Arad-Timişoara se deschide azi traficului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Stadiul lucrărilor la autostrăzile României
Stadiul lucrărilor la autostrăzile României

Autostrada din vestul ţării are 32 de kilometri şi a fost construită în proporţie de 40% cu fonduri europene.

Potrivit datelor oficiale existente pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, lucrările la Autostrada Arad-Timişoara au debutat în ianuarie 2009. În realitate, şantierul a fost deschis în iulie 2009. La început, în primele luni, s-a lucrat foarte puţin, constructorii invocând probleme cu descărcările arheologice.

Odată cu anul 2010, constructorii au început să se mişte mai bine şi, în vara anului trecut, proiectul era într-un stadiu de 29%. În octombrie 2010, constructorii au anunţat că sistează lucrările din cauza problemelor financiare.

Mai exact, reprezentanţii firmelor constructoare au spus că suspendă proiectul până când primesc banii de la Ministerul Transporturilor.„Am luat decizia aceasta din cauza problemelor financiare. Am fost obligaţi să suspendăm lucrările, ceea ce nu înseamnă terminarea contractului. Menţinem o rată de producţie foarte scăzută", declara atunci Marco Grinovero, project manager la FCC Porr Astaldi.

Urgenţă doar pe ultima sută de metri

Lucrările au fost reluate şi, odată cu începutul anului 2011, s-a lucrat în forţă, astfel că în luna mai a acestui an proiectul a ajuns într-un stadiu de 60%. Venită în vizită pe şantier în 26 mai, Anca Boagiu s-a declarat pesimistă în privinţa inaugurării în acest an. La 15 iulie, proiectul era deja finalizat în proporţie de 73%, redându-i speranţa ministrului.

„Faptul că deja pe acest tronson circulăm pe unele secţiuni, pe asfalt, faptul că stadiul fizic a crescut de la ultima vizită în şantier creează premisele că acest tronson va fi dat în finalizare spre sfârşitul anului acesta", spunea Anca Boagiu în luna iulie.

La începutul lunii august, premierul Emil Boc şi ministrul Anca Boagiu au venit din nou pe autostradă. Constructorii au anunţat că autostrada este gata în proporţie de 75%. Premierul s-a declarat mulţumit şi a anunţat că autostrada se poate deschide în 15 decembrie. La începutul lunii octombrie, prim-ministrul a devenit sceptic când a văzut că lucrarea a ajuns la un stadiu fizic de 83%.

„Este foarte târziu, raportându-ne la termenul de iulie pe care l-aţi avut. Dacă nici aici, unde e şes, nu puteţi termina o lucrare de timp, ce să zică cei care au de făcut viaducte sau alte lucrări de artă inginerească. Până când să tot venim şi să vedem întârzieri?", a tunat Emil Boc. Constructorii au tras însă tare, iar autostrada se deschide azi, oficial, traficului. Valoarea totală a proiectului este ­1,43 miliarde de lei, din care 531,8 milioane de lei reprezintă contribuţia nerambursabilă a Uniunii Europene prin Fondul de Coeziune.

Şi pe A3 se pot folosi fonduri UE

În luna octombrie, ministrul Anca Boagiu a anunţat că, în urma negocierilor cu Comisia Europeană, s-a acceptat ca toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania (A3) să fie finanţate din fonduri europene. Pe acel traseu (Braşov-Borş), toate costurile de construcţie sunt suportate numai de la bugetul statului român, pentru că UE a dezavuat contractul cu Bechtel. Boagiu a mai precizat că în urma negocierilor s-a convenit finanţarea tuturor tronsoanelor Autostrăzii Transilvania din bani europeni. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite