Sandvici cu brânză à la „Otopeni” – 22 de lei!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O mică gustare luată pe Aeroportul „Henri Coandă” costă mai mult decât un prânz într-un restaurant din centrul Capitalei. Cea mai importantă poartă aeriană din România oferă câteva produse de top. Este vorba de topul preţurilor la mâncare  şi la băuturi.

Mai citeşte şi:


adevarul.es - Probleme la inaugurarea Terminalului 1 al aeroportului El Prat

Jaful de la Otopeni
Bucureşti: Fiţele de Otopeni, mai tari decât fiţele de Dorobanţi

Regula – pe gustul comercianţilor de pe Otopeni – spune că trebuie să te înfiinţezi la aeroport cu două ore înainte de decolare. Faci check-in-ul în câteva minute şi-ţi rămân o mulţime de pierdut.

E de presupus că-n tot acest timp, nevoile fireşti te îndeamnă la consum. În zona de tranzit n-ai voie cu băuturi de acasă, aşa că n-ai încotro: musai cumperi de la una din multele terase ale aeroportului, contribuind activ la profitul firmei „Alpha Rocas” – „stăpâna” comerţului din zona securizată.

Un sandvici sărăcăcios – două bucăţi minuscule de brânză, două felii străvezii de roşie şi o foaie de salată drept design, toate înfipte într-o chiflă banală – preţ de galantar 22 de lei! O apă plată la jumătate de litru – 9 lei. Sucul la 330 de mililitri – 11 lei, o cafea la filtru – 12 lei.

Principiul concurenţei funcţionează perfect între firmele din zona de tranzit, în sensul că există o înţelegere generală. Toate au aceleaşi produse şi practică aceleaşi preţuri, niciun ban în plus sau în minus.

Cu „Costa”-n coastă

image

Sandvici cu brânză pe Otopeni - 5,2 euro


Şi în zona publică a aeroportului treaba stă cam la fel. Iată-te, aşadar, pe terasa „Costa Coffe”, să zicem. Te aşezi la masă şi aştepţi să fii servit, aşa cum probabil că ai avut şansa să experimentezi pe vreun alt aeroport din Europa.

Când, în sfârşit, te prinzi că eşti încă la Otopeni, te duci frumuşel la bar şi faci comanda. „Un suc natural de portocale, vă rog”. „Desigur, 16 lei costă”. „Cam scump pentru un pahar atât de mic, daţi-mi mai bine un cappuccino”. „Bineînţeles, 13 lei”. „Dar un ceai la pliculeţ aveţi?”. „Avem şi ceai la pliculeţ, 11 lei”. „Mulţumesc nu, mai bine beau o bere”. „N-avem”.

 27 de lei pentru o bere

image

Iată ce oferă firma Alpha Rocas sub denumirea de sandvici la preţul de 22 de lei  (5,2 euro)



„Savoir Vivre” sună bine ca nume de bar. Nici localul în sine nu-i de lepădat: muzică bună în surdină, chelneri discreţi, poate prea discreţi, ziare, reviste liber la răsfoit. Totul e perfect până la preţuri.

Un sandvici e 19 lei, fără un leu rest, pentru că „îmi pare rău, dar n-am mărunt”. Sucul, cutia mică de 1,5 lei la magazinul ăl mai scump din cartier, aici e nouă lei. Ar fi mai bună o bere. 15 lei e cea mai ieftină, românească, dar la sticlă mică, de „fiţe”. Cea mai scumpă e 27 de lei, dar e nemţească şi e din import.

Încă o încercare la „Talisman”. Sau la „World News Cafe”, că-i totuna, sunt aceleaşi preţuri.

Un suc mic, 10 lei. O apă plată la jumate, 8,5 lei. O apă plată la jumate care nu e românească, 13 lei. Berea, de la 13 la 20 de lei. Cafea la filtru, 11 lei. Lămurit pe deplin.

O masă pe conceptul „slow food” (hrană sănătoasă), însă, schimbă esenţial lucrurile. În primul rând eşti servit la masă. Iar în al doilea rând e considerabil mai scump. O masă completă – ciorbă, friptură, garnitură, desert, o băutură – trece bine de 100 de lei. Fără şpaga care se subînţelege.

Variante de rezervă

image

Sandvici pe aeroportul din Barcelona - 3,95 euro


Pe Aeroportul Otopeni au apărut şi variante discrete de rezervă. De pildă, automate de suc- cafea, cu produse la 2-3 lei, sau un supermarket cu preţuri ca-n oraş. Şi un local - e drept, dosit prin zona frecventată mai mult de angajaţii aeroportului - unde se poate mânca decent la preţuri rezonabile.

 Aici, un prânz costă cel mult 15 lei. Localul se află în zona publică a aeroportului, la terminalul „Plecări“, la etajul 1. De asemenea, automatele de cafea sau suc şi singurul supermarket sunt în zona publică.

Monopolul s-a încheiat, practicile s-au păstrat

Vestea bună care vine de pe Aeroportul “Henri Coandă” este că spaţiul comercial din interior nu mai este sub monopolul firmei “Alpha Rocas” , deşi ea deţine în continuare mai mult de jumătate din vadul total. Vestea rea este că, deşi nu mai este monopol, preţurile au rămas la fel de mari.

În acest moment, sunt şapte firme care îşi împart spaţiul comercial din aeroport. Cea mai importantă este “Alpha Rocas” (care deţine localurile “Talisman1”, “World News Cafe”, “Oasis”), unde pachetul majoritar de acţiuni, 64%, este deţinut de “Alpha Overseas Holding Limited”, din Marea Britanie, restul fiind în proprietatea Tarom SA (30%), Compania Naţională  Aeroportul Internaţional “Henri Coandă” SA (4,9% ) şi două subsidiare ale “firmei mamă”, cu sub un procent.

Este urmată de “Romanian Catering Servicies” (RCS), unde de asemenea Aeroportul Otopeni deţine 30% din acţiuni, cu localul “Talisman2”. Apoi, “Eurosynapse” (“Savoir Vivre”), Coffee Management (“Costa Cafe”) şi societăţi care deţin magazine sau automate de suc/cafea: „Billa”, „Coca-Cola”, „Nestle”.

Chirii de cartier, preţuri de lux

Aceste şapte societăţi plătesc aeroportului chirii pentru spaţiile ocupate, tariful variind, în funcţie de suprafaţă, domeniul de activitate şi vad, de la 35 de euro până la  650 de euro pe metru pătrat pe lună. În baza acestor contracte de închiriere, firmele îşi oferă privilegiul de a impune preţurile pe care le doresc.

“E drept că am primit plângeri din partea pasagerilor referitoare la preţurile foarte mari, dar n-avem nicio posibilitate legală de a impune limite, nici minimale, nici maximale, acestor firme. Ele sunt singurele care-şi stabilesc politica de preţuri şi nu le poate face nimeni nimic”, ne-a declarat Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Aeroportului Internaţional “Henri Coandă”.

Acelaşi lucru se întâmplă şi cu societăţile de schimb valutar - “CSV Adriatica”, “IDM Exchange”, “Quick SRL”, “Danny’s Group 2000 SRL”, „Fond Exchange” şi „Unirea Grup” – care învârt banii în folosul lor pe Otopeni. „Ele îşi stabilesc cursurile, nu le putem impune nimic. Tot ce putem face este să le transmitem plângerile pasagerilor”, a adăugat Iordache. ;

„Adaosul comercial este confidenţial“

Contactate de „Adevărul” pentru a-şi explica politica de preţuri, cele mai importante firme care îşi desfăşoară activitatea pe domeniul statului, în speţă Aeroportul Otopeni - Alpha Rocas, Eurosynapse şi Coffee Management – au răspuns evaziv.

„În ceea ce privesc detaliile solicitate cu privire la adaosul comercial practicat de societate, acestea ţin de politica comercială a societăţii şi, prin urmare, nu pot fi făcute publice”, ne-a transmis Saade Hardan, directorul general al Alpha Rocas.

Coffee Management ne-a anunţat că „nu putem răspunde la întrebările dumneavoastră, deoarece vizează aspecte confidenţiale”. Iar Eurosynapse n-a răspuns deloc.

Pasivitatea păguboasă a autorităţilor

Consiliul Concurenţei ne-a asigurat că e cu ochii pe comerţul din aeroport, dar că n-are ce face, pentru că „produsele şi serviciile sunt achiziţionate de pe această piaţă doar în condiţii de necesitate/urgenţă”. 

„Pentru a putea iniţia procedurile de investigaţie trebuie să existe suficiente elemente privind o posibilă înţelegere între agenţii economici referitor la fixarea preţurilor de vânzare/cumpărare, care să intre sub incidenţa Legii Concurenţei”, ne-a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Preţurile uriaşe, aproape identice, afişate de toate societăţile comerciale din incinta aeroportului nu par, în consecinţă, a fi „elemente suficiente” pentru o investigaţie. 

Aeroport de top?

image

În urma articolului de ieri din cotidianul „Adevărul” - „Jaful de la Otopeni” – ,conducerea Aeroportului „Henri Coandă” ne-a transmis un  drept la replică, semnat cu iniţialele aeroportului.

„Modul în care sunt prezentate, în articolul menţionat, serviciile oferite pe Aeroportul Internaţional «Henri Coandă Bucureşti» (AIHCB) este tendenţios şi denaturat. (...) Serviciile (...) sunt, conform ultimelor rezultate oficiale ale programului Airport Service Quality al Airport Council International, superioare celor din Madrid-Barajas sau Londra-Heathrow, dar şi din Paris-Charles de Gaulle, Milano (Malpensa şi Linate), Roma sau Lisabona, iar lista ar putea continua”, susţine dreptul la replică.

Asta da veste bună: avem aeroport mai „tare” decât auLondra, Paris, Roma, Madrid sau Lisabona. O apreciem ca atare, dar nu putem să trecem peste evidenţe.

Ce spune administraţia

În comunicatul aeroportului se mai spune : „Articolul este tendenţios pentru că, deşi redactorii «Adevărul» au efectuat o vizită pe aeroport, au ales să prezinte strict preţurile, respectiv cursurile de schimb, maximale. Ne facem datoria să aducem la cunoştinţa Redacţiei şi a publicului, în locul lor, faptul că, oriunde în terminalele de pasageri, o cafea sau un ceai poate fi cumpărate cu 2 (doi) lei.

Desigur, o cafea servită la un café-bar poate costa mai mult, aproape la fel de mult ca în centrul Bucureştiului. Orice alte produse alimentare – de la apă minerală la vin şi de la fructe la semipreparate şi preparate calde – pot fi cumpărate din supermarketul de pe aeroport…

Iar pentru toţi clienţii (pasageri şi salariaţi de pe platforma aeroportuară) funcţionează un res­taurant «self-service», unde, cu 10-12 lei, poate fi luat un prânz complet”, se mai arată în comunicatul conducerii Aeroportului Otopeni.

Ce am scris noi

Câteva precizări: articolul de ieri din „Adevărul” nu prezintă preţurile la produse/servicii, ci doar cursul de schimb din zona de tranzit, deci ele nu puteau fi prezentate „tendenţios maximale”. Pe de altă parte, informăm conducerea Aeroportului Otopeni că, în zona de tranzit, cursul valutar este acelaşi la toate casele de schimb şi a fost prezentat corect. „Cât priveşte cursul de schimb valutar, acesta este, în zona publică – deci, accesibilă tuturor – , foarte apropiat de cel din oraş, fiind menţinut astfel, printre altele, de prezenţa în zonă a unei bănci”, conchide dreptul la replică.

Total de acord, numai că articolul din „Adevărul” se referea strict la casele de schimb din zona de tranzit, şi nu la cele din zona publică. Primul contact al pasagerilor străini cu România este zona de tranzit a terminalului „Sosiri“, acolo unde cursul este de 3,7 lei pentru un euro.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite