ANALIZĂ De ce, când, unde şi cum moare presa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un chioşc de ziare dezafectat din Bucureşti
Un chioşc de ziare dezafectat din Bucureşti

Raportul "State of the News Media - 2012", realizat de Pew Research Center's Project for Excellence in Journalism, a confirmat încă o dată intrarea în moarte clinică a modului tradiţional de a face presă.

Revoluţia digitală a continuat şi în 2011 să schimbe modul în care circulă informaţiile. Industria telefoanelor mobile conectate la internet se dezvoltă puternic. Patru din zece americani adulţi deţin un smartphone. Unul din cinci şi-a luat tabletă. Modelele noi de maşini au dispozitive pentru conectarea la internet. Site-urile de socializare au încins şi mai puternic reţelele de comunicare. Într-adevăr, parcă lumea nu mai e de-ajuns.
 
Veşti proaste

Pentru mass-media, aceste evoluţii copleşitoare reprezintă atât binecuvântare, cât şi otravă. Raportul State of the News Media - 2012 arată că tot mai mulţi oameni îşi folosesc telefonul mobil pentru a primi ştiri, lăsând undeva în urmă suportul tradiţional, ziarul.

Iarăşi, statisticile se leagă miraculos, şi aici este secretul. Opt din zece persoane care primesc ştiri pe telefoanele mobile sau pe tablete urmăresc articole şi pe calculator. Cu alte cuvinte, consumatorii profită de modul facil în care ajung la informaţie: în telefonul din buzunar, pe PC sau ţinând o tabletă în poală.

Alţi furnizori de ştiri

Una dintre temerile anilor trecuţi s-a adeverit: tehnologia preia controlul ştirilor. Mass-media aşa cum o ştim şi domeniul IT&C se distanţează tot mai mult. Instituţiile de presă chiar nu sunt în stare să ţină pas cu smartphone-urile şi cu paginile de socializare.

S-a mai întâmplat ceva anul trecut: giganţi precum Google, Amazon, Facebook, Apple şi-au consolidat poziţia, încercând să ofere de toate pentru toţi. Produc hardware, sisteme de operare, browsere, servicii proprii de e-mail, reţele sociale şi câte şi mai câte, până la magazine online şi locuri de joacă virtuale. Au dobândit astfel o bază de date detaliată despre fiecare consumator.

Să ne aducem aminte ce scriau cei de la Pew Research Center în urmă cu un an: "Industria de ştiri, greu adaptabilă şi obosită din punct de vedere cultural faţă de tehnologie, se vede nevoită să se mulţumească doar cu locul doi, în timp ce liderul, industria IT&C, îşi construieşte afaceri de succes". În 2012, fenomenul s-a acutizat.

Nişte întrebări

Oare giganţii tehnologiei se vor gândi pe viitor să cumpere branduri de ştiri, ca parte a acelui plan de a oferi "totul"? E aşa de greu de realizat? Nu e. Se întâmplă deja.

YouTube vrea să se transforme în televiziune, apropiindu-se de agenţia Reuters. Yahoo! a semnat deja un contract cu ABC News. AOL, care a dat greş încercând să devină fabrică de content, a ales să cumpere "The Huffington Post". Facebook a creat parteneriate cu "The Washington Post", "The Wall Street Journal" şi "The Guardian". În martie 2012, Chris Hughes, confondator al Facebook, a cumpărat revista "New Republic", ajunsă la venerabila vârstă de 98 de ani.

Cine va păzi democraţia?

Presa tradiţională nu a stat nici ea pe loc, dar mutările sunt lente. Agenţiile de ştiri s-au mişcat mai repede. Associated Press e un exemplu. Se practică la scară largă abonamentele online. Însă decăderea e vizibilă: publicaţiile de print, deşi înregistrează succes pe internet, nu mai vând ştiri pe hârtie.

Dispariţia printului are şi altfel de implicaţii. Conform unor sondaje, ziarele rămân, totuşi, prima sursă către care se orientează cititorii atunci când vor o ştire despre guvern sau despre societatea în care trăiesc. Dacă ele, ziarele, vor dispărea, nu este clar unde vor apărea acele informaţii sau dacă vor mai apărea.

O umbră de optimism?

Iată concluzia studiului realizat de Pew Research Center: chiar dacă presa se mută de pe hârtie în mediul virtual, indiferent de suportul pe care sunt citite, oamenii au devenit din ce în ce mai interesaţi de ştiri. Este şi aceasta o salvare pentru jurnalism.

Acest articol este o analiză a raportului "State of the News Media - 2012", realizat de Pew Research Center's Project for Excellence in Journalism, SUA

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite