Ancheta UE nu alungă Ford din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Verdictul în cazul Automobile Craiova determină autorităţile să fie mai precaute în acordarea de facilităţi investitorilor străini. Seismul provocat de valul de anchete europene pe teme

Verdictul în cazul Automobile Craiova determină autorităţile să fie mai precaute în acordarea de facilităţi investitorilor străini.

Seismul provocat de valul de anchete europene pe teme concurenţiale care s-au abătut asupra mediului economic românesc a înregistrat ieri câteva replici. Prima: compania Ford a anunţat că îşi va continua investiţia în România, în pofida rezoluţiei CE privind existenţa ajutoarelor de stat în cazul Automobile Craiova. Cea de-a doua: autorităţile române au devenit din ce în ce mai precaute în acordarea facilităţilor pentru investitorii străini. Prima victimă colaterală este proiectul Nokia de la Jucu.


Comisia Europeană (CE) a solicitat ieri Executivului român să recupereze suma de 27 milioane de euro de la Ford. Potrivit oficialilor europeni, banii reprezintă ajutorul de stat ilegal de care concernul american a beneficiat în momentul privatizării uzinei de autovehicule doljene. Comunicatul oficial al Comisiei precizează că investigaţia iniţiată a ajuns la concluzia că România a impus o serie de condiţii pentru asigurarea unui nivel de producţie şi ocupare a forţei de muncă, în schimbul acestora acceptând un preţ de vânzare mai redus.

"Realizarea unui nivel mai ridicat de producţie şi de ocupare a forţei de muncă pentru Automobile Craiova prin vânzarea condiţionată şi obţinerea unor venituri mai mici de către statul român reprezintă ajutor de stat. Pentru a evita ca întreprinderile să beneficieze de avantaje neloiale faţă de concurenţi, nu se pot acorda ajutoare decât în condiţii stricte.

În cazul acestei privatizări, nu se aplică niciuna dintre condiţiile respective şi, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piaţa comună", se spune în comunicat. "Ajutorul de stat ilegal acordat la privatizarea Automobile Craiova de 27 milioane de euro reprezintă diferenţa dintre preţul de piaţă şi suma plătită de grupul american Ford, de 57 milioane de euro, pentru preluarea uzinei auto", a declarat ieri purtătorul de cuvânt al CE, Johannes Laitenberger.

Comisarul european pentru Concurenţă, Neelie Kroes, a declarat că UE sprijină dezvoltarea regională, însă acest lucru nu trebuie să ducă la denaturarea concurenţei, cum este cazul privatizării Automobile Craiova.
Oficialităţile de la Bruxelles susţin că AVAS i-a impus cumpărătorului să realizeze o producţie de minimum 200.000 de automobile şi să-i păstreze pe cei 3.900 de foşti angajaţi ai întreprinderii Automobile Craiova şi ai filialei acesteia Daewoo România. Seria condiţionărilor nu trebuia însă să afecteze preţul de 84 de milioane, cât ar fi trebuit să încaseze statul român pentru cele 72,4% din acţiuni, şi a conferit un avantaj economic Automobile Craiova, arată Comisia Europeană.


Proiecte neschimbate


Deşi Bucureştiul se aştepta ca rezoluţia negativă a CE să determine Ford să îşi redirecţioneze planurile de dezvoltare a producţiei în afara României, grupul american a anunţat ieri că intenţionează să-şi continue planul investiţional la Craiova. Decizia Comisiei Europene permite continuarea privatizării Automobile Craiova, planurile şi angajamentele grupului american pentru fabrica din România rămânând neschimbate, a precizat concernul american ieri.

"Ford Europa salută decizia de astăzi (miercuri - n.r.) a Comisiei Europene, prin care se anunţă finalizarea investigaţiei deschise în cazul privatizării Automobile Craiova. Scopul Ford este de a prelua fabrica cât mai curând posibil şi de a o transforma într-un centru de producţie auto de talie internaţională",precizează comunicatul oficial al companiei.

"Mă bucur că investigaţia Comisiei Europene s-a încheiat într-un timp atât de scurt. Planurile şi angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova rămân neschimbate", a declarat, în comunicat, preşedintele şi directorul general al Ford Europa, John Fleming. În schimb, Nadia Crişan, consultantul care a reprezentat Ford în negocierile privatizării de la Craiova, susţine că suma impusă de Comisia Europeană va urma să fie analizată împreună cu statul român.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite