Evaluare Banca Mondială: "ANPC nu poate asigura o protecţie financiară"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Evaluare Banca Mondială: "ANPC nu poate asigura o protecţie financiară"
Evaluare Banca Mondială: "ANPC nu poate asigura o protecţie financiară"

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are un personal de 700 de salariaţi dar nu are un departament special pentru servicii financiare, remarcă raportul de evaluare al protecţiei consumatorilor de servicii financiare din România, prezentat astăzi de Banca Mondială.

Citiţi şi:


"Neavând nici măcar un singur expert financiar, ANPC nu poate asigura o protecţie financiară eficientă", consideră BM. 
Un birou special pentru protecţia consumatorilor în domeniul financiar există în Canada, unde în 2001 a luat naştere Financial Consumer Agency. "În România, consideră BM, un astfel de departament ar putea lua naştere din parteneriatul dintre ANPC şi Institutul Bancar Român". O altă modalitate ar fi prin acţiuni de înfrăţire cu agenţii de protecţie a consumatorilor de servicii financiare cu o experienţă prestigioasă. BM a recomandat, în acest sens, Swedish Consumer Agency.

De asemenea, BM propune ca ANPC să realizeze un program naţional de comunicare pentru consumatori şi de conştientizare a problemelor financiare. BM sugerează o colaborare a ANPC cu Asociaţia Română a Băncilor şi Asociaţia Instituţiilor de Leasing şi Nebancare. Informaţiile privind protecţia consumatorilor de servicii bancare trebuie să fie afişate la sediile autorităţilor locale şi centrale. "De asemenea, un element important în programul de conştientizare este colaborarea cu radioul şi televiziunile, precum şi elaborarea şi difuzarea de coduri de protecţie a consumatorilo", spune BM.

Experţii BM mai evidenţiază necesitatea de acces la informaţii financiare: "Înainte de a semna un contract pentru un serviciu financiar, consumatorii trebuie să aibă dreptul de a fi notificaţi asupra taxelor şi comisioanelor aplicabile, ca şi asupra formulei de calcul a oricărei dobânzi".

Directorul de ţară în exerciţiu al Biroului pentru România al BM, Arntraud Hartmann, a spus că sectorul financiar românesc şi-a dublat ponderea în PIB din 2002 până în 2008. Băncile şi coopertivele de credit deţineau o pondere de 62.4 la sută din PIB-ul României în 2008, faţă de 31 la sută în 2002, în timp ce companiile de leasing, de asigurări şi de investiţii financiare au urcat şi ele.

Împrumuturile către populaţie au fost motorul creşterii creditelor bancare, consideră BM, nivelul de 20 la sută ca pondere în PIB fiind similar celui din alte ţări Central Europene. Dacă în 2004, 54.1 la sută din creditele populaţiei erau în lei, în 2008 ponderea se inversase, creditele în lei reprezentând 41.3 la sută din totalul creditelor, iar cele în valută - 58,7 la sută, ceea ce creşte vulnerabilitatea consumatorilor români de servicii financiare.

Raportul BM mai subliniază că 56 la sută dintre români îşi păstrează economiile în depozite bancare (faţă de 36 la sută dintre polonezi şi 40 la sută dintre unguri), în timp ce numai 3 la sută dintre români au poliţe de asigurare de viaţă (faţă de 16 la sută din polonezi şi 15 la sută dintre unguri).

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite