trenului. Şi-a cumpărat bilet şi a aflat că trenul pleacă de la linia 2. Cel puţin, aşa arăta panoul de afişaj, şi tot aşa anunţase şi vocea prin staţie. 

„Trebuia să ajung la Deva la o anumită oră. Acest tren era perfect pentru călătoria mea. Am ajuns în gară cu 30 de minute înainte de plecarea trenului şi am cumpărat bilet. Trenul Interregio 373, care circulă pe relaţia Budapesta-Sibiu, apărea pe panoul de afişaj al staţiei CFR Arad ca plecând de la linia 2. Şi la difuzoarele din gară trenul a fost anunţat tot pe linia 2. După minute bune în care am aşteptat trenul, am fost anunţat de alţi călători aflaţi în gară că garnitura respectivă plecase deja de multă vreme de la linia întâi", şi-a început Cristian Măduţa povestea.

Din acest moment, totul s-a transformat într-o aventură demnă de un film de Fellini. Măduţa s-a dus să ceară explicaţii la angajaţii gării. Aici, a dat piept cu atitudinea moştenită din anii comunismului, în care angajatul statului era micul dictator pe tarlaua lui. Iar personalul CFR din gara arădeană nu s-a descotorosit de aceste proaste obiceiuri nici astăzi.

Profesorul  a depus o plângere la ghişeul de bilete

„Normal că am intrat în panică şi m-am dus să cer explicaţii. Am vorbit cu impiegaţii, am mers la şeful gării, însă în loc de scuze am fost luat peste picior. Mi-au spus că trebuia să mă uit după tren pe linii, dacă am văzut că nu vine la linia a doua. I-am întrebat dacă primesc banii înapoi şi au spus că probabil. Am fost la casa de bilete, cu greu mi-am recuperat banii.

image

Atunci am decis să depun şi o  plângere. Să plătească cei vinovaţi. Nu am făcut acest lucru numai pentru mine, vreau să nu mai treacă nimeni prin aşa ceva. Am fost plimbat de la Ana la Caiafa fără să fiu prea lămurit sau să mi se ofere răspunsurile cerute", a povestit profesorul de Comunicare şi Relaţii Publice.  Am depus şi o plângere la ghişeul de unde mi-am cumpărat biletul. Banii mi i-am recuperat", a povestit profesorul.

Scuze pentru batjocură

Reprezentanţii staţiei CFR Arad recunosc că situaţiile în care trenurile pleacă de la alte linii decât cele anunţate s-au înmulţit în ultimul timp, însă nu pot decât să ridice din umeri.  „Eu nu am făcut decât să respect legea, însă în ţara noastră cine respectă acest lucru este luat peste picior, să nu spunem de fraier", afirmă, resemnat, Cristian Măduţa. 

Lucian Susan, şef de gară,  spune, senin, că situaţiile în care trenurile pleacă de la alte linii decât cele anunţate sunt la ordinea zilei. „De când nu mai avem birou de informaţii, într-adevăr, sunt mai dese situaţiile în care oamenii rămân în gară pentru că trenurile pleacă de la alte linii decât cele anunţate. Se simte lipsa personalului",  s-a scuzat Lucian Susan, şeful Gării din Arad.

Cei de la Regionala CF Timişoara spun acelaşi lucru, că totul se întâmplă de când s-a desfiinţat biroul de informaţii şi că oamenii trebuie să fie atenţi unde garează trenul.

Răspuns la Sfântu' Aşteaptă

Plângerea arădeanului a fost depusă la ghişeul numărul unu, de unde cumpărase şi biletul  de tren cu care spera să ajungă la Deva. Profesorul universitar mai are de aşteptat până când va primi un răspuns la ţidula sa. Potrivit legii, călătorii nemulţumiţi de serviciile CFR pot depune reclamaţii la ghişeele de bilete din cadrul staţiilor CFR.

Aceste reclamaţii şi sesizări primesc numere de înregistrare şi sunt trimise la Regionala CF. În acest caz, la Timişoara. De aici, oamenii primesc răspuns în maximum 30 de zile. „Eu am reuşit să ajung unde doream, dar poate au existat muncitori navetişti, călători care trebuiau să ajungă neapărat în alt oraş, care poate au avut probleme mari pentru că nu au ajuns la timp. Eu l-am chemat pe fratele meu cu maşina pentru a putea ajunge, la timp, la Deva. Am pierdut şi timp să mă lămuresc ce se întâmplă în gară, de ce suntem păcăliţi. Puteam alege maşina de la început, însă trenul acesta mergea direct şi mi-a convenit şi ora de plecare, şi cea la care trebuia să ajungă la Deva", a mărturisit Cristian Măduţa.

Preţul biletului a fost de 42,80 de lei, în timp ce pentru un drum cu maşina, profesorul a plătit dublu. „Mi-am recuperat banii pe biletul de tren, dar m-am simţit păcăliciul gării", spune Cristina Măduţa.

Casierele „multi-tasking"

Haosul a început anul trecut, când staţia CFR din Arad a rămas fără birou de informaţii, magazie de bagaje şi câteva ghişee de bilete, în urma concedierilor. A devenit o haltă, la mila angajaţilor batjocoritori. Nici nu ai cu cine să schimbi o vorbă. Puţinii angajaţi îşi văd de treaba lor, iar dacă le ceri ajutorul se ascund după „nu este treaba mea". Angajaţii CFR din Arad au fost concediaţi pentru reducerea cheltuielilor, dar în schimb au fost investite milioane de euro în programe de computer, care se pare că mai mult îi încurcă pe călători.

„Mulţi arădeni au contestat şi la vremea respectivă acest lucru şi au spus că este inadmisibil ca un oraş cu peste 150.000 de locuitori să nu beneficieze de un birou de informaţii în gară", a mai spus profesorul. Acum, casierele răspund la telefonul pentru informaţii la CFR Arad, vând bilete şi primesc plângerile pe care le depun cu duiumul arădenii.  „Nu pot să vă dau eu prea multe detalii. Sunt persoane care mă întreabă de unde pleacă trenul şi le spun", a răspuns, sec, una dintre casiere.

"Vin garniturile cu materiale, deoarece se vor face lucrări mari. Noi ne ocupăm cu personalul, nu avem alte atribuţii.''
Dan Ispas şef de tură

România descurcăreţilor

Cazul lui Cristian Măduţa este unul clasic pentru România descurcăreţilor. Corectitudinea şi respectarea regulilor reprezintă o slăbiciune, nu o virtute.

„Tot timpul am vrut să fiu corect. Merg cu trenul de când mă ştiu. Fie că mergeam la bunici, la mare, la munte, mereu am ales trenul ca mijloc de transport, mi se pare mai sigur decât autoturismul, mai ales în ziua de astăzi, când pe şosele se circulă haotic şi pericolul de accidente este relativ ridicat. Deh, descurcăreţii sunt peste tot. Până acum nu am avut astfel de probleme. De aceea nu-mi vine să cred ce s-a ales din această gară.

Nu am vorbit urât, nu am ţipat, doar am întrebat frumos ce se întâmplă. Nu se poate ca cei pe care-i plătim din banii noştri să se poarte aşa. Dacă noi nu ne înţelegem cu puţinul personal al gării, ce fac cei care vorbesc altă limbă? Frumoasă promovare avem", a constatat, cu tristeţe, Cristian.  Explicaţiile pentru haosul din gară se ţin lanţ.  „Vin garniturile cu materiale, deoarece se vor face lucrări mari.

Este vorba despre lucrările la Coridorul IV Paneuropean. Noi ne ocupăm cu personalul, nu avem alte atribuţii", a declarat Dan Ispas, şeful de tură al biroului de comandă al personalului de tren. Acesta a mai spus că, de când au avut loc disponibilizări, toate lucrurile au luat-o razna în micuţa gară din vestul ţării.

Gară modernă fără personal

Nu cu mult timp în urmă, autorităţile locale anunţau cu mândrie că, din iunie 2014, arădenii vor pleca cu trenul dintr-o gară modernă. După ce linia va fi reabilitată, trenurile de călători vor putea circula cu 160 km/h, iar cele de marfă, cu până la 120 km/h. Va fi construit un pasaj pietonal peste liniile de tren, sistemul de semnalizare de acum va fi schimbat cu unul mai performant, lifturile şi scările rulante vor facilita accesul călătorilor, se va folosi pentru modernizare marmură şi sticlă, se vor construi rampe pentru călătorii cu handicap, toalete noi şi spaţii comerciale. Eusebiu Pistru declara, pe vremea când era secretar de stat în Ministerul Transporturilor, că gara din Arad va fi una dintre cele mai frumoase din Romania.

Modernizări au mai avut loc în gara din Arad, dar ce facem cu oamenii de la linia a doua? Personalul funcţionează încă după regulile Epocii de Aur. Nu degeaba în România comunistă s-a născut bancul cu ardeleanul care, atunci când vede că i-a plecat trenul din faţă, exclamă resemnat: „No, aşa-i când nu ai lucrul tău!"

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite