Agenţi "condamnaţi" la locul de muncă!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

>> Traficul rutier din Capitală a devenit un coşmar şi pentru agenţii de circulaţie. O parte din ei au fost aduşi din ţară şi sunt complet năuciţi de ceea ce li se întâmplă în

>> Traficul rutier din Capitală a devenit un coşmar şi pentru agenţii de circulaţie. O parte din ei au fost aduşi din ţară şi sunt complet năuciţi de ceea ce li se întâmplă în Bucureşti.

1.000 de autovehicule sunt înmatriculate în fiecare zi în Capitală

Am petrecut opt ore alături de unul dintre poliţiştii aduşi din provincie să dirijeze traficul din Capitală. Huliţi de mai toţi şoferii, poliţiştii de la Circulaţie sunt învinuiţi pentru ambuteiajele care paralizează Bucureştiul. Pe ploaie sau ninsoare, agenţii rutieri sunt "plantaţi" în stradă şi fac şi ei ce pot.

Curtea Brigăzii de Poliţie Rutieră (BPR) a devenit neîncăpătoare pentru zecile de maşini care intră şi ies permanent. Toţi se grăbesc. Unii se pregătesc să iasă în teren pentru a-şi schimba colegii de tură. Alţii vin din schimburi şi de-abia aşteaptă să ajungă acasă după opt ore istovitoare de dirijat circulaţia.

Chiar şi aici, în curtea poliţiei, se formează ambuteiaje. Văzută de sus, parcarea BPR pare un furnicar cuprins de febră. Echipajele de pe Loganuri fac slalom "la milimetru" pentru a reuşi să treacă mai departe. Ieşim în teren cu un echipaj care trebuie să dirijeze circulaţia în intersecţia Băneasa.

Experimentaţi, agenţii de circulaţie bucureşteni fac echipă cu cei sosiţi din provincie. Este şi cazul echipei pe care o însoţim la lucru. Autohtonul Florin Ştefan a fost "cuplat" cu poliţistul sătmărean Anton Raţiu.
"Când suntem în schimbul unu, programul începe de la ora şase dimineaţa. Instructajul durează aproape o oră. Apoi, se distribuie armamentul şi plecăm în posturile care ne-au fost stabilite.

Tura începe practic la 7.00 şi se termină la 14.00, când suntem schimbaţi de alţi colegi", ne spune ag.-şef adj. Florin Ştefan.

Tot el este şi la volan. Conduce atent, dar se grăbeşte pentru a ajunge mai repede la post. Chiar şi aşa, drumul durează mai bine de 40 de minute, pentru că şoferii nu se grăbesc să dea prioritate Loganului inscripţionat cu "Poliţia Rutieră".

Fără şapte ani de-acasă

Poliţiştii nu-şi pot ascunde frustrarea faţă de ostilitatea cu care sunt priviţi de cei mai mulţi şoferi. "Toţi au impresia că noi suntem vinovaţi de traficul de coşmar şi gropile din asfalt. Mai mult, unii spun că tot din cauza noastră nu se respectă regulile de circulaţie, dar este absurd", zice Florin Ştefan. Poliţistul bănuieşte şi motivul acestei ostilităţi.

"Probabil că suntem prea puţini şi lumea ar vrea să fim mai mulţi. Din păcate, nu putem acoperi toate intersecţiile din Bucureşti. Normal ar fi să intervenim atunci când se produc evenimente în trafic. Nu să fim pe post de ajutor de semafor.

Unii au început totuşi să înţeleagă că suntem acolo ca să-i ajutăm", a mai zis poliţistul. În opinia sa, poliţia şi-a cam pierdut din autoritate. Pe de altă parte, sunt destui şoferi care nu au cei şapte ani de-acasă. Nu numai că nu-i respectă pe ceilalţi "parteneri" de trafic - depăşesc coloanele la semafor, nu dau prioritate celor care au dreptul să treacă sau "forţează" semaforul pe galben - dar nici cu poliţiştii nu sunt mai amabili.

"Mulţi ne iau în zeflemea. De exemplu, opresc un şofer care a trecut pe roşu la semafor şi mă întreabă dacă am dovezi... Nu au nici măcar bunul-simţ să-şi recunoască faptele", spune cu năduf agentul Florin Ştefan.

"Iertaţi-mă, am o soacră nebună"

Cei mai mulţi conducători auto aflaţi în culpă invocă graba. Poliţistul îşi aminteşte de un şofer care s-a justificat spunând că şi-a lăsat copiii cu soacra, care este... puţin nebună. Este convins că încă sunt foarte mulţi inconştienţi la volan. Îşi mai aminteşte de un şofer care era atât de beat, încât a adormit imediat după ce a fost testat cu alcoolscopul.

A fost nevoie ca agenţii de circulaţie să-l care pe braţe până la maşina care l-a dus la INML pentru recoltarea probelor biologice. Avea o alcoolemie de 1,26 la mie, nivel de comă alcoolică.
În timp ce discutam, două Dacii-camionetă au rămas înţepenite. Agentul e nevoit să lase fluierul şi să împingă rablele din intersecţie.

Drumuri proaste şi maşini prea multe

Ag.-şef adj. Anton Raţiu vine tocmai de la Satu Mare. A mai fost detaşat de două ori pe litoral, în timpul sezoanelor estivale, dar grozăvii ca-n Bucureşti n-a mai văzut pe niciunde. În Satu Mare, poliţistul spune că are în responsabilitate un întreg sector, în care dirijează circulaţia, dar se ocupă şi de constatarea contravenţiilor şi a infracţiunilor. "În Bucureşti e un trafic haotic. Aici, şoferii sunt mai nervoşi, mai insistenţi, fiecare vrea să treacă primul.

Nu se respectă regulile de circulaţie", spune Anton Raţiu. Poliţistul rezumă în câteva cuvinte circulaţia în Capitală: "Nervi, drumuri proaste şi maşini prea multe". S-a lovit şi el de ostilitatea şoferilor, cu care nu este obişnuit la Satu Mare.

"La noi, lumea e mai calmă. Am primit deja câteva <> . Eram la Gara de Nord, pe ploaie. Şoferii îşi descărcau nervii pe noi. Dacă le-am pune toate la suflet... Încercăm să calmăm spiritele şi lăsăm şi de la noi", zice poliţistul. Aflat de câteva zile în Bucureşti, Anton Raţiu a dat deja câteva amenzi pentru nepurtarea centurii şi forţarea semaforului pe galben. Mai înţelegător este cu şoferii provinciali care greşesc.

"Îi vezi că nu cunosc zona şi stau cam mult să se orienteze în trafic. Atunci, mai greşesc fără să vrea", a mai spus agentul. De câteva ori i s-a întâmplat să fie întrebat cum se ajunge în nu ştiu ce loc. Cu calmul specific ardelenilor, Anton Raţiu le-a explicat şoferilor că... nu este din Bucureşti şi i-a trimis la colegul său pentru indicaţii.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite