Al-Qaida plănuia atentate cu avioane Tarom
0Devăluirea incendiară îi aparţine preşedintelui Pakistanului
american şi serviciile MI5 şi naşte întrebări asupra capacităţii Tarom de a asigura securitatea pasagerilor săi.
Avioanele din est, mai uşor de deturnat
Din fragmentele publicate, ieri, de cotidianul "The Times" reiese că suspectul numărul unu al atentatelor din 11 septembrie 2001 de la World Trade Center, Khalid Sheikh Mohammed, a organizat, în 2002, un atac de proporţii asupra aeroportului londonez Heathrow - dejucat - în care să folosească avioane ale unor companii naţionale din România, Polonia, Cehia, Croaţia, Slovacia şi Malta. Motivul alegerii acestor companii, explică Musharraf, era sistemul de securitate slab al acestor aeronave. Unda verde pentru începerea deturnării avioanelor ar fi fost semnalul de fixare a centurilor de siguranţă. Musulmani europeni, membri sau susţinători Al-Qaida, urmau să deturneze avioanele, pe care le-ar fi pilotat spre depozitele de carburant şi terminalele de pe Heathrow.
Plăţi secrete ale CIA către Islamabad pentru predarea teroriştilor
Preşedintele Musharraf mai susţine că, ulterior, CIA ar fi plătit în secret ţării sale milioane de dolari pentru predarea a sute de suspecţi Al-Qaida. El nu menţionează însă suma primită pentru cei circa 370 de musulmani suspecţi de terorism. Washingtonul a negat informaţia. "Nu am ştiut despre aceste plăţi (către ţări implicate în războiul antiterorism). Acest lucru nu ar fi trebuit să se întâmple", a declarat pentru "The Times" un reprezentant al Ministerului de Justiţie american. "Recompensele în bani sunt destinate indivizilor care ajută la prinderea suspecţilor de pe lista FBI, nicidecum guvernelor străine", a mai adăugat oficialul. Guvernul SUA are reguli foarte stricte în ceea ce priveşte recompensele către statele aliate în războiul împotriva terorismului, aşa cum este şi Pakistanul. Oficiali CIA admit însă indirect că aceste confesiuni ale lui Musharraf sunt adevărate, afirmând că "nu putem vorbi despre relaţiile noastre cu liderii internaţionali" şi că "aşteptăm ca aceşti lideri să nu discute nici ei (despre acest subiect n.r.)". Membrii cabinetului preşedinţiei de la Islamabad sunt îngrijoraţi că dezvăluirile lui Musharraf vor tensiona relaţiile - şi aşa şubrezite - cu SUA. Dezvăluirea că un fost agent dublu al serviciilor secrete britanice MI5 şi pakistaneze a devenit ulterior terorist pune într-o situaţie jenantă şi Londra.
SRI: No comment
Oficial, purtătorul de cuvânt al Serviciul Român de Informaţii, Marius Bercaru, declară că "SRI nu comentează". Neoficial, el spune "despre Pervez Musharaf, nici un comentariu- nu am citit cartea". Cu toate acestea, este greu de crezut că, în 2002, o aeronavă care pleca de la Bucureşti putea fi deturnată. La acea vreme, măsurile de securitate pe Aeroportul Otopeni erau printre cele mai aspre ca urmare a atacului terorist din 11 septembrie 2001 de la New York. Regulile erau impuse de Transportation Security Administration (TSA), organizaţie creată de Federal Aviation Administration (FAA), autoritatea care stabileşte măsurile de securitate a zborului pentru companiile care operează în Statele Unite.
În 2002, toţi pasagerii TAROM erau controlaţi corporal
În 2002, ofiţerii Brigăzii Antitero controlau corporal toţi pasagerii, iar toate bagajele, inclusiv cele de cală, erau verificate cu raze X şi apoi deschise. În plus, pe fiecare aeronavă Tarom se aflau doi membri ai Serviciului de Securitate Aeronautică al companiei. Din două în două zile, TCA trimitea câte două liste , "no fly list" şi "selectee list". Dacă erau depistaţi la îmbarcare, pasagerii de pe prima listă nu erau lăsaţi să continue zborul, urmând a fi predaţi autorităţilor. Cei aflaţi pe "selectee list" erau verificaţi "la sânge" şi, dacă totul era OK, puteau fi îmbarcaţi, dar numele lor erau comunicate aeroportului de destinaţie. Începând din septembrie 2001 şi până în prezent, măsurile de securitate de pe Aeroportul Otopeni şi cele ale companiei Tarom au fost verificate periodic, atât de autorităţile americane din domeniu, cât şi de cele europene.