Alo, India la telefon!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce capitalul străin se înghesuie să mai prindă cote din pieţele Indiei, magnaţi indieni au trecut la achiziţia de companii occidentale care le oferă un acces profitabil la

În timp ce capitalul străin se înghesuie să mai prindă cote din pieţele Indiei, magnaţi indieni
au trecut la achiziţia de companii occidentale care le oferă un acces profitabil la pieţele vestice

Grupul britanic Vodafone a trecut la controlul companiei Hutchinson Essar din India, după o competiţie laborioasă cu concurenţii locali. Acum şi Orange caută modalităţi de investire în telefonia din India, următoarea mare piaţă emergentă după China.

Cel mai mare operator de telefonie mobilă din lume după venituri, Vodafone, a făcut un pas înapoi pentru un salt înainte. S-a retras din Japonia, o piaţă mai matură şi decât Europa sau America, dar a intrat acum puternic în India, cea mai fierbinte piaţă de telefonie a momentului. În prezent, piaţa indiană este acoperită în proporţie de numai 13% - în timp ce în China s-a ajuns la 40%, iar în Europa, America sau Japonia la 100%.

Vodafone a anunţat, în deschiderea reuniunii de la Barcelona a lumii bune a telefoniei mondiale, că a obţinut să plătească 11,1 miliarde de dolari pentru un pachet de control, de 67%, din acţiunile companiei Hutchinson Essar, al patrulea operator mobil din India. Grupul britanic deţine în India şi 10% din operatorul Bharti Airtel, pachet cumpărat în 2005 pentru 1,5 miliarde de dolari.

Cu cele 22 milioane de clienţi aduşi deodată, India a devenit a doua piaţă pentru Vodafone, după Germania - unde grupul britanic a făcut, în 2000, cea mai mare achiziţie din lume, când a plătit 231 miliarde de dolari pentru compania Mannesmann.

De altfel, Vodafone umăreşte ca în cinci ani o treime din creşterea grupului să vină din pieţele emergente. De aceea, noua strategie a grupului este centrată pe India. "Anul trecut, în India au fost conectate mai multe telefoane decât numărul locuitorilor Marea Britanie. Este vremea să luăm act de influenţa Asiei" - a recomandat CEO Arun Sarin.

Cu 138 milioane de utilizatori de telefonie în 2006, se estimează că India va depăşi pragul de 500 milioane peste cinci ani. Până atunci, operatorii din India se bucură de creşteri anuale ale veniturilor şi de peste 50%.

Orange creşte în Africa

Arun Sarin a apreciat la Barcelona că niciun alt brand internaţional nu va intra în India în perioada imediat următoare. Sanjiv Ahuja, CEO Orange, a răspuns că ia în considerare achiziţii similare în India, imediat ce i se va ivi ocazia potrivită. Dar că, până atunci, grupul deţinut de France Telecom rămâne concentrat pe expansiunea în Africa.

La sfârşitul lui decembrie, Orange avea circa 97 milioane de clienţi în 24 de ţări - cu cele mai mari operaţiuni în Franţa şi Marea Britanie. În timp ce America are preţuri de intrare prohibitive şi pentru Orange, grupul francez este unul dintre puţinii operatori europeni prezenţi în Africa. Unde Sanjiv Ahuja a raportat "venituri de două cifre şi creşteri similare ale numărului de clienţi".

Telefonie mobilă pentru tot poporul

Curând, marile grupuri de telefonie mobilă nu vor mai putea creşte veniturile acţionarilor decât prin noi servicii, de a treia generaţie, ca apelurile video sau accesul la internet de mare viteză.

În India, Vodafone are însă alte priorităţi. În primul rând, extinderea reţelei pe cuprinsul vastei uniuni federale - dar în condiţii de "responsabilitate corporatistă", anume cu grija de a nu monta antene acolo unde localnicii chiar nu ar putea plăti nota. Apoi, asigurarea celui mai mic preţ posibil pentru telefoane - adecvat uneia dintre cele mai sărace ţări din lume.

Pentru a ţine pasul cu operatorii care vizează pieţele sărace, dar emergente din Asia sau Africa, Motorola, Nokia, LG, Samsung sau Sony Ericsson se află în competiţie pentru cele mai ieftine aparate. Din camioane bine păzite se vând alte modele decât cele din vitrinele mallurilor: cu ecrane alb-negru şi cu un cip care efectuează toate operaţiunile - şi fără facilităţi gen jocuri ori cameră video. O soluţie este producerea lor direct în India. O problemă este că praful şi căldura din pieţele emergente cer materiale de calitate, iar accesul intermitent la prize face obligatorii baterii îndelung rezistente. Deocamdată, Motorola a coborât preţul până la 30 de dolari, dar Vodafone are nevoie pentru India de un aparat la 20-25 de dolari. Pe de altă parte, mobilul este încă aspiraţional în India, unde achiziţia unui aparat înseamnă pentru mulţi investirea unei mari părţi a veniturilor, de aceea nu toţi indienii sunt de acord să-şi cheltuie toţi banii pe cel mai ieftin model. Operatorii vor începe să subvenţioneze şi aici aparatele, ca şi în pieţele dezvoltate.

Vodafone va fi un bun cetăţean corporatist în India
Arun Sarin

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite